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A Case Study of Navigation for Shoppingmall on desktop

데스크톱에서 쇼핑몰의 탐색을 위한 내비게이션 사례분석

  • 장수진 (청운대학교 멀티미디어학과) ;
  • 이영주 (청운대학교 멀티미디어학과)
  • Received : 2020.11.30
  • Accepted : 2021.01.08
  • Published : 2021.01.31

Abstract

This study analyzed the most frequently used navigation cases in a desktop environment. As a result of the research, GNB induces users' search as the top element of the search structure and can place color, text, icon, and image elements. LNB could be classified in the form of a dropdown, flyout, dropline and mega menu. In this study, the navigation structure of Interpark and Interpark among open markets used by users was analyzed. G-Market's GNB has a two-tier structure with color, text, image, and icon elements, and Interpark has a three-tiered horizontal label. Interpark's GNB drew attention by placing a badge on the seasonal label, which is a temporary content section, unlike G-market. It can be seen that the LNBs of both shopping malls have flyout menus that protrude when you mouse over the category menu arranged in a vertical text form under the logo placed on the left. The flyout menu has a complex structure consisting of the layout of the mega menu. This study is meaningful in revealing user experience elements by analyzing the GNB and LNB of shopping malls these days where internet shopping is increasing.

본 연구는 언택트 시대로 인해 인터넷 쇼핑 인구가 증가함에 따라 데스크톱 환경에서의 쇼핑몰 이용 시 가장 많이 사용하게 되는 내비게이션의 사례를 분석하고자 하였다. 이에 쇼핑몰의 탐색에 있어 구조적 탐색 유형에 따라 GNB와 LNB의 종류와 유형을 분석하고 그 구성요소를 알아보았다. GNB는 탐색구조의 최상위 요소로 콘텐츠 섹션의 레이블 구성을 바탕으로 사용자의 탐색을 유도하며 컬러, 텍스트, 아이콘, 이미지 요소를 배치할 수 있다. LNB는 드롭다운, 플라이아웃, 드롭라인 그리고 메가 메뉴의 형태로 분류할 수 있었다. 본 연구에서는 사용자가 많이 사용하는 오픈 마켓 중지 마켓과 인터파크의 내비게이션 구조를 분석하였다. 지 마켓의 GNB는 2단 구조로 컬러, 텍스트, 이미지, 아이콘 요소가 사용되었으며 인터파크는 3단 구조의 수평 레이블로 구성되어 있었다. 인터파크의 GNB는 지 마켓과는 달리 일시적인 콘텐츠 섹션인 계절 레이블에 뱃지를 두어 시선을 유도하였다. 두 쇼핑몰의 LNB는 모두 좌측에 배치된 로고 하단에 수직 텍스트 형태로 배치된 카테고리 메뉴에 마우스 오버하면 플라이아웃 메뉴가 돌출되며 플라이아웃 메뉴는 메가 메뉴의 레이아웃으로 구성된 복합 구조를 가지고 있음을 알 수 있었다. 본 연구는 인터넷 쇼핑이 증가하고 있는 요즘 쇼핑몰의 GNB와 LNB를 분석하여 사용자 경험 요소를 밝히는데 의의가 있으나 오픈 마켓 외 소셜 커머스나 대형 마트와 같은 타 쇼핑몰이 분석을 함께 하지 못한 것은 한계로 남는다.

Keywords

References

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