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A Study on Fair Trade Perception and Purchase Behavior of University Students

대학생의 공정무역에 대한 인식과 구매행동 유형에 관한 연구

  • 최아라 (충남대학교 소비자학과) ;
  • 구혜경 (충남대학교 소비자학과)
  • Received : 2018.10.30
  • Accepted : 2018.12.24
  • Published : 2019.01.28

Abstract

The purpose of this study is to identify factors affecting the purchase of Fair Trade products and to segment consumer which were typed according to the fair trade consumption competency, attitude and ethical consciousness of the University students. As a result, there are 4 type consumers, general type, indifferent type, individualism type, and fair trade practice type. Factors that directly affect the purchase experience of Fair Trade products are knowledge, willingness and interest in fair trade. In the end, education should be provided through fair education and ethical consumption through systematic education, and outside of school, social effort should be accompanied by the media and various contents to enable college students to promote their knowledge and interest in fair trade. In order to activate the fair trade market, it will be necessary to improve the quality to secure the market value as a commodity and to increase the price acceptance of the consumer.

공정무역은 공정한 거래, 인권, 환경을 배려하는 무역의 형태로 최근 전 세계적으로 공정무역의 중요성이 강조되고 시장이 성장하고 있다. 우리나라는 젊은 소비자를 중심으로 공정무역 시장이 확장되고 있다. 이에 미래 소비의 주체인 대학생 소비자들의 공정무역 소비역량 특성 및 관여도, 윤리의식에 따른 유형화를 시도하고, 공정무역 상품 구매에 영향을 미치는 요인을 규명하고자 하였다. 그 결과, 대학생 소비자는 일반형, 무관심형, 개인주의형, 공정무역실천형의 네 가지 유형으로 구분되었다. 그리고 공정무역 상품의 구매경험에 직접적 영향을 미치는 요인은 공정무역 관련 지식, 실천의지, 관심도로 나타났다. 결국 체계적인 교육을 통하여 공정무역 및 윤리적 소비에 대한 교육을 실시하고, 학교 외에서는 언론 및 다양한 콘텐츠를 통해 대학생들이 공정무역에 대한 지식과 관심을 증진할 수 있는 사회적 노력이 수반되어야 한다. 그리고 공정무역 시장 활성화를 위해서는 상품으로 시장 가치 확보를 위한 품질의 개선 및 소비자의 가격수용도 증진 방안 모색이 필요할 것이다.

Keywords

표 1. 공정무역 관련 소비자역랑 요인 분석 결과

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표 2. 공정무역 소비 행동 유형화

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표 3. 소비행동 유형별 특성

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표 4. 소비자 유형별 공정무역 관련 교육 요구도

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표 5. 공정무역 상품 구매경험-비경험자의 차이

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표 6. 공정무역 제품 구매경험에의 영향 변수

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표 7. 공정무역 유형별 특징 비교

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