DOI QR코드

DOI QR Code

University Library's New Research Support Service Focusing on Scholarly Communication in Open Science Era

오픈 사이언스 시대에 대비한 대학도서관의 새로운 학술커뮤니케이션 지원 서비스

  • 김순 (이화여자대학교 이화사회과학원)
  • Received : 2018.08.26
  • Accepted : 2019.03.19
  • Published : 2019.03.30

Abstract

Open Science Project, which enables users to access and utilize public research results in a digital format, is being actively promoted overseas, and American university libraries are interested in research support service. Among the three OECD implementation measures, 'capacity building' can be effectively prepared through librarians' research support services. Therefore, this study investigated the policy of research support service implemented in leading American 13 university libraries in preparation for the open science era focusing on the recent literatures and library websites. Based on the best cases of research support service of American university libraries, I analyzed the homepage of 19 domestic research universities' library focusing on scholarly communication service and suggested improvements. In Korea, open access service and management of research data are lacking in terms of experience and expertise. This study result can be used as a basic reference when establishing the research support service plan needed in the open science era in the university library and can contribute to the improvement of the research ability of domestic researchers by introducing internationally competitive research support services.

공공 연구기금을 지원받아 산출된 연구 성과물을 온라인상에 디지털 형태로 공개하여 이용자가 보다 쉽게 접근하고 활용할 수 있도록 하는 오픈 사이언스 프로젝트가 해외에서 활발히 진행되면서, 미국 대학도서관에서는 이에 부응하는 연구지원 서비스에 관심이 증대되고 있다. OECD가 제시하는 오픈 사이언스 프로젝트 3대 이행 수단 중에서 '역량강화'는 도서관의 연구지원 서비스를 통해 효과적으로 준비할 수 있다. 이에 본 연구는 학술커뮤니케이션을 바탕으로 미국 13개 유수 대학도서관에서 시행하고 있는 연구지원 서비스 정책에 대해 최근 문헌과 웹사이트를 중심으로 살펴보았다. 이를 기반으로 미국 대학도서관의 연구지원 모범 서비스 사례를 소개하고 국내 19개 연구중심대학의 도서관 홈페이지와 관련 이해 당사자들의 의견을 분석하였다. 국내 대학도서관은 미국 대학도서관과 비교했을 때 오픈액세스나 연구 데이터관리 등에 대한 서비스 개발 경험과 전문성이 낮은 것으로 나타났다. 본 연구에서는 미국 대학도서관의 우수 사례를 기반으로 국내 대학도서관의 학술커뮤니케이션 관련 연구지원 서비스 개선방안을 제시하였다. 본 연구결과는 대학도서관에서 오픈 사이언스 시대에 필요한 연구지원 서비스 계획 수립 시 기초자료로 활용될 수 있으며, 국제적으로 경쟁력 있는 연구지원 서비스를 도입하여 국내 연구자들의 연구력 향상에 도움이 될 수 있을 것이다.

Keywords

JBGRBQ_2019_v36n1_7_f0001.png 이미지

<그림 1> 학술커뮤니케이션 과정 (https://acrl.libguides.com/scholcomm/toolkit)

JBGRBQ_2019_v36n1_7_f0002.png 이미지

<그림 2> 학술커뮤니케이션의 101개의 혁신 (https://101innovation.wordpress.com/)

<표 1> 학술커뮤니케이션 관련 서비스

JBGRBQ_2019_v36n1_7_t0001.png 이미지

<표 2> 심층 면담자 상세정보

JBGRBQ_2019_v36n1_7_t0002.png 이미지

<표 3> 미국 대학도서관의 학술커뮤니케이션 관련 홈페이지

JBGRBQ_2019_v36n1_7_t0003.png 이미지

<표 4> 미국 대학도서관의 학술커뮤니케이션 서비스 분석

JBGRBQ_2019_v36n1_7_t0004.png 이미지

<표 5> 미국 대학도서관 중 우수 학술커뮤니케이션 사례

JBGRBQ_2019_v36n1_7_t0005.png 이미지

<표 6> 국내 19개 연구중심 대학도서관 학술커뮤니케이션 관련 홈페이지 메뉴 조사

JBGRBQ_2019_v36n1_7_t0006.png 이미지

<표 7> 국내 19개 연구중심 대학도서관 학술커뮤니케이션 서비스 비교분석

JBGRBQ_2019_v36n1_7_t0007.png 이미지

<표 8> 국내 19개 연구중심 대학도서관 학술커뮤니케이션 모범사례

JBGRBQ_2019_v36n1_7_t0008.png 이미지

<표 9> 미국과 국내 대학도서관 학술커뮤니케이션 비교분석

JBGRBQ_2019_v36n1_7_t0009.png 이미지

<표 10> 국내 대학도서관의 학술커뮤니케이션 관련 연구지원 서비스 개선사항

JBGRBQ_2019_v36n1_7_t0010.png 이미지

References

  1. Kim, Soon, Lee, Bo-Ram, Kim, Hwan-Min, & Kim, Hye-Sun (2017). Science and technology research support service trends for open science. Journal of the Korean Society for Information Management, 34(3), 229-249. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2017.34.3.229
  2. Kim, Jihyun (2018). A content analysis of research data management training programs at the university libraries in North America: Focusing on data literacy competencies. Journal of the Korean Society for Information Management, 35(4), 7-36. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2018.35.4.007
  3. Noh, Younghee (2016). A study on librarians' perception about the changing role of university libraries. Journal of the Korean Society for Information Management, 33(2), 227-256. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2016.33.2.227
  4. Shin, Eun-Ja (2015). An analysis on trends and tasks of open data policy in the digital era. Journal of the Korean Society for Information Management, 32(3), 49-68. https://doi.org/10.3743/kosim.2015.32.3.049
  5. Shim, Won-Sik (2016). A case study of U.S. academic libraries' research data support services. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 50(4), 311-332. https://doi.org/10.4275/kslis.2016.50.4.311
  6. National Research Foundation of Korea (2013). World class university (WCU) statistics, Retrieved from http://www.nrf.re.kr/biz/info/notice/view?nts_no=44046&biz_no=40&search_type=&search_keyword=&page=
  7. Association of College & Research Libraries (2003). Principles and strategies for the reform of scholarly communication. 1, Retrieved from https://www.arl.org/focus-areas/scholarly-communication#.XIN6qyIzb3g
  8. Auckland, M. (2012). Re-skilling for research: An investigation into the role and skills of subject and liaison librarians required to effectively support the evolving information needs of researchers [report]. Research Libraries UK. Retrieved from http://hdl.voced.edu.au/10707/204093.
  9. Bladek, M. (2014). Bibilometrics services and the academic library: Meeting the emerging needs of the campus community. College & Undergraduate Libraries, 21(3-4), 330-344. https://doi.org/10.1080/10691316.2014.929066
  10. Charbonneau, D. H., & Priehs, M. (2014). Copyright awareness, partnerships, and training issues in academic libraries. The Journal of Academic Librarianship, 40(3-4), 228-233. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2014.03.009
  11. Fecher, B., & Friesike, S. (2014). Open science: One term, five schools of thought. Opening Science, New York, NY: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-00026-8_2
  12. Fruin, C. (2017). Organization and delivery of scholarly communication services by academic and research libraries in the United Kingdom: Observations from across the pond. Journal of Librarianship and Scholarly Communication, 5(General Issue), eP2157. https://doi.org/10.7710/2162-3309.2157
  13. Herther, N. K. (2009). Research evaluation and citation analysis: key issues and implications. The Electronic Library, 27(3), 361-375. https://doi.org/10.1108/02640470910966835
  14. Macdonald, S., & Martinez-Uribe, L. (2010). Collaboration to data curation: Harnessing institutional expertise. New Review of Academic Librarianship, 16(S1), 4-16. http://dx.doi.org/10.1080/13614533.2010.505823
  15. Oakleaf, M. (2010). The value of academic libraries. Association of College & Research Libraries, Chicago. Retrieved from http://old.libraryassessment.org/bm-doc/Bowlby_Raynna_2012.pdf
  16. Priem, J., Taraborelli, D., Groth, P., & Neylon, C. (2010). Altmetrics: a manifesto, 26 October 2010. Retrieved from http://altmetrics.org/manifesto
  17. Roemer, R. C., & Borchardt, R. (2013). Institutional altmetrics and academic libraries. Information Standards Quarterly, 25(2), 14-19. https://doi.org/10.3789/isqv25no2.2013.03
  18. Suiter, A. M., & Moulaison, H. L. (2015). Supporting scholars: An analysis of academic library websites' documentation on metrics and impact. The Journal of Academic Librarianship, 41(6), 814-820. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2015.09.004
  19. Thomas, W. J. (2013). The structure of scholarly communication within academic libraries. Serials Review, 39, 167.171. http://dx.doi.org/10.1016/j.serrev.2013.07.003