DOI QR코드

DOI QR Code

A medium of Art as the Relational Circuit: Paul Ryan's Video Art

관계적 회로로서의 예술 미디어: 폴 라이언의 비디오아트

  • Lim, Shan (Dept. of Curatorial Studies, Dongduk Women's Univ)
  • 임산 (동덕여자대학교 큐레이터학과)
  • Received : 2019.04.19
  • Accepted : 2019.06.18
  • Published : 2019.08.31

Abstract

This paper considers the historicity and aesthetical implications of in the art world of Paul Ryan(1943-2013) who designed the aestheticization of relational circuit of society by realizing the value of social transformation being inherent in video with cultural practices and suggesting the interdisciplinary method of leaning and research in the early video art history. To do this, in Chapter II, I review the first artwork presented firstly in the art gallery exhibition "TV as a Creative Medium" in 1969, in which Ryan proposed a video medium as a communication system and experimented the concept of 'feedback' in Cybernetics. And Chapter III focuses Ryan's discursive activities contributed to magazine Radical Software and artist-collective Raindance Corporation with growing interest in communication technology. At this time, Ryan regarded video medium as the tool for cybernetic expansion. Finally Chapter IV deals with the development of ecological method based on "a shared perception of environmental realities" and verifies Ryan's vision that video medium would be most effective means of social change and communication.

본고는 비디오아트의 초기 역사에서 비디오가 내재하고 있는 사회 변형적 가치를 문화적 실천으로 구체화하고 학제 융합적인 학습과 연구의 방법론을 제시함으로써, 사회의 관계적 회로의 심미화를 고안한 폴 라이언(1943-2013)의 예술 세계의 역사성과 미학적 함의를 검토한다. 이를 위하여 제2장에서는 1969년에 폴 라이언이 처음으로 참여했던 미술갤러리 전시 "창조적 미디어로서의 텔레비전"에 출품한 작품을 분석한다. 이 비디오설치 작품에서 라이언은 비디오를 하나의 커뮤니케이션 시스템으로서 제안하며 사이버네틱스의 '피드백' 개념을 실험한다. 이어서 제3장에서는 예술가 콜렉티브 '레인댄스 코퍼레이션'과 잡지 "래디컬 소프트웨어"에 참여한 라이언의 커뮤니케이션 테크놀로지에 대한 담론적 활동에 주목하였다. 이 시기 라이언은 비디오를 사이버네틱스의 확장을 위한 도구로 간주하였다. 마지막으로 제4장에서는 '환경적 현실에 대한 공유된 지각'에 기초한 생태적 접근법의 개발을 주로 다루었으며, 비디오 미디어가 사회의 변화와 커뮤니케이션을 위한 가장 효과적인 수단이 될 수 있다는 라이언의 인식을 확인하였다.

Keywords

References

  1. Paul Ryan, "A Genealogy of Video," Leonardo, Vol.21, No.1, 1988, p.39. https://doi.org/10.2307/1578414
  2. Chris Meigh-Andrews, A History of Video Art: The Development of Form and Function, Oxford and New York: Berg, 2006, p.61.
  3. Song Jooh-hee and Lim Chan, "A Study on Activation of Movie Marketing Using Interactive Media," The Journal of Convergence on Culture Technology, Vol.5, No.1, 2019, p.244.
  4. Gene Youngblood, Expanded Cinema, New York: E. P. Dutton & Co., Inc., 1970, pp.341-343.
  5. Michael Shamberg, "Guerilla Television - Media America," Radical Software, No.6, 1971, p.13.
  6. Paul Ryan, "Cable Television: The Raw and the Overcooked," Radical Software, No.1, 1970.
  7. Paul Ryan, "Cybernetic Guerilla Warfare," Radical Software, No.3, Spring 1971.
  8. Paul Ryan, "The Earthscore Notational System for Orchestrating Perceptual Consensus about the Natural World," Leonardo, Vol.24, No.4, 1991, p.457. https://doi.org/10.2307/1575524
  9. Gregory Bateson, Steps to an Ecology Mind, Chicago: University of Chicago Press, 1972, p.441.
  10. Paul Ryan, Video Mind, Earth Mind: Art, Communications and Ecology, Collected Writings, New York: Peter Lang, 1992.
  11. Paul Ryan, "The Ecochannel Design," IS Journal, Vol.2, No.2, 1987, pp.46-64.