DOI QR코드

DOI QR Code

Relationship of Locus of Control, Difficulties in Emotion Regulation, and Clinical Practice Stress

간호대학생들의 내·외통제소재, 정서조절곤란 및 임상실습스트레스의 관계

  • Received : 2017.09.27
  • Accepted : 2017.10.24
  • Published : 2018.01.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship of internal-external control, difficulties in emotion regulation, and clinical practice stress among college nursing students. The study was conducted, based on a sample of 220 students at one college and the data were analyzed using descriptive statistics, t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis. As a result of correlation analysis, there were significant positive correlation in difficulty of emotion regulation score and clinical practice stress score according to external control score. Factors affecting on clinical practice stress were locus of control, difficulties in emotion regulation, college satisfaction, grade, and religion having explanation rate of 17%. Therefore, to decrease clinical stress among nursing students, Nursing students should be considered the emotion regulation with external control disposition. The results can contribute as a basic data in developing education strategies and clinical adjustment programs for regulating clinical stress with emotion management and adaptation on clinical environment.

본 연구는 간호대학생의 내외통제성 정서조절곤란 및 임상실습스트레스와의 관계를 분석하고자 시도되었다. 연구대상자는 일개 대학 간호학과에 재학 중이며 본 연구의 목적을 이해하고 협조를 수락한 220명을 대상으로 하였으며, 연구설계는 횡단적 조사연구이다. 수집된 자료는 빈도, 백분율, t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficient 와 stepwise regression analysis를 사용하여 분석하였다. 그러므로 임상실습스트레스는 내 외통제소재과 정서조절곤란에 정적인 상관관계를 보였으며, 그 영향요인은 정서조절곤란, 실습만족도, 학년, 종교, 내 외통제소재으로 나타났으며, 그 설명력은 17%였다. 그 결과 간호대학생들의 임상실습스트레스를 줄이기 위해서는 정서를 적절하게 조절하고 내적 통제 전략을 통해 임상실습스트레스를 경감할 수 있는 효율적인 교육방안의 모색 및 임상 적응능력 향상 프로그램 개발이 필요하다.

Keywords

References

  1. 김민경, "대학생의 가족학대경험, 우울과 레질리언스 및 자살생각의 관계," 한국가족관계학지, 제16권, 제3호, pp.109-127, 2011.
  2. 최승혜, "대학생의 취업스트레스에 영향을 미치는 요인," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제12호, pp.808-816, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.12.808
  3. 최승혜, 이혜영, "대학생의 불안, 취업스트레스 및 자아존중감이 우울에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제10호, pp.619-627, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.10.619
  4. 정혜윤, "간호대학생의 생활스트레스, 우울, 자아탄력성이 대학생활 적응에 미치는 융복합적 연구," 디지털융복합연구, 제14권, 제7호, pp.259-268, 2011. https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.7.259
  5. 박미숙, 이미현, 구정아, "간호대학생 임상수행능력, 전문직 자아개념 및 임상실습족도," 군진간호연구, 제29권, 제2호, pp.111-123, 2011.
  6. 지은미, 이진희, "간호대학생의 임상실습스트레스와 간호전문직 자아개념이 임상 실습 만족도에 미치는 영향," 한국자료분석학회, 제16권, 제2호, pp.1125-1140, 2014.
  7. Z. G. Xabier, H. E. Xabier, J. A. E. Mari, J. U. I. Mari, E. G. Inma, B. L. Maite, and S. C. Xabier, "Stress sources in nursing practice, evolution during nursing training," Nurse Education Today, Vol.27, No.7, pp.777-787, 2007. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2006.10.017
  8. 손정락, 허예슬, "수용전념치료가 정서조절곤란이 있는 청소년의 정서인식 명확성, 회피적 정서조절 및 학업스트레스에 미치는 효과," 한국심리학회, 제18권, 제4호, 2013.
  9. 정인혜, 송현주, "청소년의 우울과 행동억제 및 정 서조절곤란의 관계 연구 고찰," 서울여자대학교 특수치료전문대학원, 제12권, 제1호, 2012.
  10. K. L. Gratz and L. Roemer, "Mutidimensional Assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale," Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, Vol.26, pp.41-54, 2004. https://doi.org/10.1023/B:JOBA.0000007455.08539.94
  11. D. Cicchetti, B. P. Ackerman, and C. E. Izard, "The independence of positive and negative affect," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.47, pp.1105-1117, 2006.
  12. J. B. Rotter, "Internal vs. external control of reinforcement: A case history of a variable," American Psychologist, Vol.45, pp.489-493, 1990. https://doi.org/10.1037/0003-066X.45.4.489
  13. J. B. Rotter, "Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement," Psychological Monographs, Vol.80, No.1, pp.1-28, 1966. https://doi.org/10.1037/h0092976
  14. 허미란, 이상원, "초등학생의 자아존중감 및 통제소재와 환경행동의 관계," 실과교육연구, 제19권, 제4호, pp.79-102, 2013.
  15. 정현희, 최경순, "유아의 내외통제성과 사회적 능력 및 친사회적 행동과의 관계," 대한가정학회지, 제35권, 제3호, pp.238-240, 1998.
  16. 강동진, 내외통제성, 학업적 자기효능감, 휴대폰의 과다사용과 학업성취와의 관계, 경남대학교, 석사학위논문, 2005.
  17. 윤성원, 대학생의 통제소재가 취업스트레스에 미치는 영향, 경기대학교 대학원, 석사학위 논문, 2008.
  18. 차재호, 공정자, 김철수, "내외통제척도작성," 한국행동과학연구소 연구노트, 제19권, pp.263-271, 1973.
  19. 황성자, "간호대학생들의 임상실습스트레스, 자기효능감 및 자아존중감과의 관계," 한국간호학회지, 제12권, 제2호, pp.205-213, 2006.
  20. 이인학, 최성열, "초등학생의 정서지능, 자기효능감, 사회성이 학교적응에 대한 상대적 예측력," 아동교육, 제18권, 제4호, pp.47-56, 2009.
  21. 최영자, 초등학생의 정서지능과 학교적응과의 관계, 관동대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2008.
  22. 유혜순, "간호대학생의 임상실습스트레스, 임상실습 만족도와 임상수행능력의 관계," 한국자료분석학회, 제17권, 제2호, pp.1129-1144, 2015.
  23. 이현정, "간호대학생의 임상실습스트레스와 임상실습 만족도에 관한 융합적인 연구," 한국융합학회논문지, 제7권, 제4호, pp.75-83, 2016. https://doi.org/10.15207/JKCS.2016.7.4.075
  24. 박미영, "간호대학생의 임상실습과 관련된 스트레스와 분노 경험," 한국간호교육학회지, 제7권, 제1호, pp.14-23, 2001.
  25. 박인순, 김창숙, 김란, 김영재, 박명희, "일 간호대학생의 임상실습 스트레스, 불안 및 피로조사," 한국교육학회지, 제11권, 제2호, pp.151-160, 2005.
  26. 문영주, 좌현숙, "청소년의 학업스트레스와 정신건강에 있어 정서적 조절 능력의 조절효과," 국사회복지연구회, 제38권, pp.373-378, 2008.
  27. R. S. Lazarus, Stress and emotion: A new synthesis, Springer, New York, 1999.
  28. 최지영, 이민규, "감사성향, 정서조절곤란, 우울이 수형자의 자살생각에 미치는 영향," 한국교정복지학회, 제42권, 제42호, pp.157-181, 2016.
  29. 지은미, 간호대학생의 임상실습스트레스, 임상실습 만족도 및 간호전문직 자아개념과의 관계, 광주여자대학교, 석사학위논문, 2013.
  30. 박지현, 간호대학생의 임상실습스트레스, 신체증상 및 자기노출에 관한 연구, 대구가톨릭대학교, 석사학위논문, 2008.