DOI QR코드

DOI QR Code

Research on Career Education Game Development Utilizing the Concept of Digital Transformation

디지털 전환 개념을 활용한 진로 교육용 게임 개발 연구

  • 조광희 (성결대학교 미디어소프트웨어학과) ;
  • 김수인 (성결대학교 미디어소프트웨어학과) ;
  • 안성호 (성결대학교 미디어소프트웨어학과) ;
  • 김정이 (성결대학교 미디어소프트웨어)
  • Received : 2023.07.15
  • Accepted : 2023.09.01
  • Published : 2023.09.30

Abstract

This study emphasizes the need to understand digital transformation and addresses the development process of functional mobile games with the theme of digital transformation. Through previous research, we found that existing mobile games do not reflect the changes in industries and jobs in the future. In this study, we designed and developed an educational mobile game that can help young people develop digital literacy skills and understand core skills for future changes in industrial structure and jobs due to digital transformation. It utilizes Unity 3D and combines the best features of puzzle, card, and board games. While there may be limitations in terms of expertise in developing educational content, it is important to note that we have presented content that can provide a futuristic view of careers through a game that is highly preferred by students. Considering the direct and indirect educational effects of the game, it is expected to be useful as a vocational education content in the classroom through tablet devices that have recently been distributed in schools.

이 연구는 디지털 전환에 대한 이해의 필요성을 강조하며, 디지털 전환을 주제로 한 기능성 모바일 게임의 개발과정을 다룬다. 선행 연구를 통해 기존의 모바일 게임에서 미래 사회 산업과 직업의 변화를 반영하고 있지 못함을 발견하였다. 본 연구에서는 청소년들이 미래 디지털 전환으로 인한 산업 구조와 직업의 변화에 대한 디지털 리터러시능력 함양과 핵심 기술의 이해에 도움이 될 수 있는 교육용 모바일 게임을 기획하고 개발하였다. Unity 3D를 활용하고 퍼즐, 카드, 보드 게임의 장점들을 접목하였다. 교육 콘텐츠 개발 측면에 있어서 전문성의 한계가 존재할 수 있지만 학생들이 매우 선호하는 게임을 통해 직업에 대한 미래 지향적인 관점을 제시할 수 있는 콘텐츠를 제시하였다는 의의가 있다. 게임의 직·간접적 교육적 효과를 고려할 때 최근 학교 현장에 보급된 태블릿 기기를 통해 수업 시간에 직업 교육 콘텐츠로 유용하게 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. P.S. Jang, "Davos Forum 2016: What is our strategy for the upcoming Fourth Industrial Revolution?", Science & Technology Policy 26, pp. 12-15, Feb 2016.
  2. S.I Kim, "A Study on the Expression Pattern of Jobs in Game from the Perspective of Prospective Jobs in the Future" pp. 1-7, 2022.
  3. J.G Kim, "Digital Transformation, Digital Literacy, and Multiliteracy." Studies in Philosophy East-West, Vol. 103, No. 0, pp. 327-353, Mar 2022.
  4. H.S Son, "A Study on Governance of Intelligent Information Society by Digital Transformation"b Public Law Vol. 49, no. 3, pp. 199-230 Feb 2021 DOI:10.38176/PublicLaw.2021.02.49.3.199
  5. Clark C. Abt, " Serious Game" Viking Press, p. 6, 1970.
  6. D.E. Lee, "A Study on Combination Aspects of Fun and Learning in Educational Serious Games", Journal of Korea Game Society, Vol 11, No. 1, pp15-24, Feb 2011. DOI:10.7583/JKGS.2011.11.1.015
  7. T.B. Yun, "Functional game performance analysis and activation", KOCCA, pp3-19, 2018.
  8. G.W. You, S.J. Yoon, "Serious Game Design and Implementation for Kids", Journal of Korea Game Society, Vol. 15, No. 4, pp19-28, Aug 2015. https://doi.org/10.7583/JKGS.2015.15.4.19
  9. Mi-A Jung, and Hyung-Won Jung, "Analysis of Educational Elements of Educational Online Games - Focused on Real Farm Games -", Journal of Korea Entertainment Industry Association, pp.2-8, 2020.
  10. HEO, SHIN-HYE, "Discourses of Korean Newspaper Articles about Digital Education," The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT), Vol. 9, No. 1, pp. 799-805, 2023. DOI:https://doi.org/10.17703/JCCT.2023.9.1.799