The Study of Effect of Educational Value and Barrier's Factors on Developmental activity of the marine sports in a middle school teachers in Pusan

부산지역 중학교 교사의 교육적 가치와 장애요인이 해양스포츠 계발활동에 미치는 영향에 관한 연구

  • Received : 2007.09.14
  • Accepted : 2007.11.23
  • Published : 2008.08.31

Abstract

The purpose of this study was to identify the causal relationship developmental activity of the marine sports among the educational value and barrier's factors in a middle school teachers in Busan. Responses were collected from 352 questionnaires which participated in the survey chosen by convenient sampling from the middle school teachers who working the area of Busan. A total of 338 responses were used in data analysis; 14 questionnaires were excluded form data analysis because of incomplete or missing data. To conduct this study the multiple regression analysis was used by SPSS 10.0. The result of this study disclosed; first, The factors of educational value such as self-concept development, collaboration, human relationship, and emotional development were statistically causal relationship with the developmental activity of the marine sports. The other factors of creativity, leisure activity, and health were not statistically causal relationship with the development activity of the marine sports. Second, the barrier's factors of facility and weather were statistically causal relationship with the developmental activity of the marine sports. The other barrier's factors of safety accident, program, and participation expense were not statistically causal relationship with the developmental activity of the marine sports.

Keywords

References

  1. 교육부(1997). 특별활동 교육과정, 대한교과서 주식회사, 3-4, 5-7
  2. 교육부(1997). 제 7차 교육과정, 대한교과서 주식회사, 27, 31-32
  3. 교육부(2001). 특별활동(계발활동), 대한교과서 주식회사
  4. 김기수(2000). 중등학교 클럽활동 운영실태 분석, 아주대학교 교육대학원 석사학위논문, 62-63
  5. 김옥소(1997). 중학교 클럽활동 운영 방식에 관한 교사와 학생의 의견 조사 연구, 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문, 69-71
  6. 류연수(2002). 지역특수성에 적합한 초등학교 특별활동 프로그램 개발(I), 한국 초등교육과정연구회
  7. 박미석(2004). 우리나라 노인의 은퇴 후 여가선용에 관한 연구, 대한가정학회지, 42(12)
  8. 박순옥(2000). 어머니의 언어형태와 유와와 창의성과의 관계분석, 58-59
  9. 서수옥(2001). 중학교 클럽활동의 실태분석을 통한 활성화 방안. 부경대학교 교육대학원 석사학위논문
  10. 윤재현(2003). 중학교 계발활동 운영 실태 조사: 체육활동 중심으로, 성균관대학교 교육대학원 석사학위논문, 62-63
  11. 윤정일 외 5명(2006). 신교육의 이해. 서울: 학지사
  12. 이영숙(2007). 초등학교 계발활동 교육과정정책과 실제에 관한 교사와 학생의 인식 분석, 원 대학교 교육대학원 석사학위논문, 72-73
  13. 임갑빈.박영란(2007). 생태유아교육 탐구활동 프로그램이 유아의 과학 탐구능력 및 창의성에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 125-165
  14. 임경희.고병오(2001). 다중지능 이론을 기반으로 한 초등학교 계발활동 편성 프로그램 설계, 한국정보교육학회. 하계 학술발표 논문집, 6(2), 762-774
  15. 임경희.양권우.고병오(2002). 웹을 기반으로 한계발활동 편성 프로그램 개발, 한국정보교육학회 논문집. 6(3), 279-288
  16. 윤이중.박철수(2001). 해양스포츠 교육의 필요성과 과제, 한국스포츠 사회학회지, 14(2), 317-335
  17. 정규윤(2002). 중학교 계발활동 운영에 관한 교사와 학생의 인식 분석 경성대학교 교육대학원 석사학위논문, 65-66
  18. 지삼업(2006a). 고등학생의 해양스포츠 활동과 사회성 발달에 관한 연구, 수산해양교육연구, 18(3). 329-330
  19. 지삼업(2006b). 해양스포츠 자원론, 대경북스
  20. 최의창(2005). 체육교육탐구, 태근문화사, 432-434.
  21. 한국진로교육학회(2000). 진로 교육의 이론과 실제, 서울 교육과학사
  22. Kleinginna. R. R. & Kleinginna. A.M(1981). A Categorized list of emotion definitions, with suggestions for a consensual definition, Motivation and Emotion, 3. 345-379