Evaluation of Dynamic Modulus based on Aged Asphalt Binder

아스팔트 바인더의 노화특성을 고려한 동탄성계수 평가

  • 이관호 (공주대학교 건설환경공학부) ;
  • 조경래 (공주대학교 건설환경공학부) ;
  • 이병식 (공주대학교 건설환경공학부) ;
  • 송용선 (공주대학교 건설환경공학부)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

Development of a new design guide which is based on empirical-mechanistic concept for pavement design is in action. It is called AASHTO 2002 Design Guide in USA and the KPRP(Korean Pavement Research Project) in Korea. The material characteristic of hot mix asphalt is a key role in the design guide. Therefore it is urgent to get a proper materials database, especially the dynamic modulus of hot mix asphalt. In this research, dynamic modulus test, which is based on aged asphalt binder, has been carried out and proposed the predicted equation of dynamic modulus. Nine different hot mix asphalt with three different asphalt binder have been used for the dynamic modulus test. Short-term aging, which is covers the time for the production of asphalt plant, transportation, lay-down, and compaction, can be simulated at $135^{\circ}C$ with 2 hour curing. Long-term aging has been carried out for a performance period of asphalt pavement. The dynamic modulus of asphalt pavement increases with aging time. As the nominal aggregate size increases, the change of dynamic modulus is not big.

최근 국내외에서 도로포장설계법에 경험적/역학적 개념을 적용한 설계법의 개발 및 이의 활용을 위한 연구가 매우 활발하게 진행 중에 있다. 미국의 경우 AASHTO 2002 설계법, 우리나라의 경우 한국형 도로포장설계법의 개발이 진행 중에 있고, 개발되는 설계법에 도로포장재료의 역학적 물성치 평가가 상당히 중요한 역할을 하게 구성되어 있다. 따라서 설계법에 이용될 국내 아스팔트 혼합물의 재료물성의 평가가 매우 시급한 실정이다. 이 재료의 물성치를 평가하는 방법 중 최근에 많이 적용되는 방법이 동탄성계수시험이다. 본 연구에서는 아스팔트 포장체의 시간에 따른 노화특성을 고려한 아스팔트 포장체의 동탄성계수를 평가하였고, 이를 이용하여 동탄성계수 예측방정식을 제안하였다. 시험에 이용된 아스팔트 혼합물은 KS 표준규격에 사용되는 9종(SMA 및 SBS 포함)과 3종류의 아스팔트 바인더를 이용하였다. 보통 공장에서 배합, 생산되어 현장으로 이동하고 다짐이 완료되기까지 걸리는 시간을 고려하면 단기노화조건은 $135^{\circ}C$ 4시간이 적절할 것으로 판단되며, 공정이 빠르고 관리가 잘되는 조건을 반영 한다면 $135^{\circ}C$ 2시간이 적절할 것이다. 장기노화 시험은 공용단계의 아스팔트 바인더의 노화를 시험하였다. 전체적으로 노화가 진행되면서 동탄성계수가 높아짐을 알 수 있다. 최대입경이 클수록 그 정도는 작아지는데 그 이유는 아스팔트 바인더의 효과 보다 골재의 효과가 그 비중이 증가함에 따른 것이다.

Keywords

References

  1. 건설교통부 (2002) 한국형 포장설계법 개발과 포장성능 개선방안연구. KPRP-요약-02, pp. 142
  2. 김현오, 이관호 (2005) 전이함수 결정법에 따른 아스팔트 혼합물의 동탄성계수 비교평가. 한국도로학회논문집, 한국도로학회, 제7권, 제1호, pp. 49-61
  3. 한국도로학회 (1998) 아스팔트 포장공학원론. 한국도로학회, pp. 35
  4. Pellinen, T.K. (2001) Invesitgation of the Use of Dynamic Modulus as an Indicator of Hot-Mix Asphalt Performance, Ph.D. dissertation, Arizona State University
  5. Pellinen, T.K., Witczak, M.W., and Bonaquist, R.F. (2002) Asphalt Mix Master Curve Construction Using Sigmoidal Fitting Function with Non-Linear Least Squares Optimazation. 15th ASCE Engineering Mechanics Conference, ASCE