DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of a Group Program Using Theraplay on Prosocial Behavior of 2-year-old Infants and Process of Infants' Prosocial Behavior Change

치료놀이를 활용한 집단프로그램이 만 2세 영아의 친사회적 행동에 미치는 영향과 영아의 친사회적 행동 변화 과정

  • Kim, Tae Eun (Dept. of Child Studies and Education, Hanyang Cyber University) ;
  • Jeon, A Jeong (Mindkids Language Speech Psychology Center)
  • Received : 2019.07.30
  • Accepted : 2019.09.15
  • Published : 2019.09.30

Abstract

Objective: The purpose of this study was to examine the effect of a group program using theraplay on 2-year-olds' prosocial behavior. The changes of prosocial behavior in the process of program were also examined. Methods: Subjects were 12 infants who attended a child care center in W city. Subjects were attached to the experimental or control group. The experimental group participated in 11 group theraplay sessions twice a week. The adaptive social behavior inventory (Hogan et al., 1992) was used for pre and post tests. Wilcoxon rank-sum test was performed to verify the effectiveness of a group theraplay program. Every sessions was video-taped and recorded verbatim. The verbatim were analyzed using the Padgett (2001)'s qualitative data analysis method. Results: Infants who assigned to the experimental group demonstrated significant improvement in prosocial behavior. Their expressive behavior and compliant behavior gradually increased over the sessions. Conclusion/Implications: The present study showed that the use of group program utilizing theraplay was an effective strategy for improving prosocial behavior of 2-year-old infants.

본 연구는 치료놀이를 활용한 집단프로그램이 만 2세 영아의 친사회적 행동에 미치는 영향과 프로그램 과정에서 영아의 친사회적 행동 변화 양상을 알아보기 위해 실시되었다. W시의 한 어린이집에 재원 중인 영아 12명을 실험집단과 통제집단에 배정하였고 실험집단에 주 2회씩, 총 11회의 집단프로그램을 실시하였다. 적응적 사회적 행동 척도(Hogan et al., 1992)로 사전-사후검사를 실시하고 Wilcoxon rank-sum test로자료를 분석해 프로그램의 효과를 알아보았다. 실험집단을 대상으로 한 프로그램의 전 회기를 녹화하고 Padgett(2001)의 제안을 따라 분석해 친사회적 행동이 어떻게 변화하는지를 살펴보았다. 연구결과, 실험집단의 친사회적 행동이 유의미하게 향상되었다. 또한 친사회적 행동은 프로그램의 전 과정에 걸쳐 점진적으로 개선되었다. 본 연구의 결과는 치료놀이를 활용한 집단프로그램이 만 2세 영아의 친사회적 행동 증진에 효과적임을 의미한다.

Keywords

References

  1. 권은희(2007). 집단치료놀이를 통한 유아의 친사회적 행동 증진 연구. 아동복지연구, 5(2), 67-84.
  2. 김난실(2004). 만2세반 유아의 또래 상호작용에 영향을 미치는 관련변인 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  3. 김윤경(2004). 치료놀이를 적용한 영아보육 모형. 아동복지연구, 2(2), 17-37.
  4. 김윤경(2007). 집단치료놀이가 불안정애착 영아집단의 정서 및 행동변화에 미치는 효과. 한국놀이치료학회지, 10(4), 39-51.
  5. 김정은(2016). 통합환경내 집단미술치료가 유아의 친사회적 행동에 미치는 효과. 대구대학교 재활과학대학원 석사학위논문.
  6. 김태은(2015). 유아-교사 친밀관계 및 유아의 어린이집 적응 향상을 위한 집단치료놀이 프로그램의 효과. 한국보육지원학회지, 11(6), 221-240. doi:10.14698/jkcce.2015.11.221
  7. 김태은(2019). 치료놀이 교육이 대학원 재학 중인 보육교사의 자기수용과 타인수용에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 19(12), 125-144. doi: 10.22251/jlcci.2019.19.12.125
  8. 남옥선(2007). 음악활동이 영아의 사회.정서적 행동에 미치는 영향: 만 2세(25-36개월) 영아를 중심으로. 인간행동과 음악연구, 4(2), 18-40.
  9. 문혁준, 김정민, 김태은, 양성은, 이진숙, 이희선(2014). 아동상담. 서울: 창지사.
  10. 서소정(2006). 유아의 친사회적행동에 관한 연구: 유아의 요구전략, 언어발달, 어머니의 친사회성에 관련된 양육신념 및 사회화전략을 중심으로. 열린유아교육연구, 11(4), 287-310.
  11. 서소정, 변민지, 하지영(2016). 유아의 정서지능과 친사회적 행동의 관계에서 유아-교사 관계의 조절효과에 관한 연구. 한국보육학회지, 16(4), 245-269. doi:10.21213/kjcec.2016.16.4.245
  12. 안영진, 김윤경(2006). 영아의 정서발달을 위한 치료 놀이 보육프로그램 연구. 한국유아교육.보육행정연구, 10(1), 35-52.
  13. 이명선, 주은선(2007). 질적 분석을 통해 본 집단 치료 놀이가 일반 유아의 사회성에 미치는 영향에 관한 연구. 사회과학연구, 12, 133-144.
  14. 이설희(2011). 그림책을 활용한 과학 활동이 유아의 과학적 문제해결력 및 친사회적 행동에 미치는 영향. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 이신애(2010). 집단치료놀이 프로그램이 보육시설 영아의 공격행동과 친사회적 행동에 미치는 효과. 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 이영, 나유미(1999). 유아의 애착 및 어머니-유아 상호 작용과 또래 상호작용간의 관계. 아동학회지, 20(3), 19-32.
  17. 전아정, 김태은(2018). 보육교사에 의한 아동중심 집단 놀이치료가 유아의 사회성에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 14(6), 35-51. doi:10.14698/jkcce.2018.14.06.035
  18. Baglama, B., & Demirok, M. S. (2016). Determination of preservice special education teachers' views on early childhood intervention. Cypriot Journal of Educational Sciences, 11(4), 213-222. doi:10.18844/cjes.v11i4.1297
  19. Berg, R. C., Landreth, G. L., & Fall, K. A. (2006). Group counseling: Concepts and procedures (3rd ed.). NY: Routledge/Taylor & Francis.
  20. Booth, P. B., & Jernberg, A. M. (2009). Theraplay: Helping parents and children build better relationships through attachment-based play. NY: John Wiley & Sons.
  21. Brownell, C. A., & Brown, E. (1992). Peers and play in infants and toddlers. In V. B. Van Hasselt & M. Hersen (Eds.), Handbook of social development: A lifespan perspective (pp. 183-200). NY: Plenum Press.
  22. Dekovic, M., & Janssens, J. M. (1992). Parents' child-rearing style and child's sociometric status. Developmental Psychology, 28(5), 925-932. doi:10.1037/0012-1649.28.5.925
  23. Dereli, E. (2019). The relationship between prosocial behaviours, aggression types and moral-social rule knowledge in preschool children. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(1), 42-55. doi:10.18844/cjes.v14i1.3642
  24. Dodge, K. A. (1983). Behavioral antecedents of peer social status. Child Development, 54(6), 1386-1399. doi:10.2307/1129802
  25. Eisenberg, N., Fabes, R. A., & Spinrad, T. (2006). Prosocial development. In N. Eisenberg (Ed.), Handbook of child psychology: Social, emotional, and personality development (pp. 646-718). NJ: John Wiley & Sons.
  26. Hogan, A. E., Scott, K. G., & Bauer, C. R. (1992). The adaptive social behavior inventory(ASBI): A new assessment of social competence in high-risk threeyear-olds. Journal of Psychoeducational Assessment, 10(3), 230-239. doi:10.1177/073428299201000303
  27. Honig, A. S., & Pollack, B. (1990). Effects of a brief intervention program to promote prosocial behaviors in young children. Early Education and Development, 1(6), 438-444. doi:10.1207/s15566935eed0106_3
  28. Jernberg, A. (1976). Theraplay technique. In C. Schaefer (Ed.), Therapeutic use of child's play (pp. 345-349). NY: Jason Aronson.
  29. Kartner, J. (2018). Beyond dichotomies-(m)others structuring and the development of toddlers' prosocial behavior across cultures. Current Opinion in Psychology, 20, 6-10. doi:10.1016/j.copsyc.2017.07.040
  30. King, E. B., George, J. M., & Hebl, M. R. (2005). Linking personality to helping behaviors at work: An interactional perspective. Journal of Personality, 73(3), 585-607. doi:10.1111/j.1467-6494.2005.00322.x
  31. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New Directions for Program Evaluation, 30, 73-84. doi:10.1002/ev.1427
  32. Macinnes, D. L. (2006). Self-esteem and selfacceptance: An examination into their relationship and their effect on psychological health. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 13(5), 483-489. doi:10.1111/j.1365-2850.2006.00959.x
  33. Miles, S. B., & Stipek, D. (2006). Contemporaneous and longitudinal associations between social behavior and literacy achievement in a sample of lowincome elementary school children. Child Development, 77(1), 103-117. doi:10.1111/j.1467-8624.2006.00859.x
  34. Munns, E. (2009). Applications of family and group theraplay (2nd ed.). Lanham: Rowman & Littlefield Publishers.
  35. New, R. S., & Cochran, M. (2007). Early childhood education: An international encyclopedia. Westport, CT: Praeger.
  36. Padgett, D. K. (2001). 사회복지 질적 연구방법론 (유태균 역). 서울: 나남출판(2001 원저 발간).
  37. Paulus, M., Licata, M., Kristen, S., Thoermer, C., Woodward, A., & Sodian, B. (2015). Social understanding and self-regulation predict pre-schoolers' sharing with friends and disliked peers: A longitudinal study. International Journal of Behavioral Development, 39(1), 53-64. doi:10.1177/0165025414537923
  38. Simeone-Russell, R. (2011). A practical approach to implementing theraplay for children with autism spectrum disorder. International Journal of Play Therapy, 20(4), 224-235. doi:10.1037/a0024823
  39. Siu, A. F. Y. (2014). Effectiveness of group theraplay on enhancing social skills among children with developmental disabilities. International Journal of Play Therapy, 23(4), 187-203. doi:10.1037/a0038158
  40. Svetlova, M., Nichols, S. R., & Brownell, C. A. (2010). Toddlers' prosocial behavior: From instrumental to empathic to altruistic helping. Child Development, 81(6), 1814-1827. doi:10.1111/j.1467-8624.2010.01512.x
  41. Tucker, C., Schieffer, K., Wills, T. J., Hull, C., & Murphy, Q. (2017). Enhancing social-emotional skills in at-risk preschool students through theraplay based groups: The sunshine circle model. International Journal of Play Therapy, 26(4), 185-195. doi:10.1037/pla0000054
  42. Wettig, H. H. G., Coleman, A. R., & Geider, F. J. (2011). Evaluating the effectiveness of theraplay in treating shy, socially withdrawn children. International Journal of Play Therapy, 20(1), 26-37. doi:10.1037/a0022666
  43. Yalom, I. D. (1995). The theory and practice of group psychotherapy. New York: Basic Books.