DOI QR코드

DOI QR Code

Nonlinear Impact Analysis for Eco-Pillar Debris Barrier with Hollow Cross-Section

중공트랙단면 에코필라 사방댐의 비선형 충돌해석

  • Kim, Hyun-Gi (Department of Energy Plant Engineering, Catholic Kwandong University) ;
  • Kim, Bum-Joon (Department of Civil and Environmental Plant Engineering, Konkuk University)
  • 김현기 (가톨릭관동대학교 에너지플랜트공학과) ;
  • 김범준 (건국대학교 사회환경플랜트공학과)
  • Received : 2019.05.27
  • Accepted : 2019.07.05
  • Published : 2019.07.31

Abstract

In this study, a nonlinear impact analysis was performed to evaluate the safety and damage of an eco-pillar debris barrier with a hollow cross-section, which was proposed to improve constructability and economic efficiency. The construction of concrete eco-pillar debris barriers has increased recently. However, there are no design standards concerning debris barriers in Korea, and it is difficult to find a study on performance evaluations in extreme environments. Thus, an analysis of an eco-pillar debris barrier was done using the rock impact speed, which was estimated from the debris flow velocity. The diameters of rocks were determined by ETAG 27. The impact position, angles, and rock diameter were considered as variables. A concrete nonlinear material model was applied, and the estimation of damage was done by ABAQUS software. As a result, the damage ratio was found to be less than 1.0 at rock diameters of 0.3 m and 0.5 m, but it was 1.39 when the diameter was 0.7 m. This study could be used as basic data on impact force in the design of the cross section of an eco-pillar debris barrier.

본 연구는 친환경 에코필라 사방댐의 시공성과 경제성을 향상시키기 위해 제안된 중공트랙형 단면의 프리캐스트 에코필라 사방댐에 대하여 산사태 발생시 토석류에 동반되는 암석이 충돌할 경우 구조체의 안전성과 손상도를 평가하기 위해 비선형 충돌해석을 수행하였다. 최근에는 콘크리트를 이용한 에코필라 사방댐의 설치가 늘고 있으나, 콘크리트 투과형 사방댐 설계의 기준이 전무하여 경험적으로 설계되고 있을 뿐 아니라 산사태로 인한 피해가 지속적으로 늘고 있는 상황임에도 불구하고 극한환경을 적용한 성능평가나 연구를 찾아보기 어렵다. 따라서 본 연구에서는 선행연구를 통해 적정성과 성능에 대해 검증된 중공트랙형 단면의 에코필라 사방댐에 대하여 급경사지에서 발생한 우면산 산사태의 토석류 속도로 암석이 충돌할 경우로 가정하였다. 암석의 규모는 ETAG 27의 성능평가 기준을 참조하여 유사한 규모로 설정하였고, 최대 충격력이 작용할 수 있는 조건과 작용위치, 암석직경을 변수로 고려하였으며, 콘크리트 비선형 재료모델을 적용하였다. 재료 비선형해석이 가능한 ABAQUS 소프트웨어를 이용하여 해석적 방법으로 구조체의 강도와 손상도 평가를 수행하였다. 해석결과, 암석직경 0.3m와 0.5m가 충돌했을 경우는 구조체의 변위나 응력이 허용치 이내로 안전한 것으로 평가 되었으나, 0.7m 직경의 암석이 충돌할 경우 중공트랙형 기둥부가 에너지를 충분히 흡수하지 못하여 파괴되는 것으로 예측되었다. 또한, 콘크리트 손상도 평가결과 암석직경 0.3m와 0.5m에서는 손상비가 1.0이하로 나타났으나 0.7m 직경일 경우는 1.39로 평가되어 일정수준 이상에서는 사방댐 기능수행 적합성이 제고되어야 할 것으로 판단된다. 본 연구 결과는 사방댐 단면설계 시 고려해야 할 충격력에 대한 기초자료로 활용할 수 있으며, 향후 실험적 연구가 추가적으로 필요할 것으로 판단된다.

Keywords

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0001.png 이미지

Fig. 1. Example of debris flows with rock

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0002.png 이미지

Fig. 2. Type of permeable debris control dam

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0003.png 이미지

Fig. 3. Design force estimation for eco-pillar debris barrier

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0004.png 이미지

Fig. 4. Overview of eco-pillar debris barrier

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0005.png 이미지

Fig. 5. Reinforcement drawing of column with hollowed track section

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0006.png 이미지

Fig. 6. Stress-strain relationship by uniaxial loading in tension and compression

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0007.png 이미지

Fig. 7. Rebar and concrete model by solid element

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0008.png 이미지

Fig. 8. Impact analysis model according to rock model

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0009.png 이미지

Fig. 9. Stresses in concrete pillar (0 deg.)

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0010.png 이미지

Fig. 10. Stresses in concrete pillar (45 deg.)

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0011.png 이미지

Fig. 11. Stresses in concrete pillar according to impact position (0 deg)

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0012.png 이미지

Fig. 12. Stresses in rebar according to impact position (0 deg)

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0013.png 이미지

Fig. 13. Stresses in rebar according to impact position (45 deg)

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0014.png 이미지

Fig. 14. Horizontal displacement at impact position (0 deg)

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0015.png 이미지

Fig. 15. Horizontal displacement at impact position (45 deg)

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0016.png 이미지

Fig. 16. Deformed shape (0 deg)

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0017.png 이미지

Fig. 17. Deformed shape (45 deg)

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0018.png 이미지

Fig. 18. Concrete tensile damage (0 deg)

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0019.png 이미지

Fig. 19. Concrete tensile damage (45 deg)

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0020.png 이미지

Fig. 20. Damage ratio according to diameter of rock (0 deg)

SHGSCZ_2019_v20n7_430_f0021.png 이미지

Fig. 21. Damage ratio according to diameter of rock (45 deg)

Table 1. Material properties of granite [11]

SHGSCZ_2019_v20n7_430_t0001.png 이미지

Table 2. Test model of ETAG 27 [12]

SHGSCZ_2019_v20n7_430_t0002.png 이미지

Table 3. Weight and impact energy of Rock model

SHGSCZ_2019_v20n7_430_t0003.png 이미지

References

  1. Korea Forest Service, Unforeseen Flood of Valley will be predictable, Press release, January 2016.
  2. Korea Forest Service, Debris Control Dam, Establishment Completion contribute to accident prevention program Before rainy wet season, Press release, June 2010.
  3. G. B. Koo, M. S. Kim, C. Kim, S. M. Yu, "A Study on Type Classification of Erosion Control Dam using Ecosystem Connectivity", Journal of Korean Forest Society, Vol.100, No.3, pp.484, 2011.
  4. H. G. Kim, "Development of Precast Concrete Method for Eco-Pillar Debris Barrier with Hollow Cross-Section", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol.19, No.3, pp.542-552, March 2018. DOI: http://doi.org/10.5762/KAIS.2018.19.3.542
  5. Korea Forest Service, Debris Control Dam, Establishment Completion contribute to accident prevention program Before rainy wet season, Press release, June 2010.
  6. Korea Concrete Institute, Explanation of concrete structure standard, 2012.
  7. M. U. Hanif, Z. Ibrahi,m, K. Ghaedi, "Finite Element Simulation of Damage In RC Beams", Journal of Civil Engineering, Science and Technology, Vol.9, No.1, pp.50-57, 2018. DOI: http://doi.org/10.33736/jcest.883.2018
  8. ABAQUS, Inc., ABAQUS/Standard User's Manual-Version 6.2., Pawtucket, R.I., 2001.
  9. W. Y. Kim, S. R. Lee, K. S. Kim, B. G. Chae, "Landslide Types and Susceptibilities Related to Geomorphic Characteristics", Korean Society of Engineering Geology, Vol.8, No.2, pp.115-132, 1998.
  10. W. I. Choi, S. G. Lee, B. K. Lee, S. J. Jang, "A Study of Vulnerability of Structure by Debris Flow", Korean Society of Hazard Mitigation, Vol.12, No.3, pp.141-146, June. 2012.
  11. H. S. Jang, J. T. Jeong, B. A. Jang. "Experimental Study for determining the Basic Friction Angle of the Rock Joint", The Journal of Engineering Geology, Vol.26, No.4, pp.447-460, 2016. DOI: http://doi.org/10.9720/kseg.2016.4.447
  12. K. J. Han, B. G. Moon, M. G. Ko, K. D. Kim, "Performance Assessment of Rockfall Protection Fences for the Rockfall Energy of 100 kJ Using ETAG 27", Korean Society of Hazard Mitigation, Vol.16, No.4, pp.247-259, 2016. DOI: http://doi.org/10.9798/KOSHAM.2016.16.2.247