DOI QR코드

DOI QR Code

The review of Aesthetic Eye for Chusa, Kim jeong hee's calligraphy arts- Especially, Focused on the spirituality of literati paintings

추사(秋史) 서예술(書藝術)의 심미안(審美眼) 연구(硏究)- 특(特)히 문인화(文人畵) 정신성(精神性)을 중심(中心)으로

  • Kwon, Yun Hee (Dept. of Minerva, Hankuk University of Foreign Studies)
  • 권윤희 (한국외국어대학교 미네르바 교양대학)
  • Received : 2020.06.28
  • Accepted : 2020.08.14
  • Published : 2020.08.31

Abstract

Chusa is a pearl in our cultural history. His unfavorable times and circumstances made him more and more devoted, and through this, his art was able to bloom brilliantly. He was born and raised in a prestigious family, and was able to establish his academic world broadly through the encounter with Ongbanggang and Wanwon, the great masters of the Qing Dynasty culture at the time of the 20s. Particularly, his artistic activities in the area where he lived in exile allowed him to establish Chusache. He also showed the essence of his literary spirit as a picture of Sehando. Through numerous letters, he can also examine his culture, art, and thought. Furthermore, based on the archaeology of the Qing Dynasty, you can also examine the thoughts and philosophies of the real world. This article intends to examine and review the Aesthetic Sense of Chusa's literary art in terms of mentality through Sehando·Bujakrando. This is because it is judged to be an aesthetic sense that is the essence of Chusa art.

추사는 우리 문화역사에서 진주와도 같다. 그의 불우했던 시대적인 환경이 그를 더욱 더 정진하게 하였으며, 이를 통하여 그의 예술은 찬란한 꽃을 피울 수 있었다. 그는 명문가에서 태어나 성장하고, 20대 약관의 시기에 이미 청조 문화의 당대 거장인 옹방강·완원과의 만남을 통하여 자신의 학문적 세계를 넓게 확립할 수 있었다. 특히 그가 유배생활을 했던 적거지(謫居地)에서의 서예술활동은 추사체를 확립할 수 있게 하였다. 또한, 세한도를 그림으로서 그의 문인 정신의 진수를 보여주었다. 수많은 서신을 통하여 그의 문화·예술·사상도 살펴볼 수 있다. 나아가 청대의 고증학을 바탕으로 실사구시의 사상과 철학도 살펴볼 수 있다. 본고는 추사의 문인예술에 대한 심미안(審美眼)을 세한도(歲寒圖)·불작난도(不作蘭圖) 등을 통하여 정신성 측면에서 고찰하여 보고자 한다. 이는 추사 예술의 본질이 되는 심미안이라고 판단되기 때문이다.

Keywords

References

  1. Galro, The theory history of chinese paintings, Mijinsa.
  2. kim kyungja, The study of art philosopy for literature paintings, sungkyunkwan University
  3. Choi suntaek, calligraphy world of chusa, hakmunsa
  4. yu, honfjun, wandangpyungjeon I.II.III,, hakgojae
  5. Choi, byungsik, Aestherics of oriental paintings, dongmunsun.
  6. Jang. sungsuk, The study of literati painting's spirit for chusa, wonkwang university.
  7. Kwon, yunhee, The Aesthetic approach of oriental art on change(化) stage- focused on chusa and gangam's 'Bujakrando' oriental art 24, 2014,