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Problems and Improvement of Game Rating System - Focused on IARC member Countries

게임물 등급 제도의 문제점과 개선방안 모색 - IARC 가입국을 중심으로

  • Kim, Dae-wook (Dept. of Early Childhood Education, Gyeong-sang National University)
  • 김대욱 (경상대학교 유아교육과)
  • Received : 2019.02.05
  • Accepted : 2019.04.15
  • Published : 2019.05.31

Abstract

This study aims to investigate the transition of the game rating system in Korea and to search for problems and improvement measures in the era of IARC game grade review. IARC(International Age Rating Coalition) is an International Classification Alliance, with 37 member organizations from 6 countries. In addition, IARC grants participating store-fronts autonomy to review game ratings. The method of deliberating games in Korea is proceeding with direct review by rating system and deliberation by IARC's own classification system. The problem of the rating system of the game is that the civilian becomes the subject, it relies on the questionnaire, and its side effects are caused by its own classification system. IARC guidelines can be developed to improve the game rating system, education on penalties and ratings for game developers, and management of participating front-stores. In conclusion, it may be dangerous to delegate rating authority to open market, and it is necessary to construct a discussion forum for ratings, including government and industry, game developers, users, and parents of under-age gamers. It is necessary to create a rating system for the game environment in Korea.

본 연구는 우리나라 게임물 등급 제도의 변천을 알아보고, IARC 게임물 등급 심의 시대에 맞아 문제점과 개선방안을 모색하는 데 목적이 있다. IARC는 국제등급분류연합으로, 전세계 6개 기구 37개국이 가입되어 있다. 또한, IARC는 참여 스토어 프론트에게 게임 등급 심의의 자율권을 부여하고 있다. 우리나라의 게임물 심의 방법은 등급분류제도에 의한 직접 심의와 IARC 자체등급분류제도에 의한 위임 심의로 진행되고 있다. 게임물 등급 제도의 문제점으로 민간이 주체가 된다는 점과 설문지에 의존한다는 점, 자체등급분류제도에 의한 부작용을 들 수 있다. 게임물 등급 제도 개선 방안으로 IARC 가이드라인을 구축하는 것, 게임 개발자에 대한 페널티 및 등급 심의에 대한 교육, 참여 프론트 스토어 관리를 제안할 수 있다. 결론적으로, 오픈마켓에게 등급 심의 권한을 위임하는 것은 위험할 수 있어, 정부와 업계, 게임 개발자, 이용자, 미성년 게이머의 부모들을 포함한 등급 심의 토론의 장을 구성하여, IARC 기준을 활용하여 우리나라의 현실에 맞는 게임물 등급 제도를 만들어나가야 할 것이다.

Keywords

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그림 1. 게임물 등급제도의 변천 Figure 1. Transition of Game Rating System

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그림 2. IARC의참여프론트스토어게임심의권한위임여부[4] Figure 2. Delegate authority to review IARC's participating front-store games[4]

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그림 3. 게임물 관리 위원회(GRAC)의 게임등급 분류 절차[2] Figure 3.

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그림 4. 게임콘텐츠등급분류위원회(GCRB)의 게임등급 분류 절차[5] Figure 4. GCRB's Game Classification Procedure[5]

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그림 5. IARC 운영 방식에 따른 게임물 등급 심의[4] Figure 5. IARC review of game grade according to operating method[4]

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그림 6. IARC 가입국들의 게임 심의 위원회 운영 주체 Figure 6. Owner of IARC member countries' game review committee

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그림 7. 게임물 등급 심의 설문지[2] Figure 7. Game grade review questionnaire[2]

References

  1. Seung-Heum, Kim. The Exception and Selfregulation of Game Classification in comparison to Film Classification. Law Research, 26(3), 355-392. 2014.
  2. Game Rating & Administration Committee Homepage. https://www.grac.or.kr 20 April 2019 withdrawal.
  3. Sung-Gi, Hwang. The Problems surrounding Content Regulation of Game on the Act for the Promotion of Game Industry. Law & Technology, 2(4), 16-28, 2006.
  4. IARC homepage. https://www.globalratings.com 20 April 2019 withdrawal.
  5. Game Content Rating Board Homepage. https://www.gcrb.or.kr 20 April 2019 withdrawal.