A Study on the Management Assessment Index of Remote Island Route Passenger Company

낙도보조항로 운영 사업체 경영평가 지표 개발에 관한 연구

  • Noh Chang-Kyun (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime Univ.)
  • 노창균 (목포해양대학교 해상운송시스템학부)
  • Published : 2006.06.01

Abstract

This study proposes the introduction of management assessment system an the remote island route passenger companies in a way of stimulating the companies to make sustained efforts on management improvement, and come up with the ways of management assessment index and management assessment methods by using the AHP scheme. These indices are organizes in three categories. The main category is consisted of responsible management part, management an control part, business operation part and customer satisfaction part, and the intermediary category has the 15 items including the efforts for responsible management, and the sub category is consisted of 44 items including the management vision of executive and participation of enterprise in responsible management, and others. The scoring of these indices is the result of scoring by calculating the added weight for each category by using the AHP scheme tint it is considered as needed for the scoring adjustment for each standard of assessment index by the adjustment of added weight for categories with the consideration of shipping company operation and shipping characteristics while undertaking the actual affairs.

본 연구에서는 낙도 보조항로 운영사업자에 대한 경영평가제를 도입하여 사업자 스스로 지속적인 경영개선 노력을 유도하고자 AHP 기법을 이용하여 경영평가 지표 개발과 경영평가 방법을 제안하였다. 이들 지표는 크게 3가지 형태로 구성되어 있다. 대 기준에는 책임경영부문, 경영관리부문, 사업운영부문, 고객만족부문 등 4부문으로 구성되어 있으며, 중 기준에는 책임경영을 위한 노력 등 15개 항목, 소 기준에는 관리자의 경영철학 및 전 직원의 책임경영에 참여도 등 44개 항목으로 이루어져 있다. 이들 지표 배점은 AHP 기법을 이용하여 각 항목별 가중치를 산정하여 배점한 결과이므로, 실제 업무를 집행하면서 운영선사 및 선박특성을 감안한 항목 간 가중치 조정에 의해 평가지표 기준별 배점 조정이 필요하리라 본다.

Keywords