Abstract
This study tried to diagnose the status of overseas field training and overseas employment through questionnaire surveys, FGI, and success case analysis, and to find implications for the educational direction that universities should take for the efficient operation of overseas employment programs. Specifically, surveys and interviews were conducted for participating students to diagnose the problems of current field training and overseas employment programs, and systematize the derived requirements to extract desirable field training and overseas employment program operation guidelines, and students The purpose of this study was to derive improvement plans and policy proposals by analyzing the causes that affect the satisfaction of employees' on-the-job training and overseas employment.
최근까지 해외 현장실습 및 해외취업 관련 연구들은 이론적 고찰, 실태 분석, 해외 노동시장 동향 분석과 같이 주로 노동시장과 관련한 이슈들을 다루어 왔을 뿐 실제로 다양한 국가에 파견되어 현장실습 및 해외취업 업무를 경험한 사람들을 대상으로 설문이나 인터뷰를 통해 실질적인 니드(need)를 파악하고자 하는 연구는 많이 진행되지 못하여 왔다. 본 연구에서는 설문조사, FGI, 성공사례분석 등의 다양한 방법론을 적용하여 해외현장실습 및 해외취업 당자사들의 현황을 심도있게 진단해 보고, 이를 통해 향후 해외취업 프로그램의 효율적 운영을 위해 대학이 취해야 할 교육 방향에 대해 살펴보고자 하였다. 구체적으로, 해외현장실습 및 해외취업 참여 학생들을 대상으로 설문조사와 인터뷰를 실시하여 현재의 현장실습 및 해외취업 프로그램의 문제점을 진단하고, 도출된 요구사항들을 체계화함으로써 현장실습 및 해외취업 프로그램에 대한 바람직한 운영지침을 도출하고, 학생들의 현장실습 및 해외취업 만족도를 제고하기 위한 개선방안과 정책적 대안들을 도출해 보고자 한다.