A Case Study on Archival Seeking Behavior of Korean History Teachers in High Schools: Focused on the Local Communities of History Teachers

고등학교 역사교사의 기록물 이용행태 사례 연구 - 지역 역사교사모임을 중심으로 -

  • Published : 2007.12.30

Abstract

This study is to investigate archival use behavior of history teachers in high schools. The study conducted 3 times interviews with high school history teachers and carried out a survey on recognition of archives, archival use, archival seeking behavior, and harrier factors for archival use to 30 teachers from the 2 local communities of history teachers. According to the survey, history teachers have used archives for raising the historical understanding by students in their classes. But the tight curriculums of history and the lack of time to search archives were barrier factors for teachers to use archives in their classes. The teachers who participated in this survey suggested that integrated DBs of archives in Korea and source books with commentaries need to promote use of archives in history classes.

본 연구는 국내 고등학교 역사교사의 기록물 이용행태를 파악하기 위한 것이다. 이를 위하여 고등학교 역사교사를 대상으로 3번의 사전인터뷰를 진행하였으며, 2개 지역 역사교사 모임 회원 50명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 기록물과 기록관에 대한 인식, 기록물 이용현황, 기록물 탐색경로, 기록물 이용시 장애요인 및 서비스 방안 등 크게 4개 분야에 걸쳐 이루어졌다. 조사결과 설문에 참여한 역사교사들은 주로 학생들의 역사적 이해력이나 자료에 대한 해석 능력을 높이기 위하여 수업에서 기록물을 어느 정도 사용하고 있는 것으로 나타났다. 그러나 수업일정이나 교사의 시간 부족 등은 기록물 이용에 장애가 되는 요인으로 나타났다. 설문참여자들은 향후 수업에서 기록물이 활발히 이용되기 위해서는 기록물을 통합적으로 검색할 수 있는 DB가 구축되어야 하며, 기록물에 대한 해석 등이 부여된 가공된 형태의 자료집 등이 필요하다고 보았다.

Keywords

References

  1. Elsie T. Freeman, 'In the Eye of the Beholder: Archives Administration from th User's point of View,' The American Archivist, Vol.47, No.3(1984), p.116
  2. 주웅영, '제 7차 교육과정을 통해 본 역사수업 환경의 구조와 성격,' 역사교육논집, 제26호(2000), pp.144-146
  3. 주웅영, '제 7차 교육과정을 통해 본 역사수업 환경의 구조와 성격' 역사교육논집, 제26호(2000), pp.150
  4. 교육부, 사회과 교육과정: 제7차 교육과정, 교육부 고시 제1997-15호(별책 7) (서울: 교육부, 1997), p.85
  5. 교육부, 사회과 교육과정: 제7차 교육과정, 교육부 고시 제1997-15호(별책 7) (서울: 교육부, 1997), p.127
  6. 교육부, 사회과 교육과정: 제7차 교육과정, 교육부 고시 제1997-15호(별책 7) (서울: 교육부, 1997), pp.82-114
  7. Mary Jo Pugh, Providing Reference Services for Archives and Manuscripts, 2nd ed.(Chicago: Society of American Archivists, 2005), pp.282-290
  8. Hendry, Julia, 'Primary Sources in K-12 Education: Opportunities for Archives,' The American Archivist, Vol.70, No.1(2007), p.115
  9. Hendry, Julia, 'Primary Sources in K-12 Education: Opportunities for Archives,' The American Archivist, Vol.70, No.1(2007), p.114
  10. Anne J. Gilliland-Swetland, 'An Exploration of K-12 User Needs for Digital Primary Sources Materials,' The American Archivist, Vol.61, No.1(1998), pp.136-157
  11. Anne J. Gilliland-Swetland, Yasmin B. Kafai, and William E. Landis, 'Integrating Primary Sources into the Elementary School Classroom: A Case Study of Teachers' Perspective,' Archivaria, No.48(1999), pp.89-116
  12. Julia Hendry, 'Primary Sources in K-12 Education: Opportunities for Archives,' The American Archivist, Vol.70, No.1(2007), pp.114-129
  13. Sharon Anne Cook, 'Connecting Archives and the Classroom,' Archivaria, No.44(1997), pp.102-117
  14. 강성기, 초등학교에서 향토사 자료를 활용한 사회과 학습지도에 관한 연구: 경기도 지역을 중심으로(석사학위논문, 강원대 교육대학원, 1998).장재훈, 고지도를 활용한 연기지역 향토사 학습 방안(석사학위논문, 한국교원대 교육대학원, 2002).우주영, 국사과 수업 시 향토사 자료 활용(석사학위논문, 안동대 교육대학원, 2002).이문숙, 서천지역 향토사 자료를 활용한 국사학습 지도 방안(석사학위논문, 건양대 교육대학원, 2003).배수일, 향토사 자료를 활용한 국사 학습 지도 방안 연구: 구미지역의 서원자료를 중심으로(석사학위논문, 영남대 교육대학원, 2003).오금춘, 고등학교 국사과 교육과정에 있어서 지역사 자료 활용 방안: 전북 익산지역을 중심으로(석사학위논문, 원광대 교육대학원, 2004).김금희, 사회과 교육에서 향토사 자료 활용에 관한 연구: 역사수업을 중심으로(석사학위논문, 순천대 교육대학원, 2005)
  15. 김민정, 중학교 국사 교육에서의 향토사 자료 활용 실태와 분석: 대구 지역을 중심으로(석사학위논문, 계명대 교육대학원, 2003)
  16. 이재희, 전국역사교사모임의 활동에 관한 연구(석사학위논문, 서울시립대 교육대학원, 2005)
  17. 본 연구 계획시에는 전국역사교사모임의 16개 지역모임 전체를 설문대상으로 설정하고, 전국역사교사모임 본부에 설문지원 요청을 하였으나 개인연구자의 요청이므로, 개별 지역모임의 대표와 연락하라는 답신을 받았다. 16개 지역모임의 대표에게 이메일과 전화를 통하여 본 연구의 취지를 설명하고 설문요청을 하였으나, 요청에 응한 모임은 2개 지역모임이었다
  18. 두 가지 이상으로 그 이유를 설명한 경우 개별 처리하였음
  19. 교육부, 사회과 교육과정: 제7차 교육과정, 교육부 고시 제1997-15호(별책 7) (서울: 교육부, 1997), pp.82-114
  20. Hendry, Julia, 'Primary Sources in K-12 Education: Opportunities for Archives,' The American Archivist, Vol.70, No.1(2007), p.114
  21. 김상호, '기록보존소 발행 교육용 사료집에 관한 고찰: 호주와 미국, 영국 국립기록보존소를 중심으로,' 한국기록관리학회지, 제4권, 제1호(2004), p.99
  22. 심성보 '교수학습자료용 기록정보콘텐츠의 구성 및 개발절차,' 한국기록학회 제55회 월례연구회 발표문. 2007.9.15. p.41
  23. Hendry, Julia, 'Primary Sources in K-12 Education: Opportunities for Archives,' The American Archivist, Vol.70, No.1(2007), p.114
  24. Anne J. Gilliland-Swetland, 'An Exploration of K-12 User Needs for Digital Primary Sources Materials,' The American Archivist, Vol.61, No.1(1998), pp.137