DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Optimization of Noise Reduction of Auxiliary Power Unit for Military Tracked Vehicle

군용 궤도장비 보조동력장치의 소음저감 최적화 연구

  • Lee, Ju-Seung (Land Systems Center, Defence Agency for Technology and Quality) ;
  • Kim, Byeong-Ho (Land Systems Center, Defence Agency for Technology and Quality) ;
  • Kim, Byung-Hyun (Land Systems Center, Defence Agency for Technology and Quality)
  • 이주승 (국방기술품질원 기동화력센터) ;
  • 김병호 (국방기술품질원 기동화력센터) ;
  • 김병현 (국방기술품질원 기동화력센터)
  • Received : 2018.07.05
  • Accepted : 2018.08.03
  • Published : 2018.08.31

Abstract

Noise reduction is an important issue in auxiliary power unit(APU) of tracking equipments for using military. In this study, we designed and tested reduction methods of structure borne noise and airborne source noise at the auxiliary power unit. From the bench test results, it is found that the effect of noise reduction is about 22 dB(A) if the silencer is redesigned, which is the rescue structure. However, the influence of noise reduction by air is insufficient. In addition, it is confirmed that the effect of noise reduction is excellent when structure borne noise reduction is applied to the vehicle. We expected that the test results of this study are used as basic data to reduce the noise of other tracking equipment developed later.

군용으로 사용하는 궤도장비 디젤엔진의 보조동력장치에 대한 소음저감은 소요군의 감성품질을 만족시키는 중요한 요소 중 하나이다. 본 연구에서 이러한 보조동력장치의 소음을 줄이기 위해 구조기인소음을 저감하는 방법과 공기기인소음을 저감하는 방법을 고안하여 시험을 수행하였다. 그 결과 구조기인소음 저감을 위해 소음기를 개선하였을 때 약 22 dB(A)의 소음저감 효과가 있었다. 공기기인소음 저감의 영향을 알아보기 위해 흡음재의 종류와 후방문 그릴의 형상에 따른 소음을 측정하였고 그 영향은 인간이 인지하지 못하는 수준인 3 dB(A) 미만의 소음저감 효과가 나타났다. 또한, 실제차량에 소음저감을 위한 방안들을 적용하여 시험한 결과 구조기인소음을 저감하였을 때 약 9 dB(A)의 소음저감 효과가 나타났으며 공기기인소음의 저감효과는 1 dB(A) 이하로 측정된 것을 확인하였다. 따라서 궤도장비의 APU 소음저감을 위해서는 공기기인소음을 저감하는 방법보다 구조물을 통해 전달되는 소음을 저감하는 방안이 효과적이라는 것을 확인하였다. 본 연구결과를 통해 추후 개발하는 타 군용 궤도장비의 소음을 저감하기 위한 기초자료로 사용될 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. B. H. Kim, J. H. Seo, Y. I. Park, Y. W. Kim, B. H. Kim, "A study on improvement of strength safety factor for K55A1 APU engine mounts", Korean Institute of military science and technology, Vol.19, No.3 pp. 281-287, 2015. DOI : https://doi.org/10.9766/KIMST.2016.19.3.281
  2. B. H. Kim, S. K. Lee, J. S. Yoon, K. C. Shin, S. J. Lee., "Identification of Airborne-noise Source and Analysis for Noise Source Contribution of a GDI Engine Using Sound Intensity Method", Korean Society for noise and vibration engineering, Vol.22, No.10 pp. 985-993, 2012. DOI: https://doi.org/10.5050/KSNVE.2012.22.10.985
  3. Y. H. Kim, "Lecture notes on acoustics", No. 2008-36-0073, SAE technical paper, 2008.
  4. Lawrence E. Kinsler, "Fundamentals of acoustics" 4th edition, ISBN 0-471-84789-5, John Wiley & Sons, Inc, 1999.
  5. Y. H. Kim, W. H. Joo, J. G. Bae, "A study on the performance improvement of medium speed diesel engine exhaust silencer in the low-frequency range using array resonators", Korean Society for noise and vibration engineering, Vol.19, No.7 pp. 693-698, 2009. DOI: https://doi.org/10.5050/KSNVN.2009.19.7.693
  6. Y. H. Kim, "Low frequency noise reduction inside duct by using membrane", Korea Society for noise and vibration engineering, Vol.14, No.11 pp. 1083-1090, 2004. https://doi.org/10.5050/KSNVN.2004.14.11.1083
  7. J. Kwon., W. B. Jeong, C. S. Hong, "Effects of fluid velocity on acoustic transmission loss of simple expansion chamber", Korea Society for noise and vibration engineering, Vol.22, No.10 pp. 994-1002, 2012. DOI: https://doi.org/10.5050/KSNVE.2012.22.10.99
  8. MIL-STD-1472G, Human Engineering, p. 151, 2012.
  9. MIL-DTL-53133C, Generator Sets, Skid Mounted, Tactical, Quiet, Diesel Engine Driven, Alternating Current 5 Through 60 Kilowatts, General Specification For, p. 27, 2002.