DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of the Current Status of Computer and Information Literacy Education in middle school students

중학교 학생들의 컴퓨터·정보 소양 교육 현황 분석

  • Received : 2018.12.26
  • Accepted : 2019.02.28
  • Published : 2019.03.31

Abstract

In Korea, the software education in elementary and middle school is essential to the 2015 revised curriculum, and various software education policies are being implemented. It is necessary to analyze the effects of these changes on computer and information literacy of students. This study investigates and analyzes the present state of computer and information literacy education in 32 middle schools nationwide. For the 640 students, we surveyed the students' status of coding education, confidence in computational thinking based on coding experience, confidence in computational thinking according to the frequency of computer use for learning purposes, and confidence in computational thinking ability according to the frequency of major ICT activities in class. As a result, there was a lack of Computer and Information literacy educational opportunities through school and relatively lack of educational opportunities for students in the rural area. And the more learning experience showed a positive impact on the confidence in computational thinking.

우리나라는 2015 개정 교육과정에 초 중학교에서의 소프트웨어 교육을 필수화하고, 다양한 소프트웨어 교육 정책을 펼치며 컴퓨터 정보 소양 교육을 강화하고 있다. 이러한 최근의 교육 환경의 변화에 따라 우리나라 학생들의 컴퓨터 정보 소양에 미치는 영향을 파악할 필요가 있다. 본 연구는 전국 32개 중학교를 대상으로 우리나라 컴퓨터 정보 소양 교육 현황을 조사하고 분석하였다. 그리고 640명의 학생들을 대상으로 학생들의 코딩 또는 프로그래밍 학습 현황, 관련 학습 경험에 따른 컴퓨팅 사고력 자신감, 학습 목적의 컴퓨터 사용 빈도에 따른 컴퓨팅 사고력 자신감, 수업에서의 주요 ICT 활동 빈도에 따른 컴퓨팅 사고력 자신감 등을 조사하고 분석하였다. 분석 결과 학교 교육을 통한 컴퓨터 정보 소양 교육 기회가 부족하였고, 상대적으로 읍면지역 학생들의 교육 기회가 부족한 것으로 나타났다. 그리고 관련 학습 경험이 많을수록 컴퓨팅 사고력 자신감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 상경아, 곽영순, 박상욱, 박지현, 이영준 (2016). 국제 컴퓨터.정보 소양 연구: ICILS 2018 평가 체제 구축. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2016-15-2.
  2. 신승기, 배영권 (2015). 핀란드의 코딩기반 소프트웨어 교육에 대한 고찰. 정보교육학회논문지, 19(1), 127-138. https://doi.org/10.14352/jkaie.2015.19.1.127
  3. 김성원, 이영준 (2016). Development of a Software Education Curriculum for Secondary Schools. 한국컴퓨터정보학회논문지, 21(8), 127-141.
  4. 김갑수 (2016). 미국 영국 독일 컴퓨터 교육과정에서 한국 컴퓨터 교육의 시사점. 정보교육학회논문지, 20(4), 421-432. https://doi.org/10.14352/jkaie.2016.20.4.421
  5. Fraillon, J., Ainley, J., Schulz, W., Friedman, T., & Gebhardt, E. (2014). Preparing for Life in a Digital Age; The IEA International Computer and Information Literacy Study international Report. Cham: Springer.
  6. 김수진, 박지현, 전경희, 김미영, 이영준, 서지희, 김민정 (2014). 국제 컴퓨터.정보 소양 연구: ICILS 2013 결과 보고서. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2014-3-2.
  7. 한국교육학술정보원 (2013). 2013 교육정보화백서. 한국교육학술정보원 연구보고 PM 2013-3.
  8. 김수진, 이재봉, 박지현, 이문수, 이영준 (2015). 우리나라 학생들의 컴퓨터.정보 소양 특성 및 교육맥락 변인의 영향 분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2015-11-1.
  9. 교육부 (2014). 초.중등 SW교육 활성화 방안. 교육부(2014.7.23.).
  10. 교육부, 미래창조과학부 (2015). SW중심사회를 위한 인재양성 추진계획. 교육부, 미래창조과학부 보도자료(2015.7.21.).
  11. 교육부, 미래창조과학부 (2016). 소프트웨어 교육활성화 기본계획. 교육부, 미래창조과학부 보도자료(2016.12.2.).
  12. 교육부 (2017). '17년도 SW교육 연구.선도학교 1,200개 선정 결과 발표. 교육부 보도자료(2017.3.8.).
  13. 이영준, 백성혜, 신재홍, 유헌창, 정인기, 안상진, 최정원, 전성균 (2014). 초중등 단계 Computational Thinking 도입을 위한 기초연구. 한국과학창의재단.
  14. Fraillon, J., Schulz, W., & Ainley, J. (2013). International Computer and Information Literacy Study: Assessment framework. Amsterdam: IEA.
  15. International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) (2016). International Computer and Information Literacy Study: Assessment framework development. Unpublished document.
  16. 상경아, 곽영순, 박상욱, 최지선, 전성균 (2017). 국제 컴퓨터.정보 소양 연구: ICILS 2018 예비검사 시행 보고서. 한국교육과정평가원 연구보고 RRO 2017-6.