The Study for Integrated Strategy and Successful Building of SCM

SCM의 통합전략과 성공적 구축에 관한 연구

  • Published : 2003.12.01

Abstract

The SCM is on the effective treatment solution that has process schedule, material supplying, inventory management for perfect product these days. The SCM is innovative process activity to attain effective whole. It depends on the structure of approach because supplying network is consist of organization, budgeting, responsibility and authority. The major objective of the thesis was to propose the integration model and structure method technique of the SCM. Thus, to implement strategy model, firstly, it is determined repairs and non-effectiveness of supplying network. secondly, to set up future vision and goal, it is considered success factor of supplying net. thirdly, no gaps introduce between present and future of supplying net fourthly as above-mentioned consequence, Alternative is to set up integration and implementing model according to enterprise administration strategy .

SCM은 제품생산을 위한 프로세스를 부품조달에서 생산계획, 납품, 재고관리 등을 효율적으로 처리할 수 있는 관리 솔루션이다. SCM은 그 기본이 공급망 전체를 보고 최대의 효율을 목표로 프로세스를 꾸준히 혁신하는 활동이다. 여기에는 조직, 예산, 책임과 권한이 재조정되고 설정돼야 하기 때문에 어떤 접근방법으로 구축하는 냐에 따라 성패를 좌우한다. 이에 SCM통합전략과 추진방법으로 통합모형과 시스템의 구성요소, 정보기반기술, 응용기술, 추진모델에 의한 구축방안을 제안하였다. 이러한 방안에 접근하기 위해서는 무엇보다 기업의 공급망상의 보완점과 어떤 부분이 비효율성인가를 판별해야 하고 둘째, 공급사슬의 미래비젼과 목표를 설정하여 무엇이 성공적인 공급망을 좌우하는가를 고려한다. 셋째, 현재의 공급망과 미래공급망사이의 갭을 없애기 위한 조치를 도출한다. 넷째, 위의 결과로서 기업의 일치된 공급망전략의 통합모형 및 구축모델에 대한 대안이 도출되어야 할 것이다.

Keywords