DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Development of Parents' Character Competency Reinforcement Program for the Prevention of Child Abuse

아동학대 예방을 위한 부모 인성역량 강화 프로그램 개발 연구

  • Kim, Bong Je (Center for Family-School Partnership Policy Research, Seoul National University) ;
  • Kwon, Ki Nam (Dept. of Child Care and Education, Osan University)
  • 김봉제 (서울대학교 학부모정책연구센터) ;
  • 권기남 (오산대학교 아동보육과)
  • Received : 2018.10.29
  • Accepted : 2018.12.10
  • Published : 2018.12.30

Abstract

Objective: The purpose of this study is developing parents' character competency reinforcement program for the prevention of child abuse based on the critical competencies suggested by Character Education Promotion Act. Methods: For the development of the program, the literature review about child abuse prevention program in domestic and international research was conducted. Also, we conducted focus group interviews with kindergarten (n = 3) and elementary school (n = 4) teachers who experienced abusive parents for grasping their characteristics as a qualitative data collecting strategy. Results: As a result, parents' character competency reinforcement program for the prevention of child abuse was composed of a total of 7 activities; 'Understanding me and child', 'Anger management training for parent', 'Improving effective communication skill with child', 'Practicing two-way communication with child', 'Arts and Culture experience with child', 'Understanding my and child's feelings', 'We need a whole village to raise a child'. This program curriculum can be greatly four parents' character competency parts; self-management competency, communication competency, sensitivity competency, community competency. Conclusion/Implications: The program developed in this research can utilize the basic framework of the program to strengthen parent's toughness ability and it is crucial to develop customized toughness capacity increasing plan according to parent's characteristics It will be essential information.

본 연구는 아동학대 예방에 있어서 부모의 인성 변화가 가장 우선시 되어야 한다는 인식에 따라 인성교육진흥법에 제시된 핵심 역량에 근거하여 아동학대 예방을 위한 부모의 인성역량 강화 프로그램 개발하고자 하였다. 이를 위해 아동학대 부모의 특성을 파악하고자 어린이집/유치원 및 초등학교에서 아동학대 부모를 경험했던 교사를 대상으로 초점집단면접을 실시하였으며, 국내외 아동학대 예방 부모교육 프로그램 분석을 통해 부모에게 요구되는 인성역량과의 관련성을 확인하였다. 연구결과 아동학대 예방을 위한 부모의 인성역량 강화 프로그램은 크게 자기관리역량, 의사소통역량, 심미적감성역량, 공동체역량 강화의 4개 영역으로 구분되며, '나와 자녀 바로 알기', '부모 자신의 분노조절 훈련하기', '자녀와의 효과적 의사소통 기술 증진하기', '자녀와의 쌍방소통식 의사소통 연습하기', '자녀와 문화예술체험하기', '나와 자녀의 감정 이해하기', '한 자녀를 키우기 위한 온 마을이 필요하다'의 총 7개의 활동으로 구성되었다. 본 연구에서 개발한 아동학대 예방을 위한 부모 인성역량 강화 프로그램은 아동학대 예방을 위한 부모 인성교육 활성화에 기여할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 교육부(2015). 초중등학교 교육과정 총론. 교육부 고시 제 2015-74호[별책 1]. 서울: 교육부.
  2. 교육부(2016). 인성교육 5개년 종합계획(2016-2020). 서울:교육부.
  3. 김봉제, 권기남(2016). 아동학대 예방을 위한 부모 인성역량 강화 프로그램(안). 서울: 서울대학교 학부모정책연구센터.
  4. 김영래, 강선보, 정창호, 이성흠, 류은영, 이동윤(2015). 인성교육을 위한 '핵심 가치덕목'과 '핵심역량'의 연구 모형에 관한 고찰. 교육의 이론과 실천, 20(2), 21-45.
  5. 김응자(2016). 부모의 인성교육에 관한 근본적 연구(1)-유아기의 부모교육을 중심으로-. 한국사상과 문화, 81, 337-360.
  6. 김태연, 정현심(2018). 예비보육교사의 아동학대 신고에 관한 인식과 태도: 타전공 대학생과의 비교. 한국보육학회지, 18(3), 65-75.
  7. 김호현(2016). 인성교육을 위한 덕 윤리와 역량의 관계 탐색. 유아 교육학논집, 20(6), 287-307.
  8. 도미향, 장자경(2016). 아동학대 예방을 위한 부모인성 코칭 프로그램. 한국가정관리학회 학술대회발표 자료집, 173-183.
  9. 박현정, 김현경(2017). 부모를 위한 아동학대 예방 가정방문 프로그램 효과 메타분석. Child Health Nursing Research, 23(4), 479-493. https://doi.org/10.4094/chnr.2017.23.4.479
  10. 백승선, 안연경, 곽경화 (2017). 감정코칭 부모교육 프로그램이 양육효능감 및 양육행동, 정서표현성에 미치는 효과. 한국보육학회지, 17(2), 1-24.
  11. 법제처. 인성교육진흥법(2015.7.21) 시행.
  12. 보건복지부, 중앙아동보호전문기관(2017). 2016 전국아동학대현황보고서. 서울: 보건복지부.
  13. 성영화, 이숙자(2018). 영유아 학대예방 관련 부모교육 및 가정에서의 자녀교육 실태. 한국보육학회지, 18(1), 125-146.
  14. 신지현, 김경화(2005). 어린이집 학부모의 아동권리에 대한 인식 조사. 한국보육학회지, 5(1), 123-140.
  15. 연합뉴스(2018. 2). 지난해 아동학대로 30명 숨졌다..."5년간 113명 사망". 연합뉴스. https://www.yna.co.kr/view/AKR20180221121000017에서 2018년 2월 21일 인출
  16. 유흥옥, 유영의, 이진희(2013). 예비.현직 보육교사의 아동학대 심각성 및 신고의 효과성, 신고 저해요인에 대한 인식 조사. 한국보육학회지, 13(3), 241-257.
  17. 이혜란(2004). 성 학대 피해 아동 치료에 관한 일 연구. 한국보육학회지, 4(2), 129-148.
  18. 장현석(2017). 부모의 학대가 청소년 학교폭력(왕따) 피해에 미치는 영향. 한국범죄심리연구, 13(1), 227-254.
  19. 조경희(2018). 유아기 부모의 코칭적 접근을 통한 인성교육프로그램 연구. 영유아보육교육연구, 1(2), 27-46.
  20. Hillis, S., Mercy, J., Amobi, A., & Kress, H. (2016). Global prevalence of past-year violence against children: A systematic review and minimum estimates. Pediatrics, 137(3), 1-13. https://doi.org/10.1542/peds.2015-4450
  21. Maher, E. J., Marcynyszyn, L. A., Corwin, T. W., & Hodnett, R. (2011). Dosage matters: The relationship between participation in the nurturing parenting program for infants, toddlers, and preschoolers and subsequent child maltreatment. Children and Youth Services Review, 33(8), 1426-1434. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2011.04.014
  22. Montanez, M., Devall, E., & VanLeeuwen, D. M. (2010). Social capital: Strengthening Mexican-American families through parenting education. Journal of Family and Consumer Sciences, 102(3), 27-33.
  23. Pereznieto, P., Montes, A., Routier, S., & Langston, A. (2014). The costs and economic impact of violence against children. London: Overseas Development Institute.
  24. Repucci, N. D., Britner, P. A., & Woolard, J. L. (1997). Preventing child abuse and neglect through parent education. Baltimore: Paul H Brooks Publishing Company.
  25. Runyon, M. K., Deblinger, E., & Schroeder, C. M. (2009). Pilot evaluation of outcomes of combined parent-child cognitive-behavioral group therapy for families at risk for child physical abuse. Cognitive and Behavioral Practice, 16(1), 101-118. https://doi.org/10.1016/j.cbpra.2008.09.006
  26. Timmer, S. G., Ware, L. M., Urquiza, A. J., & Zebell, N. M. (2010). The effectiveness of parent-child interaction therapy for victims of inter parental violence. Violence & Victims, 25(4), 486-503. https://doi.org/10.1891/0886-6708.25.4.486
  27. Vlahovicova, K., Melendez-Torres, G. J., Leijten, P., Knerr, W., & Gardner, F. (2017). Parenting programs for the preventing of child physical abuse recurrence: A systematic review and meta-analysis. Clinical Child and Family Psychological Review, 20(3), 351-365. https://doi.org/10.1007/s10567-017-0232-7
  28. World Health Organization (2014). Global Status Report on Violence Prevention 2014. Geneva, Switzerland: WHO Press.
  29. Wilson, S. R., Rack, J. J., Shi, X., & Norris, A. M. (2008). Comparing physically abusive, neglectful, and non-maltreating parents during interactions with their children: A meta-analysis of observational studies. Child Abuse & Neglect, 32(9), 897-911. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2008.01.003