DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Elementary Students Modeling Using the Globe on the Cause of Seasonal Change

초등학생의 계절 변화 원인에 관한 지구본 활용 모델링 분석

  • Suk, Yun Su (Wonju Chiak Elementary School) ;
  • Yoon, Hye-Gyoung (Chuncheon National University of Education)
  • 석윤수 (원주치악초등학교) ;
  • 윤혜경 (춘천교육대학교)
  • Received : 2022.10.05
  • Accepted : 2022.10.20
  • Published : 2022.11.30

Abstract

To understand seasonal changes it is necessary to understand the relationship between celestial bodies in a three-dimensional space, and to this end, modeling activities in which students directly construct, use, evaluate, and modify three-dimensional models are important. In this study, the process of elementary school students using globes and light bulbs to model Earth's motion in a three-dimensional space as a cause of seasonal changes was analyzed. Seventeen sixth graders participated in the modeling process. After exploring phenomena and concepts related to seasonal change, students constructed models using globes and bulbs and used them to explain seasonal changes. Video data recording students' modeling process, students' activity sheets, and transcripts of post-interview were used as research data, and data triangulation was conducted. The modeling level analysis framework was also developed based on previous studies. In particular, the framework was developed in detail in this study in consideration of the concept of Earth's motion as well as understanding model and implementing modeling. In the final analysis framework, the 3D modeling level was classified from level 1 to level 3, and student performance that may appear at each level was specified. As a result of the study, there were two main levels of modeling using globes for elementary school students to explain seasonal changes. The rotation and tilt of the axis of rotation and revolution of the earth were considered but the level at which empirical evidence was not used (level 2), the level at which empirical evidence was used to explain seasonal chages (level 3). However, even when students use empirical evidence, it did not lead to the construction of a scientific model. In this study, the cause was explored in relation to the characteristics of the tool used for modeling.

계절 변화를 이해하기 위해서는 3차원 공간 속에서 천체들의 관계를 이해하는 것이 필요하며 이를 위해 학생들이 직접 3차원 모델을 구성하여 사용하고, 평가 및 수정하는 모델링 활동이 중요하다. 이 연구에서는 초등학생이 지구본과 전구를 사용하여 계절 변화 원인으로서 지구의 운동을 3차원 공간에서 모델링하는 과정을 분석하였다. 초등학교 6학년 17명이 참여하였으며 모델링 수업은 계절 변화와 관련된 현상과 개념을 탐색한 뒤 현상의 원인이 되는 지구의 운동을 지구본과 전구를 사용하여 학생들이 직접 모델을 구성하고 이를 활용하여 계절 변화를 설명하는 과정으로 진행되었다. 학생들의 모델링 과정을 녹화한 비디오 자료, 학생들의 활동지, 사후 면담 전사본을 연구 자료로 사용하였고, 삼각 검증을 통해 자료의 신빙성을 확보하였다. 모델링 수준 분석 틀은 선행 연구를 기초로 구성하였으며 모델에 대한 이해와 모델링 실행뿐만 아니라 지구의 운동 관련 개념을 고려하여 구성하였다. 최종 확정된 분석틀에서는 3차원 모델링 수준을 1수준부터 3수준까지 구분하였고 각 수준에서 나타날 수 있는 학생의 수행을 구체화하였다. 연구 결과, 계절 변화를 설명하기 위한 초등학생의 지구본 활용 모델링 수준은 크게 두 가지로 나타났다. 지구의 자전 및 자전축의 기울기, 지구의 공전을 고려하였으나 경험적 증거를 활용하지 못하는 수준(2수준)과 지구의 자전 및 자전축의 기울기, 공전을 고려하고 경험적 증거를 활용하는 수준(3수준)으로 나타났다. 그러나 학생들이 경험적 증거를 활용하여 모델링을 하는 경우도 과학적 모델 구성으로 이어지지 못하였는데, 이 연구에서는 그 원인을 모델링 시 사용하는 도구의 특징과 관련지어 탐색하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2021년도 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 기초연구사업임(NRF-2021R1I1A3040733).

References

  1. 고경만(2000). 계절의 변화에 대한 초등학생들의 개념. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 교육부(2015). 과학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호.
  3. 노자헌, 손준호, 김종희(2020). 초등학생의 계절 변화 개념 검사를 위한 도구 개발. 대한지구과학교육학회지, 13(1), 74-89. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2020.13.1.74
  4. 맹승호, 이기영, 박영신, 이정아, 오현석(2014). 순위 선다형 문항을 이용한 천문 시스템 학습 발달과정 개발 및 타당화 연구. 한국과학교육학회, 34(8), 703-718. https://doi.org/10.14697/JKASE.2014.34.8.0703
  5. 석윤수(2022). 계절 변화 원인에 관한 초등학생의 3차원 모델링 수준 분석. 춘천교육대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 성지영(2014). 모델을 활용한 계절의 변화 수업에서 초등학생들이 겪는 어려움. 경인교육대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 오필석(2007). 중등학교 지구과학 수업에서 과학적 모델의 활용 양상 분석: 대기 및 해양 지구과학 관련 수업을 중심으로. 한국과학교육학회지, 27(7), 645-662.
  8. 오필석(2009). 과학과 과학 교육에서 사용되는 모델에 관한 예비 초등 교사들의 인식. 초등과학교육, 28(4), 450-466.
  9. 윤혜경, 장병기, 이선경, 박정우, 박형용(2020). 함께 생각해 보는 과학수업의 딜레마. 북스힐.
  10. 이기영, 맹승호 박영신, 이정아, 오현석(2014). 별과 우주단원에 대한 중학교 과학교사의 주제: 특이적 PCK 사례연구. 한국과학교육학회지, 34(4), 393-406. https://doi.org/10.14697/JKASE.2014.34.4.0393
  11. 이정아, 이기영, 박영신, 맹승호, 오현석(2015). 초등학교 태양계와 별 수업에서 나타나는 공간적 사고 사례 연구. 한국과학교육학회지, 35(2), 179-197. https://doi.org/10.14697/JKASE.2015.35.2.0179
  12. 이차은, 김희백(2016). 과학적 모형 구성 과정에서 나타난 사고 질문의 개념적 자원 활성화의 이해: 인식론적 프레이밍과 위치 짓기 프레이밍을 중심으로. 한국과학교육학회지, 36(3), 471-483. https://doi.org/10.14697/JKASE.2016.36.3.0471
  13. 정선라, 이용복(2013). 계절변화 개념 위계에 관한 연구. 한국지구과학회지, 34(4), 366-367.
  14. 채동현(2011). 계절 변화의 원인에 대한 초등학교 6학년 학생들의 선개념 조사. 초등과학교육, 30(2), 204-212.
  15. 최선영, 여상인(2010). 초등과학수업에서 교사가 느끼는 어려운 초등과학교과서 단원에 대한 조사. 과학교육논총, 23, 89-102.
  16. Baek, H., & Schwarz, C. V. (2015). The influence of curriculum, instruction, technology, and social interactions on two fifth-grade students'epistemologies in modeling throughout a model-based curriculum unit. Journal of Science Education and Technology, 24(2), 216-233. https://doi.org/10.1007/s10956-014-9532-6
  17. Baek, H., Schwarz, C., Chen, J., Hokayem, H., & Zhan, L. (2011). Engaging elementary students in scientific modeling: The MoDeLS fifth-grade approach and findings. In Models and modeling (pp. 195-218). Springer.
  18. Duschl, R. (2008). Science education in three-part harmony: Balancing conceptual, epistemic, and social learning goals. Review of Research in Education, 32(1), 268-291. https://doi.org/10.3102/0091732X07309371
  19. Giere, R. N. (1988). Explaining Science: A Cognitive Approach. University of Chicago Press.
  20. Giere, R. N., Bickle, J., & Mauldin, R. F. (2006). Understanding Scientific Reasoning. Thomson Wadsworth.
  21. Gilbert, J. K., Boulter, C. J., Elmer, R. (2000). Positioning models in science education and in design and technology education. In Developing Models in Science Education. Springer.
  22. Grosslight, L., Unger, C., Jay, E., & Smith, C. (1991). Understanding models and their use in science: Conceptions of middle and high school students and experts. Journal of Research in Science Teaching, 28(9), 799-822. https://doi.org/10.1002/tea.3660280907
  23. Harrison, A. G., & Treagust, D. F. (2000). Learning about atoms, molecules, and chemical bonds: A case study of multiple-model use in grade 11 chemistry. Science Education, 84(3), 352-381. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200005)84:3<352::AID-SCE3>3.0.CO;2-J
  24. Hutchins, E. (1995). How a cockpit remembers its speeds. Cognitive Science, 19(3), 265-288. https://doi.org/10.1016/0364-0213(95)90020-9
  25. Justi, R. S., & Gilbert, J. K. (2002). Modeling, teachers' views on the nature of modeling, and implications for the education of modelers. International Journal of Science Education, 24(4), 369-387. https://doi.org/10.1080/09500690110110142
  26. National Research Council, & Downs, R. M. (2006). Learning to Think Spatially. National Academies Press.
  27. National Research Council. (2012). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. National Academies Press.
  28. NGSS Lead States. (2013). Next Generation Science Standards: For States, by States. The National Academies Press.
  29. Passmore, C., Stewart, J., & Cartier, J. (2009). Model-based inquiry and school science: Creating connections. School Science and Mathematics, 109(7), 394-402. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2009.tb17870.x
  30. Plummer, J. D. (2014). Spatial thinking as the dimension of progress in an astronomy learning progression. Studies in Science Education, 50(1), 1-45. https://doi.org/10.1080/03057267.2013.869039
  31. Plummer, J. D., & Krajcik, J. (2010). Building a learning progression for celestial motion: Elementary levels from an earth-based perspective. Journal of Research in Science Teaching, 47(7), 768-787. https://doi.org/10.1002/tea.20355
  32. Prins, G. T., Bulte, A. M., van Driel, J. H., & Pilot, A. (2008). Selection of authentic modelling practices as contexts for chemistry education. International Journal of Science Education, 30(14), 1867-1890. https://doi.org/10.1080/09500690701581823
  33. Schwarz, C. V., & White, B. Y. (2005). Metamodeling knowledge: Developing students' understanding of scientific modeling. Cognition and Instruction, 23(2), 165-205. https://doi.org/10.1207/s1532690xci2302_1
  34. Schwar z, C. V., Reiser , B. J., Davis, E. A., Kenyon, L., Acher, A., Fortus, D., ... & Krajcik, J. (2009). Developing a learning progression for scientific modeling: Making scientific modeling accessible and meaningful for learners. Journal of Research in Science Teaching, 46(6), 632-654. https://doi.org/10.1002/tea.20311
  35. Treagust, D. F., Chittleborough, G., & Mamiala, T. L. (2002). Students' understanding of the role of scientific models in learning science. International Journal of Science Education, 24(4), 357-368. https://doi.org/10.1080/09500690110066485
  36. Van Driel, J. H., & Verloop, N. (1999). Teachers' knowledge of models and modeling in science. International Journal for Science Education, 21(11), 1141-1153. https://doi.org/10.1080/095006999290110