A Study on the Management of the Logistics Center Using the KPI

KPI를 활용한 물류센터 운영 방안

  • Youn, Jung-Han (Graduate school of Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Shin, Dong-Ho (Graduate school of Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Kim, Hwan-Seong (Dept. of Logistics, Korea Maritime and Ocean University)
  • 윤정한 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 신동호 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 김환성 (한국해양대학교 물류시스템공학과)
  • Published : 2019.11.20

Abstract

It It is not easy to reduce the operation costs at a time when it is hard to expect increase sales due to growing economic uncertainties. For logistics centers, which need to keeps their competitive advantage in the market by raising service levels at low cost, it is essential to drastically improve service levels at low cost. This study suggests that KPI (Key Performance Indicator) analysis should determine whether efficient logistics operation is being performed for the entire process of the logistics operation system. And also we suggests that each item should be set up, measured, and improved so that customer satisfaction can be increased based on performance indicators.

최근 경제의 불확실성이 커지면서 매출 확대를 기대하기 힘든 상황에서 운영비용을 줄이기는 쉽지 않은 상황이다. 저비용으로 서비스 수준을 올려 시장에서의 경쟁우의를 지켜야 하는 물류센터 입장에서는 저렴한 비용으로 서비스 수준을 획기적으로 향상시킬 수 있는 방안이 필수적이다. 본 연구에서는 KPI (Key Performance Indicator) 분석을 통해 물류운영시스템 전체 프로세스를 대상으로 효율적인 물류 운영을 하고 있는지를 판단하고, 성과지표를 중심으로 고객만족도를 높일 수 있도록 각 항목을 설정하여 측정하고 개선해야 함을 시사하고 있다.

Keywords