Abstract
The purpose of this study was to analyse the correlation between students' perceptions on the achievement of program outcomes and grades. The subjects of this study were 4 programs at two engineering universities in Seoul. As a result, there is no significant correlation between students' self-assessment of the achievement of program outcomes and grades. Therefore, engineering colleges have to improve the way of assessing the students' achievement of program outcomes.
본 연구에서는 공학계열 학생들이 인지한 학생 자신의 학습성과 달성도와 교수가 학생에게 부여한 학점간의 상관관계를 분석하고자 하였다. 서울 시내에 있는 두 개 대학의 공통된 4개 프로그램을 연구대상으로 하여 2006년도 1학기 말에 실시한 프로그램 학습성과 달성도 평가 결과와 해당 학기 학점 자료를 비교, 분석함으로써 학생들의 자기평가와 교수의 학생평가간의 관계를 알아보았다. 또한 그 분석 결과를 토대로 하여 공학교육인증 제도의 운영, 특히 학습성과 달성도 평가 방법에 관한 개선책을 제안해 보았다.