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Decision Algorithm for Survival New Establishment Stores Location in Monopoly Market

독점시장에서 생존할 수 있는 신규 점포 위치 결정 알고리즘

  • Lee, Sang-Un (Dept. of Multimedia Eng., Gangneung-Wonju National University)
  • 이상운 (강릉원주대학교 과학기술대학 멀티미디어공학과)
  • Received : 2018.05.30
  • Accepted : 2018.12.07
  • Published : 2018.12.31

Abstract

This paper deals with survival facility location problem(SFLP) that the store with less of demand threshold level is closed result from another new establishment of store in the same kind of comparative firms have a monopoly market. We will be faced with a difficult problem when a new establishment stores in market saturation that the closed stores more than opening stores. Serra et al. proposes recursive heuristic concentration algorithm, and Han et al. suggests maximum insurance of customer location. But the drawback of these algorithms is a recursively computation for many locations. This paper get the solution from only neighborhood search of comparative firm's stores that can be maximum customers and closed comparative firm's store, and the location with minimum customer exchange to the location that can be closed the comparative firm's store with maximum customer. The advantage of this algorithm is to get the solution using a MS-Excel.

본 논문은 동종업계의 경쟁업체가 시장을 독점하고 있는 상황에서, 신규로 점포를 개설하여 경쟁업체 고객을 빼앗아 경쟁업체 점포를 문을 닫게 하여 생존할 수 있는 점포위치를 결정하는 생존 점포 개설 위치 선정 문제(SFLP)를 다룬다. 이 문제는 포화된 시장에서 문을 여는 점포보다 문을 닫는 점포가 훨씬 많아지고 있는 현실에서 점포를 신규로 개설하고자 할 때 부닥치는 난제이다. 이 문제에 대해 Serra et al.는 반복적 휴리스틱 집중 알고리즘을, Han et al.은 반복적인으로 최대 고객 확보 위치를 찾는 알고리즘을 제안하였다. 그러나 이들 방법은 다수의 위치들에 대해 반복적으로 계산하는 어려움이 있다. 본 논문에서는 경쟁업체 인접 지점들만을 대상으로 경쟁업체 점포를 폐쇄시키면서 최대 고객을 확보할 수 있는 지점으로 해를 구하고, 최소 고객 확보 지점을 최대 고객을 확보한 다른 경쟁업체 점포를 폐쇄시킬 수 있는 지점으로 변경하는 과정을 수행하였다. 제안된 알고리즘은 단순하면서도 MS-Excel을 활용하여 해를 구할 수 있는 장점을 갖고 있다.

Keywords

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그림 1. Swain 도시 망 Fig. 1. Swain-55 network

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그림 2. NS의 MS-액셀 검증 Fig. 2. MS-Excel verification for NS

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그림 3. FB 점포 후보 위치 Fig. 3. Candidate stores location of FB

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그림 4. FB 단독 입점시 점포 위치 Fig. 4. Isolated standing stores location of FB

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그림 5. FB 최종 점포 위치 Fig. 5. Final stores location of FB

표 1. 알고리즘 수행 결과 Table 1. Result of algorithm

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