DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of College Students' Satisfaction with Online Classes during COVID-19 Pandemic

COVID-19로 인한 전면 온라인 수업 전환과정에서 대학생의 수업만족도 변화 분석

  • Received : 2021.12.09
  • Accepted : 2021.12.20
  • Published : 2021.12.31

Abstract

To explore college students' course satisfaction over the course of the semester during which a full-scale digital transformation was in progress due to COVID-19 pandemic, this study analyzed student survey data from a university located in the metropolitan area. To minimize the respondents' burden to answer long list of detailed questions in repetition, the study utilized a pulse survey method and students were asked to answer a brief and regular set of online questions 5 times throughout the semester. The number of survey respondents ranged from 1,640 to 4,116, with an average of more than 3,700. The main results and implications of this study are summarized as follows. First, the survey data indicated that the overall student satisfaction with online courses was above average (3.46/5). Vast majority of students have chosen pre-recorded, contents-based course over real-time, video-based course as their preferred course delivery method and this tendency remained the same throughout the semester. Second, the results of keyword network analysis of open-ended questions indicated that technical issues, increased workload (e.g., course assignments and course attendance) were main causes of online course dissatisfaction. And students suggested an unified online course platform and more interactive course design to further improve online courses in the future.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 인하대학교의 지원을 받아 연구되었음.

References

  1. 강미애, 남성욱, "코로나19로 인한 쌍방향 원격수업에 관한 연구: 세종시 초등학교 교사들과 FGI 질적 연구방법을 중심으로", 학습자중심교과교육연구, 제20권, 제21호, 2020, 89-116.
  2. 권선희, 류현숙, "코로나19로 인한 비대면 수업에서 교수 및 학습자 상호작용, 자기주도 학습능력, 학습참여도가 학습만족도에 미치는 영향", 학습자중심교과교육연구, 제21권, 제11호, 2021, 87-97.
  3. 권성연, "성인학습자의 이러닝 학습환경에서 이러닝 준비도, 이러닝 학습전략, 만족도 간의 관계 분석", 학습자중심교과교육연구, 제18권, 제18호, 2018, 175-195.
  4. 권성연, "온라인 수업의 조별 상호작용에서 나타난 사회적 실재감의 양상: 메시지 분석을 중심으로", 교육정보미디어연구, 제18권 제2호, 2020, 147-175.
  5. 김남일, "비대면 원격수업 만족도에 대한 조사 연구: K대학을 중심으로", 인문사회 21, 제11권, 제5호, 2020, 1145-1158.
  6. 김동원, 김향정, 한태구, "비대면 온라인 수업 만족도 및 인식 변화 연구: C교육대학교 사례를 중심으로", 학교와 수업 연구, 제6권, 제1호, 2021, 73-101. https://doi.org/10.23041/JSST.2021.6.1.004
  7. 김미은, 김민정, 오예인, 정수연, "코로나 19(COVID-19)로 인한 온라인 강의 대체가 간호대학생의 학습동기, 교수와 학생의 상호작용 및 온라인 수업만족도에 미치는 영향", 학습자중심교과교육연구, 제20권, 제17호, 2020, 519-541.
  8. 김병희, 정미애, 김언진, "COVID-19 상황을 맞은 대학생의 온라인 수업에 대한 만족도와 효과성", 학습자중심교과교육연구, 제21권, 제5호, 2021, 767-780.
  9. 김보영, 한승우, "코로나19로 인한 비자발적 '대학 온라인 강의'에 대한 만족도 연구", 교양학연구, 제13권, 2020, 7-31.
  10. 김수진, "COVID-19로 인한 전면 온라인 수업에 대한 만족도", 융합정보논문지, 제11권, 제7호, 2021, 118-127.
  11. 김인숙, 유숙영, 변현정, 서윤경, "비대면 실시간 수업에서 교수적 디지털 상상력을 통한 상호작용 경험 분석", 교육공학연구, 제36권, 특집호, 2020, 73-904.
  12. 도재우, "면대면 수업의 온라인 수업 전환과정에서 발생하는 설계 장애물에 대한 탐색", 교육문화연구, 제26권, 제2호, 2020, 153-173. https://doi.org/10.24159/JOEC.2020.26.2.153
  13. 박성열, 주민호, 이대영, "대학의 실시간 온라인수업에 서 학습성취도와 학습만족도에 대한 촉진요인 분석", 학습자중심교과교육연구, 제21권, 제11호, 2021, 779-792.
  14. 박현정, 정선주, "온라인 초등학교 정규 영어 수업에 대한 학습자의 만족도 분석", 멀티미디어 언어교육, 제23권, 제3호, 2020, 339-358.
  15. 박현진, "동영상 및 실시간 온라인 수업에 대한 대학생의 인식", 우리어문연구, 제69집, 2021, 385-417.
  16. 신선애, 김옥분, 박지인, 김은진, 정태욱, "포스트 코로나 시대 대학 수업의 방향성 탐색: 중간강의 평가 데이터 마이닝과 의미연결망 분석 결과를 중심으로", 교육문화연구, 제26권, 제5호, 2020, 195-228. https://doi.org/10.24159/JOEC.2020.26.5.195
  17. 신영인, 최지연, "K대학 교원의 온라인 수업에 대한 실태조사 및 개선방안", 교육연구논총, 제42권, 제2호, 2021, 85-113. https://doi.org/10.18612/CNUJES.2021.42.2.85
  18. 안준하, 손장훈, 김수연, "COVID-19 대유행 이후 간호대학생의 온라인 학습 만족도 예측요인", 디지털융복합연구, 제19권, 제7호, 2021, 451-461. https://doi.org/10.14400/JDC.2021.19.7.451
  19. 안한나, 김주연, 김훈, 박명수, 이수정, "대학 온라인 수업에서의 유학생 만족도와 향후 개선 방안", 학습자중심교과교육연구, 제21권, 제3호, 2021, 1-23.
  20. 양정임, "MOOC 기반 학습이 대학생의 영어 성취도 및 수업만족도에 미치는 영향", 언어과학연구, 제82권, 2017, 219-236.
  21. 엄남현, "심층 인터뷰를 통한 대학생들의 실시간 온라인 수업 만족도 연구: 광고홍보 관련 이론 및 실습 수업을 중심으로", 디지털융복합연구, 제19권, 제5호, 2021, 57-67. https://doi.org/10.14400/JDC.2021.19.5.057
  22. 이수상, 네트워크 분석방법의 활용과 한계, 서울: 청람, 2018.
  23. 이승복, 윤택남, "온라인 영어강좌에 대한 대학생들의 수업만족도 분석연구: 초등예비교사와 중등예비교사의 비교", 한국콘텐츠학회 논문지, 제21권, 제2호, 2021, 386-394.
  24. 이쌍철, 김정아, "학생의 온라인수업 만족에 영향을 주는 요인 분석", 교육행정학연구, 제36권, 제2호, 2018, 115-138.
  25. 이영희, 박윤정, 윤정현, "COVID-19 대응 대학 원격강의 운영 사례 분석을 통한 유형 탐색", 열린교육연구, 제28권, 제3호, 2020, 211-234.
  26. 이용상, 신동광, "코로나19로 인한 언택트 시대의 온라인 교육 실태 연구", 교육과정평가연구, 제23권, 제4호, 2020, 39-57.
  27. 이지연, 성은모, 이지은, 임규연, 한승연, "코로나19 시대 온라인 수업의 도전과 과제", 교육공학연구, 제36권, 특집호, 2020, 671-692.
  28. 이현주, 하숙례, "온라인 실기.실습수업에 따른 걱정 거리가 자기효능감과 수업만족도에 미치는 영향", 한국스포츠학회지, 제19권, 제3호, 2021, 29-41.
  29. 임종미, 김신향, 백민자, 김경화, "대학생의 학습몰입, 자기주도학습, 학습성과가 비대면 온라인 수업 만족도 미치는 영향", 디지털융복합연구, 제19권, 제4호, 2021, 393-401. https://doi.org/10.14400/JDC.2021.19.4.393
  30. 전재권, 박정현, "실효성을 높이기 위한 구성원 설문조사의 새로운 변화", LG 경제연구원, 2016, Available at http://www.lgeri.com/uploadFiles/ko/pdf/man/lgeri_report_20161201_20161201135624.pdf.
  31. 정보통신산업진흥원, "2019년 이러닝산업 실태조사", 정보통신산업진흥원, 2020.
  32. 정주영, "포스트 코로나 시대의 대학교육 질 제고 방안 연구", 미래교육학연구, 제33권, 제3호, 2020, 171-192.
  33. 정태린, "2020년 1학기 수업을 수강한 대학생의 비대면 교양체육 수업의 질, 부정적 학습감정, 수업만족도간 경로 분석", 한국스포츠학회지, 제18권, 제3호, 2020, 509-519.
  34. 정한호, 노석준, 정종원, 조영환, "Covid-19 확산이 교육계에 주는 도전: 모두를 위한 질 높은 원격수업", 교육공학연구, 제36권, 특집호, 2020, 645-669.
  35. 정향기, "코로나19 상황의 대학교육에 있어서 전면적 온라인 수업 실행 및 평가에 대한 학습자 만족도", 멀티미디어 언어교육, 제23권, 제3호, 2020, 392-412.
  36. 주라헬, "COVID-19 상황에서 대학의 전면적 원격수업에 따른 콘텐츠 품질 비교 및 콘텐츠 품질, 서비스 품질이 학생 만족도에 미치는 영향", 교육공학연구, 제36권, 특집호, 2020, 931-956.
  37. 주영진, 박동숙, 정금희, 손새로, Qu Jing, "온라인에서 보낸 한 학기: 디지털 대면수업, 그 경험의 의미", 교육공학연구, 제36권, 특집호, 2020, 805-838.
  38. 주철민, "Digital 기업이 일하는 법: HR 혁신," 삼성 SDS 인사이드 리포트, 2020, Available at https://www.samsungsds.com/kr/insights/digital_hr.html.
  39. 최윤희, 윤린, "강의평가에 대한 학생과 교수의 인식 비교," 교육정보미디어연구, 제25권, 제2호, 2019, 251-272.
  40. 최정선, 권미경, 최은경, "실시간 온라인 학습에 대한 학습자의 인식 및 만족도 연구 -D대학교 한국어 교육기관의 사례를 중심으로", 한국언어문화학, 제17권, 제2호, 2020, 247-278.
  41. 한경수, 최숙희, 박재철, "강제적인 대학 강의평가의 문제점", 한국통계학회논문집, 제18권, 제1호, 2011, 35-45.
  42. Abel, V. A., "The phenomenon of learning at a distance through emergency remote teaching amidst the pandemic crisis", Asian Journal of Distance Education, Vol.15, No.1, 2020, 144-153.
  43. Affouneh, S., S. Salha, and Z. Khlaif, "Designing quality e-learning environments for emergency remote teaching in coronavirus crisis", Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences, Vol.11, No.2, 2020, 1-3.
  44. Al-Fraihat D., M. Joy, R. Masa'deh, and J. Sinclair, "Evaluating e-learning systems success: An empirical study", Computer in Human Behavior, Vol.102, 2020, 67-86. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.08.004
  45. Bozkurt, A., I. Jung, J. Xiao, V. Vladimirschi, R. Schuwer, G. Egorov, S. Lambert, M. Al-Freih, J. Pete, D. Olcott, Jr., V. Rodes, I. Aranciaga, M. Bali, A. J. Alvarez, J. Roberts, A. Pazurek, J.E. Raffaghelli, N. Panagiotou, P. de Coetlogon, S. Shahadu, M. Brown, T.I. Asino, J. Tumwesige, T. Ramirez Reyes, E. Barrios Ipenza, E. Ossiannilsson, M. Bond, K. Belhamel, V. Irvine, R.C. Sharma, T. Adam, B. Janssen, T. Sklyarova, N. Olcott, A. Ambrosino, C. Lazou, B. Mocquet, M. Mano, and M. Paskevicius, "A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis", Asian Journal of Distance Education, Vol.15, No.1, 2020, 1-123.
  46. Chen, K., Y. Chen, Y. Ling, and J. Lin, "The individual experience of online chemistry teacher education in China: Coping with COVID-19 pandemic", Journal of chemical education, Vol.97, No.9, 2020, 3265-3270. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00581
  47. CYRAM, "Netminer semantic network analysis", 2018, Available at file:///C:/Program%20Files/Cyram/NetMiner%204/Document/KOR/8.%20NetMiner%20Semantic%20Network%20Analysis.pdf.
  48. Finn, J. and K. S. Zimmer, "Student engagement: What is it? Why does it matter?", Handboook of research on student engagement, Springer, 2012, 97-131.
  49. Florence, M. and D. U. Bolliger, "Engagement matters: Student perceptions on the importance of engagement strategies in the online learning environment", Online Learning, Vol.22, No.1, 2018, 205-222.
  50. Hamdan, K.M., A.M. Al-Bashaireh, Z. Zahran, A. Al-Daghestani, S. AL-Habashneh, and A.M. Shaheen, "University students' interaction, internet self-efficacy, self-regulation and satisfaction with online education during pandemic crises of COVID-19 (SARSCoV-2)", International Journal of Educational Management, Vol.35, No.3, 2021, 713-725.
  51. Huang, J., "Successes and challenges: Online teaching and learning of chemistry in higher education in china in the time of COVID-19", Journal of Chemical Education, Vol.97, No.9, 2020, 2810-2814. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00671
  52. Kim, S. and D.J. Kim, "Structural relationship of key factors for student satisfaction and achievement in asynchronous online learning", Sustainability, Vol.13, No.12, 2021, https://doi.org/10.3390/su13126734.
  53. Konig, J., D. Jager-Biela, and N. Glutsch, "Adapting to online teaching during COVID-19 school closure: teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany", European Journal of Teacher Education, Vol.43, No.4, 2020, 608-622. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1809650
  54. Li, X., X. Tang, H. Wu, P. Sun, M. Wang, and L. Li, "COVID-19-related stressors and chinese adolescents' adjustment: The moderating role of coping and online learning satisfaction", Frontiers in Psychiatry, Vol.12, 2021, https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.633523
  55. Maidul, I., D. Kim, and M. Kwon, "comparison of two forms of instruction_Pre-recorded video lectures vs. live zoom Lectures for education in the business management field", Sustainability, Vol.12, No.19, 2020, https://doi.org/10.3390/su12198149.
  56. Maqableh, M. and M. Alia, "Evaluation online learning of undergraduate students under lockdown amidst COVID-19 pandemic: The online learning experience and students' satisfaction", Children and Youth Services Review, Vol.128, 2021, https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2021.106160.
  57. Mukhopadhyay, S., A. Booth, S. Calkins, E. Doxtader, S. Fine, J. Gardner, R. Gonzalez, K. Mirza, and X. Jiang, "Leveraging technology for remote learning in the era of COVID-19 and social distancing: Tips and resources for pathology educators and trainees", Archives of Pathology & Laboratory Medicine, Vol.144, No.9, 2020, 1027-1036. https://doi.org/10.5858/arpa.2020-0201-ed
  58. Oducado, R.M. and H.V. Estoque, "Online learning in nursing education during the COVID-19 pandemic: Stress, satisfaction, and academic performance", Journal of Nursing Practice, Vol.4, No.2, 2021, 143-153. https://doi.org/10.30994/jnp.v4i2.128
  59. Pavan Kumar, S., "Impact of online learning readiness on students satisfaction in higher educational institutions", Journal of Engineering Education Transformations, Vol.34, 2021, 64-70. https://doi.org/10.16920/jeet/2021/v34i0/157107
  60. Rahiem, M., "The emergency remote learning experience of university students in Indonesia amidst the COVID-19 crisis", International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, Vol.19, No.6, 2020, 1-26. https://doi.org/10.26803/ijlter.19.6.1
  61. Rojas-Drummond, S., N. Mercer, "Scaffolding the development of effective collaboration and learning", International Journal of Educational Research, Vol.39, No1-2, 2003, 99-111. https://doi.org/10.1016/S0883-0355(03)00075-2
  62. Soares, R., M. de Mello, C. da Silva, W. Machado, and G. Arbilla, "Online chemistry education challenges for Rio de Janeiro students during the COVID-19 pandemic", Journal of Chemical Education, Vol.97, No.9, 2020, 3396-3399. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00775
  63. Spataro, J., "2 years of digital transformation in 2 months", 2020, Available at https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/blog/2020/04/30/2-years-digital-transformation-2-months/.
  64. Toquero, C., "Emergency remote education experiment amid COVID-19 pandemic", International Journal of Educational Research and Innovation, Vol.15, 2020, 162-172.