DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Perception and Needs of Elementary School teachers on Computer and Information Literacy Education

컴퓨터·정보 소양 교육에 관한 초등학교 교사의 인식 및 요구 분석

  • Received : 2019.06.25
  • Accepted : 2019.07.29
  • Published : 2019.07.31

Abstract

This research aims to investigate elementary school teacher's perception and needs of computer and information literacy education to provide basic materials so that computer and information literacy education converges with related subject and can be done in various educational contexts. In order to achieve the goal for this research, we conducted an online questionnaire survey on the current status of teachers, the perception and status of convergence education for computer and information literacy, and the needs for convergence education for computer and information literacy. As a result of the analysis, when the teacher majored in computer and information education or had experience in software education, the percentage of respondents who said that it is possible to converge for computer and information literacy is high. Also, It was found that the burden of following the class progress according to the curriculum was high. In the school environment, preparation for software tool was found to be insufficient. we suggested the strategic implications in terms of education direction, teacher training, education program, and learning tool based on the analysis results.

본 연구는 초등학교 교사를 대상으로 컴퓨터 정보 소양 교육에 대한 교사 인식 및 교육 요구를 조사하여 컴퓨터 정보 소양 교육이 관련 교과와 융합하여 다양한 교육 맥락에서 이루어질 수 있도록 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 이를 위해 교사의 일반 현황, 컴퓨터 정보 소양 관련 융합 교육 인식 및 현황, 컴퓨터 정보 소양 함양을 위한 융합 교육에 대한 요구를 중심으로 온라인 설문조사를 실시하였고, 초등학교 교사 160명의 응답을 분석하였다. 분석 결과 컴퓨터 정보 교육을 전공하거나 소프트웨어 교육 관련 경험이 있는 경우 컴퓨터 정보 소양 관련 융합 수업이 가능하다고 응답한 비율이 높게 나타났으며, 융합 교육을 수행할 때 수업 내용의 구성이 어렵고, 기존 교과 수업 진도에 대한 부담이 높은 것으로 나타났다. 학교 환경에 있어서는 교육용 소프트웨어 교구에 대한 준비가 미흡한 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 교육 방향, 교원 양성, 교육 프로그램, 학습 교구 측면에서 시사점을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 이영준.백성혜.신재홍.유헌창.정인기.안상진.최정원.전성균 (2014). 초중등 단계 Computational Thinking 도입을 위한 기초 연구. 한국과학창의재단.
  2. 상경아.곽영순.박상욱.박지현.이영준 (2016). 국제 컴퓨터.정보 소양 연구: ICILS 2018 평가 체제 구축. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2016-15-2.
  3. Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  4. Grover, S., & Pea, R. (2013). Computational thinking in K-12: A review of the state of the field, Educational Researcher, 42(1), 38-43. https://doi.org/10.3102/0013189X12463051
  5. Lye, S. Y., & Koh, J. H. L. (2014). Review on teaching and learning of computational thinking through programming: What is next for K-12? Computers in Human Behavior, 41, 51-61. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.09.012
  6. Shute, V. J., Sun, C., & Asbell-Clarke, J. (2017). Demystifying computational thinking. Educational Research Review 22, 142-158. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2017.09.003
  7. Fraillon, J., Ainley, J., Schulz, W., Friedman, T., & Gebhardt, E. (2014). Preparing for Life in a Digital Age; The IEA International Computer and Information Literacy Study international Report. Cham: Springer.
  8. 김수진.박지현.전경희.김미영.이영준.서지희.김민정 (2014). 국제 컴퓨터.정보 소양 연구: ICILS 2013 결과 보고서. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2014-3-2.
  9. 상경아.곽영순.박상욱.최지선.전성균 (2017). 국제 컴퓨터.정보 소양 연구: ICILS 2018 예비검사 시행 보고서. 한국교육과정평가원 연구보고 RRO 2017-6.
  10. 박상욱.이은경.전성균.정채관 (2018). 컴퓨터.정보 소양 함양 방안 탐색. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2018-8.
  11. Fraillon, J., Schulz, W., & Ainley, J. (2013). International Computer and Information Literacy Study: Assessment framework. Amsterdam: IEA.
  12. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. (2017). International Computer and Information Literacy Study. Assessment Framework Draft for review. Unpublished document.
  13. 교육부 (2014). 초.중등 SW교육 활성화 방안. 교육부(2014.7.23.).
  14. 교육부 (2015). 초.중등학교 교육과정 총론. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 1].
  15. 과학.수학.정보 교육 진흥법(법률 제14903호, 2017. 10. 24. 전부개정). 국가법령정보센터.
  16. 과학.수학.정보 교육 진흥법 시행령(대통령령 제 28798호, 2018.4.17., 전부개정). 국가법령정보센터.
  17. 임수민.김영신.이태상 (2014). 융합인재교육(STEAM)의 현장적용에 대한 초등 교사들의 인식조사. 과학교육연구지. 38(1), 133-143. https://doi.org/10.21796/JSE.2014.38.1.133
  18. 박만재.이철현 (2016). 소프트웨어 교육에 대한 초등교사의 교육요구도 분석. 실과교육학회지. 29(3), 21-41.
  19. 허희옥.서정희 (2018). 해외 사례 검토를 통한 국내 SW교육 교사교육의 발전 방안 탐색. 교육공학논문지. 34(3), 711-741.
  20. 정미경.이재덕.박균열.박만구.고호경 (2014). 초.중등학교 융합형 교육프로그램 개발 연구. 한국교육개발원 연구보고 RR 2014-34.

Cited by

  1. 컴퓨터· 정보 소양 함양을 위한 융합 교육에 관한 중등학교 교사의 인식 및 요구 분석 vol.22, pp.6, 2019, https://doi.org/10.32431/kace.2019.22.6.004