과학적인 사고과정에서 나타난 뇌파의 비동기화와 상관계수

Desyncronization And Correlation Coefficient of Brain Wave on Scientific Reasoning

  • 발행 : 2004.04.30

초록

이 연구의 목적은 뇌 신경세포 활동의 비동기화 정도는 두피에서 측정된 뇌파의 전극전위간의 상관계수와 관련이 있을 것이라는 가설을 검증하고 그 가설을 이용하여 과학적인 사고과정에서 나타나는 뇌파의 특성을 기술하는 것이다. 초등학교 6학년과 중학교 1, 2학년을 대상으로 실험 설계, 인지갈등, 연계, 초인지등의 4단계의 과학적인 사고과정으로 이루어진 구슬굴리기 과제를 수행하는 과정에서 나타나는 뇌파와 안정상태의 뇌파를 19개의 두피전극에서 측정하였다. 연구결과, 전극전위간 상관계수가 작아질수록 뇌 신경세포의 비동기화 정도가 커졌으며, 안정상태에 비해 과학적인 사고과정에서 전전두엽과 전두엽의 전극전위간 상관계수가 감소하였다. 또한, 과학적인 사고과정에서 전전두엽과 전두엽의 뇌세포가 가장 많이 활성화되었다. 뇌파를 이용한 과학적 사고과정의 연구에서 뇌파의 주파수 특성뿐만 아니라 전극전위간 상관계수를 분석함으로써 좀 더 의미있는 결과를 얻을 수 있다고 생각한다.

The purpose of this study was to test whether the degrees of desyncronization in cranial nerves were related to correlation coefficient between brain waves measured on scalp. Based on the hypothesis. this research intended to describe the patterns of brain wave during scientific reasoning. EEG (electroencephalography) signals in 19 electrodes were recorded from elementary (6th grade) and middle (7th, 8th grade) school students as they performed roller-ball tasks: planning experiment, cognitive conflict, bridging, metacognition, and at rest (eyes closed and eyes opened). The results showed that the smaller the correlation coefficient was, the bigger the degrees of desyncronization. As compared to resting periods, the correlation coefficients in prefrontal and frontal lobe decreased during scientific reasoning. And the nerves in prefrontal and frontal lobes were most active during scientific reasoning. These results suggest that the correlation coefficient in addition to frequency of brain waves be analysed to get meaningful results of researches on scientific reasoning by brain wave.

키워드

참고문헌

  1. 김현택, 조선영, 박순권 역 (2000). 생리심리학의 기초. 서울: 시그마프레스. '원전 Carlson, R. (2000). Foundation of Physiological Psychlolgy. Massachusetts : Allyn and Bacon.'
  2. 신애경(2003). Thinking Science 프로그램이 학생들의 인지발달 가속과 인지과정 기능의 발달에 미치는 효과. 한국교원대학교 박사 학위 논문
  3. 한선호, 齋藤章二(1998). 臨床腦波, 서울: 일조각, pp. 48-49
  4. AAAS(1989). Science for all Americans. NY: Oxford University Press
  5. Compumedics(2001). E-series user guide. Australia
  6. Glass, A.(1991). Significance of EEG alpha asymmetries in cerebral dominance. International Journal of Psychophysiology, 11, 32-33
  7. Klemm, W. R., Li, T. H., & Hernandez, J. L.(2000). Coherent EEG indicators of cognitive binding during ambiguous figure tasks, Consciousness and Cognition, 9, 66-85 https://doi.org/10.1006/ccog.1999.0426
  8. Lawson, A. E.(1995). Science teaching and the development of thinking. California: Wadsworth, pp. 1-3
  9. Laxtha(2002). Complexity (Model: Complexity Ver. 2.0) User Manual. Korea: Laxtha
  10. Niedermeyer, E., & Lopes da Silva, F. (1999). Electroηencephaolgraphy; Basic Principles, Clinical Applications, and Related Fields (4th ed.). Baltimore: Williams & Wilkins
  11. Steriade, M., Deschenes, M., Donchin, S., & Mulle, C. (1985). Abolition of spindle oscillation in thalamic neurons disconnected from nucleus reticularis thalami. Journal of Neurophysiology, 54, 1473-1497 https://doi.org/10.1152/jn.1985.54.6.1473