DOI QR코드

DOI QR Code

A study of an analysis into effects and relations on learning performance from e-learning

이러닝 학습성과에 미치는 영향 관계 분석에 관한 연구

  • 권영애 (건국대학교 글로컬캠퍼스 대학교육혁신원) ;
  • 이애리 (가톨릭관동대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2020.02.12
  • Accepted : 2020.06.03
  • Published : 2020.06.30

Abstract

The objective of this study is to seek ways to maximize learning effects from e-learning by drawing improvement directions through investigating and analyzing an awareness of e-learning among e-learning attendees. The study was conducted among the attendees who are taking the e-learning program operated by K University and collected data from the students taking second semester in 2018 with the use of structured questionnaires. For data processing, SPSS Statistics 22.0 and AMOS were used, along with such analytical methods as frequency anslysis, descriptive statistical analysis, ANOVA (Analysis of Variance), t-analysis and cross tabulation. For significant data, it conducted an analysis by carrying out the Scheffe's test. According to the findings from this study, they showed a significant difference only in gender and curriculum desired to be opened in the question about e-learning participation motives per background factor. As for the learners' motives to study, it was confirmed that they tend to become more biased on time utilization and convenience of learning methods. The analysis of which factor of the three - learning factors, system factors and instructor's factors - has greatest effects on learning satisfaction indicated that learning factors influenced learning satisfaction the most in accordance with values for non-standard coefficient beta, followed by instructor factors which had a direct effect.

Keywords

References

  1. 최락인.조정길, "제4차 산업혁명과 이러닝 콘텐츠의 효과적인 품질관리 시스템 구축," 예술인문사회융합멀티디이어논문지, 제9권, 제5호, 2019, pp.935-944.
  2. 장선영.노석준, "학습자의 측면에서 본 대학 e-러닝 콘텐츠의 질에 영향을 미치는 요인 분석," 인터넷정보학회논문지, 제10권, 제3호, 2009, pp.159-172.
  3. 권영애.이애리, "K-강좌 개발과 효율적인 운영방법 탐색," (사)디지털산업정보학회 논문지, 제15권, 제4호, 2019, pp.117-129.
  4. 교육인적자원부 한국교육학술정보원, 2006 교육정보화백서, 성우애드컴, 2006.
  5. 김상우.이명숙, "고등교육에서의 이러닝 환경 및 콘텐츠 현황에 관한 연구," (사)디지털산업정보학회 논문지, 제14권, 제3호, 2018, pp.103-113.
  6. 한태인, "e-Learinig 산업의 현황과 우리의 대응," 정보통신정책 ISSUE, 제14권, 제6호, 2002.
  7. 이수경.변숙영.권성연, 기업e-Learning 학습전이사례연구, 서울: 한국직업능력개발원, 2009.
  8. 심상진, "이러닝 서비스의 만족도 측정 및 활성화 방안에 관한연구," 전자상거래학회지, 제12권, 제4호, 2011, pp.73-91.
  9. 최부기.전주성, "사이버대학 학습자들의 사회적 실재감, 수업만족도, 학습성과도 간의 구조적 관계 분석," 아시아교육연구, 제12권, 제4호, 2011, pp.315-334.
  10. 최미나.노혜란, "대학 이러닝에서 수강동기, 학습만족도가 지속수강 의사에 미치는 영향," 교육공학연구, 제27권, 제4호, 2011, pp.653-673.
  11. 박지혜.이영선, "이러닝학습에서 실재감, 학습만족도, 학업성취도의 관계에서 학습몰입의 매개효과," 한국컴퓨터정보학회논문지, 제23권, 제11호, 2018, pp.229-238.
  12. 이길배.표정선, "이러닝 학습환경이 이러닝 학습만족도에 미치는 영향 분석," 디자인융복합연구, 제9권, 제4호, 2010, pp.17-27.
  13. 김정현.김정겸, "대학 이러닝환경에서 학습자의 과제가치와 수업환경에 대한 지각이 학습만 족도와 재이용에 미치는 영향," 한국산학기술학회 학술대회논문집, 2014, pp.637-639.
  14. 정금숙, "기업이러닝의 만족도와 지속의향에 영향을 미치는 요인들의 구조적 관계," 이화여자대학교 석사학위논문, 2011.
  15. 박광순, "이러닝(E-Learning) 이용동기와 이용만족도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 사이버커뮤니케이션 학보, 제19호, 2006, pp.95-40.
  16. 조성아, "대학 이러닝 환경에서 학습자의 수강경험과 자기주도 학습전략 수준에 따른 학습만족도 및 학습지속의향 차이 분석," 한국교원대학교대학원 석사학위논문, 2012.
  17. 김나영.주영주, "사이버교육에서 학습동기, 프로그램, 조직의 지원과 상호작용, 몰입 및 학습성과의 구조적 관계규명," 교육공학연구, 제26권, 2호, 2010, pp.53-82.
  18. 김종숙, "학습성과의 영향 변인 탐색과 인과분석의 교육정책적 함의," 열린교육연구, 제15권, 제3호, 2007, pp.101-125.
  19. 김희정, "대학 E-러닝 학습성과와 재이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 인터넷전자상거래연구, 제11권, 제1호, 2011, pp.201-228.
  20. 이정민.윤석인, "사이버 대학의 학습성과에 대한 학습자동기, 교수실재감, 학습몰입의 예측력 검증," 아시아교육연구, 제12권, 1호, 2011, pp.141-166. https://doi.org/10.15753/AJE.2011.12.1.007007
  21. 최정윤.이병식, "대학생의 학습성과에 대한 영향요인 탐색: 대학의 효과 분석을 중심으로," 2009, 제27권 1호, 2009, pp.199-222.
  22. 서해전, "웹기반 평생교육 프로그램의 학습 성과 관련 요인 연구," 숙명여자대학교 박사학위논문, 2001.
  23. 박혜정.최명숙, "대학 교육에서 E-러닝의 학습효과와 관련된 변인들의 관계 분석," 교육공학연구, 제24권, 제1호, 2008, pp.27-53.
  24. 이종연.이은진, "대학 이러닝에서 시스템, 정보 및 서비스 품질이 학습자 만족도에 미치는 영향력 분석," 교육과학연구, 제41권, 제3호, 2010, pp.119-147.
  25. 김지심.강명희, "기업 이러닝에서 학습자가 인식한 교수실재감과 학습실재감, 학습효과의 구조적 관계 규명," 아시아교육연구, 제11권, 제2호, 2010, pp.29-56.
  26. 김보나.이옥형.김태훈, "대학 E-Learning에서 학습자의 컴퓨터 관련 특성이 학습 효과에 미치는영향," 학습자 중심 교과 교육 연구, 제11권, 제2호, 2010, pp.23-44.
  27. 이숙정, "중고생의 교사신뢰와 자아존중감, 학습동기, 학습성과 및 학급풍토간의 관계모형검증," 교육심리연구, 제20권, 제1호, 2006, pp.197-218.
  28. 한진환, "e-Learning에 대한 태도가 e-Learning 유효성에 미치는 영향," 한국컨텐츠학회논문지, 제6권, 제6호, 2006, pp.100-108.