DOI QR코드

DOI QR Code

A study on design characteristics of women's knit golf wear - Focusing on golf wear brands -

여성 니트 골프웨어 디자인 특성에 관한 연구 - 골프웨어 브랜드 중심으로 -

  • Lee, Yoo Mi (Deapartment of knit fashion design, Hanyang woman's University)
  • 이유미 (한양여자대학교 니트패션디자인과)
  • Received : 2021.11.02
  • Accepted : 2021.11.02
  • Published : 2021.12.30

Abstract

As the golfwear market grows rapidly and expands due to the influx of MZ generation golfers, competition among brands is intensifying, so it is necessary to plan knit golf wear products that are suitable for the consumer needs. The purpose of this study is to contribute to product planning by analyzing the design characteristics of women's knitted golfwear products among golfwear brands. First, the top 10 brands, as selected by Golf Magazine, were used for analysis. The selected brands include PXG, Titleist Apparel, Wide Angle, Pearlygates, Footjoy Golf, Castelbajac, Fantom, Ping, Le Coq Golf, and PGA Tour & LPGA. 692 women's cross-knit knitwear products were investigated based on design elements, such as flat tissue, gauge, color, pattern, image, and items. The characteristics of women's knitted golfwear showed a high utilizations of Jacquard and high gauge Intarsiafor pattern expression and a low variety of deformed stich. The proportion of achromatic colors is large, and many brands use point colors based on black and white. Brand identity is important, and brand letters, Monograms are frequently used, and the proportion of sportive and modern image in the products is high. With the increase of MZ generation golfers, the preferred design direction will change and gradually deepen.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2021년도 1학기 한양여자대학교 교내연구비에 의하여 연구됨.

References

  1. 고순영. (2005). 편성조직에 따른 니트 패턴의 패션 감성의 연구. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 고순영, 박명자. (2010). 게이지에 따른 니트웨어의 디자인 요소 분석. 패션과 니트, 8(1), 33-45.
  3. 김미영, 정윤경. (2014). 시장분석을 통한 국내 니트골프웨어 트렌드 분석. 패션과 니트, 12(3), 80-91.
  4. 김영인, 원경미. (2001). 국내 패션업계에서 활용하는 색명과 색채특성. 한국색채학회, 15(1), 37-48.
  5. 김의화, 정구. (2006). 위편니트 기술의 최신 동향. 패션정보와 기술, 3, 24-31.
  6. 나경주, 한경미. (2002). 텍스타일 디자인 요소에 따른 감성분석. 한국감성과학학회, 5(3), 29-34.
  7. 박숙현. (2004). 패션디자인론(개정판). 서울: 예학사.
  8. 이경희, 이은령. (2017). 뉴패션디자인 플러스 발상(개정판). 서울: 교문사.
  9. 임안나. (2002). 니트웨어 디자인을 위한 편조직의 특성에 관한연구-자카드조직을 중심으로. 동덕여자대학교 디자인대학원 석사학위논문.
  10. 조은정. (2006). 데이터베이스를 이용한 니트웨어의 조직 및 디자인분석. 원광대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 박윤아. (2008). 트렌드 변화에 따른 패션이미지 분석. 한국의상디자인학회, 10(1), 145-159.
  12. 김지우. (2021. 10. 15). UPI 뉴스. 자료검색일 2021. 10. 19, 자료출처 http://www.upinews.kr/newsView/upi202110150046
  13. 홍승해. (2021. 10. 05). FORTUNEKOREA. 자료검색일 2021. 10. 19, 자료출처 http://www.fortunekorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=20430
  14. 테스나인. (2019. 05. 14). 테스나인. 자료검색일 2021. 10. 19, 자료출처 https://tess9.tistory.com/32
  15. MOYO SAMUEL. (2021. 01. 11). GOLFORBES. 자료검색일 2021. 10. 19, 자료출처 https://golforbes.com/?s=best+women%27s+golf+apparel+brands