Abstract
Korean Air have been developing a Lift & Cruise Unmanned Aerial Vehicle (UAV) designed to enable Vertical Take-Off and Landing (VTOL) by adding the electric propulsion devices for lift in a similar shape to the previously developed small tactical UAV. To satisfy the performance requirements within the provided weight and power of engine, it is necessary to sufficiently consider how the power-on effect of the pusher propeller affects the aerodynamic characteristics of the aircraft. In this study, the power-on effect of the pusher propeller Lift & Cruise UAV was numerically calculated using the sliding mesh technique of Computational Fluid Dynamics (CFD), and the variance of the power-on effect of the small tactical UAV and Lift & Cruise UAV was compared and analyzed according to the shape change of the aircraft.
대한항공은 과거에 개발한 소형 전술급 무인기와 유사한 형상에 양력을 생성하는 전기 추진 장치를 추가하여 수직 이/착륙이 가능한 Lift & Cruise 무인기 개발을 진행하고 있다. 제안된 중량과 엔진출력으로 주어진 성능 요구도를 충족하기 위해서는 푸셔 프로펠러의 Power-on 효과가 항공기의 공력 특성에 어떠한 영향을 미치는지 충분히 고려할 필요가 있다 본 연구에서는 전산유체역학(CFD)의 Sliding Mesh 기법을 활용하여 Lift & Cruise 무인기의 푸셔 프로펠러의 Power-on 효과를 해석하고, 소형 전술급 무인기의 Power-on 효과와 비교하여, 항공기 형상 변화에 따른 Power-on 효과의 변화를 비교 및 분석하였다.