An Analysis of 7th Middle School Science Curriculum by Klopfer’s Taxonomy of Education Objectives -Focusing on 7th grade-

Klopfer의 교육목표 분류에 따른 제7차 교육과정의 중학교 과학 교육목표 분석 -7학년을 중심으로-

  • Kim Sang-Dal (Department of Earth Science, Busan National University) ;
  • Lee Yong-Seob (Department of Earth Science, Busan National University) ;
  • Choi Sung-Bong (Department of Earth Science, Busan National University)
  • 김상달 (부산대학교 지구과학교육과) ;
  • 이용섭 (부산대학교 지구과학교육과) ;
  • 최성봉 (부산대학교 지구과학교육과)
  • Published : 2005.10.01

Abstract

This study was to analyze the subject objectives of Middle school 7th grade Science textbooks based on the Korean 7th curriculum by using Klopfer’s taxonomic system and find out how much compatible they were with the requiring objectives of the curriculum. Particularly, this study makes educational objectives for textbooks coherent wit the requiring objectives of the curriculum, through the analysing the problems. The results are follows. The Middle school science educational objective of the 7th curriculum sets up almost of the objectives through all of the domains of the Klopfer’s taxonomy system, except the operational function (Category G.0), and emphasizes on emotionable domain (Category $H.0\~I.0$) more. However, comparing with an encouragement objective rate of NSTA, Middle school Science textbooks based on the 7th curriculum were published putting more importance in a cognitive domain, and the intention objective (Category I.0) was not mentioned.

본 연구는 Klopfer의 교육목표 분류를 이용하여 한국의 제7차 교육과정의 중학교 7학년 과학과의 교육목표와 제7차 교육과정에 따른 중학교 교과서에 나타난 학습 목표를 분석하여 교과서에 반영된 교육목표가 교육과정상의 요구 목표와 어느 정도 부합하는지를 알아보고 문제점을 분석하여 제시함으로써 교육과정에서 요구하는 목표와 교과서가 연계성을 가지도록 하는데 있다. 연구결과 제7차 교육과정의 과학과 교육목표는 Klopfer의 교육목표 분류5의 조작적 기능(G.0)을 제외한 전 범주에 걸쳐 그 목표를 설정하고 있으며, 정의적인 영역(범주 $H.0\~I.0$)을 더욱 강조하고 있다. 그러나 제7차 교육과정의 중학교 교과서는 NSTA의 권장 목표 비율과 비교해 볼 때 인지적 영역에 더욱 비중을 두고 출판되었으며, 교과서에 지향(범주 I.0)에 관한 목표가 전혀 언급되지 않고 있었다.

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