DOI QR코드

DOI QR Code

Operation and Satisfaction of Physical Computing Classes Using MODI

MODI를 활용한 피지컬 컴퓨팅 수업 운영 및 만족도

  • Seo, Eunsil (College of General Education, Silla University)
  • 서은실 (신라대학교 교양과정대학)
  • Received : 2022.10.26
  • Accepted : 2022.12.05
  • Published : 2023.01.31

Abstract

Recently, the Internet of Things is attracting attention as an important key technology of the 4th Industrial Revolution, and SW education using physical computing is suggested as a good alternative to supplement the problems raised by beginners in programming education. Among the many teaching tools that can be used for physical computing education, MODI is a modular manufacturing tool that anyone can easily assemble like Lego. MODI is a teaching tool that can improve learners' achievement by linking a self-linked block-type code editor called MODI Studio to lay the foundation for programming in a relatively small amount of time and immediately check the results in person. In this paper, a physical computing education method using MODI was designed to be applied to basic programming courses for programming beginners and applied to after-school classes for middle school students. As a result, it was found that students' interest and satisfaction were much higher in physical computing classes using MODI than in text-based programming classes. It can be seen that physical computing education that allows beginners to see and feel the results in person is more effective than grammar-oriented text programming, and it can have a positive effect on improving basic programming skills by increasing students' participation.

Keywords

References

  1. 교육부(2015). 실과(기술・가정)/정보과 교육 과정. 교육부 고시 제2015-74호 별책10. 서울: 교육부.
  2. 교육부(2017). 2015 개정 교육과정 총론 해설 중학교. 세종: 교육부.
  3. 교육부. http://www.moe.go.kr. (accessed 2022. Aug. 03).
  4. 김미영.김성원(2020). 피지컬컴퓨팅 활용 과학적 문제해결교육이 고등학생의 컴퓨팅사고(CT)에 미치는 효과. 학습자중심교과 교육연구, 20(8), 387-410.
  5. 김재휘.김동호(2016). 컴퓨팅 사고력 향상을 위한 초등 피지컬 컴퓨팅 교육과정 개발. 한국정보교육학회논문지, 20(1), 69-82.
  6. 김종훈.김종진.이태옥(2006). 마이크로 로봇 교육을 통한 초등학교 창의성 계발에 대한 연구. 한국콘텐츠학회논문지, 6(8), 124-132.
  7. 김지현.김태영(2016). 중등 수학과학 영재를 위한 피지컬컴퓨팅 교육이 융합적 역량 향상에 미치는 영향. 한국컴퓨터교육학회, 19(2), 87-98.
  8. 김태령.한선관(2021). 예비교사를 위한 온라인 피지컬 컴퓨팅 교육과정 개발과 적용. 한국정보교육학회, 25(4), 621-632.
  9. 김혜진.서정현.김영식(2016). 아두이노를 연계한 스크래치 프로그래밍 교육이 중학생의 창의적 문제해결력에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 16(12), 707-724.
  10. 미래창조과학부 정보통신정책실 소프트웨어정책관 소프트웨어 교육혁신팀(2016). '소프트웨어교육 활성화 기본계획' 발표. KDI 경제정보센터. https://academic.naver.com/article.naver?doc_id=301606065. (accessed 2022. Aug. 17).
  11. 성보옥.민준식.이형옥(2019). 중학교 정보와 과학교과 융합 교육을 위한 코코넛 활용피지컬 컴퓨팅 콘텐츠 개발. 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, 9(9), 129-138.
  12. 소프트웨어정책연구소. https://www.spri.kr. (accessed 2022. Aug. 17).
  13. 안득하.김영식(2019). 중학교 SW교육을 위한 피지컬 컴퓨팅 교구의 선정 기준 개발. 컴퓨터교육학회, 22(5), 39-50. https://doi.org/10.32431/kace.2019.22.5.004
  14. 유인환(2005). 창의적 문제해결력 신장을 위한 로봇 프로그래밍의 가능성 탐색. 이화여자대학교 교육과학연구, 36(2), 109-128.
  15. 유인환(2009). 정보영재의 프로그래밍 교육을 위한 교육용 로봇과 학습프로그램의 개발. 대구교육대학교 초등교육연구논총, 25(2), 313-331.
  16. 유인환(2013). 프로그래밍 초급과정에서 로봇의 활용이 몰입에 미치는 영향. 정보교육학회논문지, 17(3), 329-337. https://doi.org/10.14352/jkaie.2013.17.3.329
  17. 윤정구.김영식(2018). 아두이노를 활용한 프로그래밍 교육이 고등학생의 창의적 문제해결력에 미치는 영향. The SNU Journal of Education Research, 27(3), 53-73.
  18. 이정민.정연지.박현경(2017). 초등 SW교육에서 성별에 따른 컴퓨팅 사고력, 창의성, 학습흥미의 차이. 한국정보교육학회, 21(4), 381-391.
  19. 이태욱.최현종(2016). 정보교과교육론. 서울: 한빛아카데미.
  20. 전자신문(2018). 국산 SW교육용 로봇 '모디', 26일 갤러리아 백화점서 첫 선. https://www.etnews.com/20180223000224. (accessed 2022. Aug. 30).
  21. 한국교육학술정보원(2018). 2015 개정 교육과정에 따른 정보교과에서의 피지컬 컴퓨팅 교구 활용방안. 대구: 한국교육학술정보원.
  22. J. Ji-uen Editor(2018). Comparing Two Structural Relationships among Variables Affecting Computational Thinking in Elementary Schools With and Witihout Computer Science Education Programs. Seoul, korea.
  23. K. Gi-Hyeon(2004). Improvement based on an analysis of the current situation of educational software at middle school. Busan, Korea.
  24. Lye, S. Y., & Koh, J. H. L.(2014). Review on teaching and learning of computational thinking through programming: what is next for K-12?. Computers in Human Behavior, 41, 51-61. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.09.012
  25. Massimo Banzi(2012). How Arduino is Open-Sourcing imagination. [Internet] Available: https://www.ted.com/talks/massimo_banzi_how_arduino_is_open_sourcing_imagiꠓnation/. (accessed 2022. Sep. 05).
  26. O'Sullivan, D., & Igoe, T.(2004). Physical computing: sensing and controlling the physical world with computers. Course Technology Press.
  27. P. Namsu Editor(2018). Identifying Impact Factors on Computational Thinking in the Came-based Preschooler Software Education. Seoul, Korea.
  28. Rubio, M. A., Hierro, C. M., & Pablo, A. P. D. M. (2013). Using arduino to enhance computer programming courses in science and engineering. In Proceedings of EDULEARN13 conference, 1-3.
  29. Sengupta, P. et al.(2013). Integrating computational thinking with K-12 science education using agent- based computation: A theoretical framework. Education andInformation, Technologies, 18(2), 351-380. https://doi.org/10.1007/s10639-012-9240-x
  30. Stankovic, J. A. et al.(2005). Opportunities and obligations for physical. Computer, 38(11), 23-31. https://doi.org/10.1109/MC.2005.386
  31. Vermesan, O. et al.(2013). Internet of things strategic research roadmap. Internet of Things-Global Technological and Societal Trends, 9-52.