DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Evaluation of e-Learning Education Utilization in Practical Course

실습교과목의 이러닝 교육활용 평가에 관한 연구

  • 김진우 (한국폴리텍대학 전기과) ;
  • 주강우 ((주)SFA) ;
  • 조은정 (한국기술교육대학교 대학원 메카트로닉스공학과)
  • Received : 2018.04.24
  • Accepted : 2018.05.17
  • Published : 2018.06.01

Abstract

As the IT industry develops, The field of e-learning based on existing theoretical subjects has expanded to fields requiring actual education. Courses that require practical training in e-learning must be evaluated to have learning outcomes through on-line practice. In this research, a student at Cyber University mechatronics engineering studies 'PLC Control' and 'Servo Motor Control', which are subjects of the undergraduate major, through 'Prime College's CyberLAB' for learning by e-learning investigated whether there was a learning result. For this reason, CyberLAB was conducted. And for the students who took the course for two years, We confirmed through the 5 - point scale questionnaire and grades that the practical subjects had a significant effect on e - learning.

IT산업이 발달하면서 기존의 이론 교과목에서 머물러져 있던 이러닝 학습이 실습이 요구되는 교과목까지 영역이 확장되고 있다. 이러닝 학습에서 실습이 요구되는 교과목이 온라인 실습을 통해 학습성과가 있는지 평가돼야 한다. 본 연구에서는 사이버대학 메카트로닉스공학 학생들이 전공기초실습 교과목인 'PLC제어'교과목과 '전동기 서보제어'교과목을 이러닝에서 학습을 위해 '프라임칼리지(Prime College)의 사이버랩'을 통해 학습 성과가 있는지 조사하였다. 이를 위해 사이버랩 학습 운영을 진행하였고, 2년 동안 교과목을 수강한 학생에 대하여 5점 척도 설문과 취득성적을 통해 실습교과목의 대한 이러닝 교육의 효과가 상단부분 있음을 확인하였다.

Keywords

HSCGCO_2018_v10n1_25_f0001.png 이미지

그림 1. 프라임칼리지 학습 모델 Fig. 1. Prime college model.

HSCGCO_2018_v10n1_25_f0002.png 이미지

그림 2. 온라인 교육 예시 Fig. 2. e-Learning example.

HSCGCO_2018_v10n1_25_f0003.png 이미지

그림 3. 온라인 교육 프로그램 Fig. 3. e-Learning education program.

HSCGCO_2018_v10n1_25_f0004.png 이미지

그림 4. 사이버랩 교육 예시 Fig. 4. CyberLAB example.

HSCGCO_2018_v10n1_25_f0005.png 이미지

그림 5. 사이버랩 실습 예시 Fig. 5. CyberLAB practice example.

HSCGCO_2018_v10n1_25_f0006.png 이미지

그림 6. 사이버랩 교육 프로그램 Fig. 6. CyberLAB education program.

HSCGCO_2018_v10n1_25_f0007.png 이미지

그림 7. 2015년 2학기 PLC제어 설문결과 Fig. 7. Survey result for PLC control in 2015-2.

HSCGCO_2018_v10n1_25_f0008.png 이미지

그림 8. 2016년 1학기 전동기서보제어 설문결과 Fig. 8. Survey result for Servo control in 2016-1.

HSCGCO_2018_v10n1_25_f0009.png 이미지

그림 9. 2016년 2학기 PLC제어 설문결과 Fig. 9. Survey result for PLC Control in 2016-2.

HSCGCO_2018_v10n1_25_f0010.png 이미지

그림 10. 2017년 1학기 전동기서보제어 설문결과 Fig. 10. Survey result for Servo control in 2017-1.

HSCGCO_2018_v10n1_25_f0011.png 이미지

그림 11. 1기와 2기 학생 점수 비교 Fig. 11. Comparison the scores gained by students.

표 1. PLC제어 강의일정 Table 1. PLC control lecture schedule

HSCGCO_2018_v10n1_25_t0001.png 이미지

표 2. 전동기서보제어 강의일정 Table 2. Servo control lecture schedule

HSCGCO_2018_v10n1_25_t0002.png 이미지

표 3. 설문지 문항 Table 3. Questionaire items

HSCGCO_2018_v10n1_25_t0003.png 이미지

References

  1. S. M. Han and S. C. Kang, "A study on flipped-learningmodel and instructional design," in Proceeding of the Korea Institute for Practical Engineering Education Conference 2015, Seoul, pp. 130-132, 2015.
  2. Y. C. Jang, G. G. Kim, and M. C. Kim, "Application of problem-based learning (PBL) method to introduction to creative engineering design course: case study of environmental engineering in Chungnam National University," Journal of Engineering Education Research, vol. 16, no. 2, pp. 78-85, March 2013.
  3. Y. M. Lee, J. K. Nam, H. J. Cho, and S. Y. Lee, "Formative research on team-based learning model in a technical high school class," Journal of Korean Institute of Industrial Education, vol. 36, no. 2, pp. 1-23, September 2011.