The Effects of Country Image, Attitudes toward a Country, and Purchase Emotion on Purchase Intention of Fashion Products with a Korean Images - Focusing on Korean Female Consumers -

국가이미지, 국가에 대한 태도, 구매감정이 한국적 이미지 패션상품 구매의도에 미치는 영향 - 한국 여성 소비자를 중심으로 -

  • Cho, Yun-Jin (Department of Fiber Industrial Design, Jinju National University) ;
  • Lee, Yu-Ri (Department of Clothing and Textiles, Seoul National University/Research Institute of College of Human Ecology, Seoul National University) ;
  • Kim, Ha-Yeon (Department of Clothing and Textiles, Seoul National University)
  • 조윤진 (진주산업대학교 섬유산업디자인학과) ;
  • 이유리 (서울대학교 의류학과/생활과학연구소) ;
  • 김하연 (서울대학교 의류학과)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

This study investigated the multifaced country image. The casual relationships among the multifaced country image, attitudes toward a country, and purchase emotion and purchase intention of fashion products with Korean images were also investigated. To conduct a quantitative analysis, we collected data from 296 Korean female consumers. SPSS 12.0 and AMOS 5.0 packages were used for statistical analysis. The results of this study as follows. To identify components of country image of Korea, exploratory and confirmatory factor analyses were conducted. This procedure produced five components such as culture, technique/product, ethical values, nationality, and space. Structural equational model was used to analyze the relationships among the country image, attitudes toward a country, purchase emotion, and purchase intention of fashion products with Korean image. The proposed model was verified.

Keywords

References

  1. 조윤진 (2007). 한국 방문 외국인의 패션문화상품에 대한 태도와 관련 변인 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문, pp. 1-2
  2. 김민자 (2009). 한국적 디자인의 제다움 찾기: 전통미와 현대적 활용을 중심으로. 서울: 서울대학교출판문화원, p. 210
  3. 조윤진 (2007). 한국 방문 외국인의 패션문화상품에 대한 태도와 관련 변인 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문, pp. 2-3
  4. 김민자 (2009). 한국적 디자인의 제다움 찾기: 전통미와 현대적 활용을 중심으로. 서울: 서울대학교출판문화원, p. 21-24
  5. 고은주 (2005). 전통 패션상품의 시장기회분석을 통한 브랜드 마케팅 전략 제안. 한국의류학회지, 29(5), pp. 692-702
  6. 이진화, 김민자, 이진민 (2005). 한국 패션문화상품의 고부가가가치를 위한 대응전략 연구. 한국의류학회지, 29(7), pp. 15-27
  7. 조윤진, 이유리 (2007). 패션문화상품에 대한 태도와 구매의도: 방한 미국인, 일본인, 중국인의 비교 연구. 복식, 57(10), pp. 74-86
  8. 김하연, 이유리 (2008). 한국적 이미지의 패션문화상품에 대한 여성 소비자의 태도 및 구매 의도. 한국의류학회지, 32(11), pp. 1715-1725 https://doi.org/10.5850/JKSCT.2008.32.11.1715
  9. 양희순, 이유리 (2009). 청소년들의 패션 혁신성에 따른 한국적 이미지 패션상품에 대한 평가. 한국의류학회지, 33(4), pp. 666-677 https://doi.org/10.5850/JKSCT.2009.33.4.666
  10. 조윤경, 이유리 (2009). 한국적 이미지의 패션문화상품에 대한 태도 및 구매의도 영향요인: 한국과 미국 소비자의 비교 연구. 복식, 59(4), pp. 54-66
  11. Lee Y., Kim S. Seock Y., & Cho Y. (2009) Tourists' attitudes towards textiles and apparelrelated cultural products: A cross-cultural marketing study. Tourism Management, 30(5), pp. 724-732 https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.10.007
  12. 강형구, 문효진, 윤정원 (2007). 한국의 국가이미지 및 문화상품 이미지에 대한 상호인식에 관한 연구. 광고연구, 76(가을), pp. 9-28
  13. 안종석 (2005). 다차원적 속성의 국가이미지가 제품평가 및 브랜드 태도에 미치는 영향. 국제경영연구, 16(2), pp. 63-90
  14. 장세정, 이유리. (2008). 방한 외국인의 한국에 대한 국가이미지가 패션 문화상품 선호도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 32(4), pp. 669-680 https://doi.org/10.5850/JKSCT.2008.32.4.669
  15. 김하연, 이유리 (2008). 한국적 이미지의 패션문화상품에 대한 여성 소비자의 태도 및 구매 의도. 한국의류학회지, 32(11), pp. 1715-1725 https://doi.org/10.5850/JKSCT.2008.32.11.1715
  16. 이연정, 이수범 (2008). 한식의 세계화전략이 국가이미지, 한국태도, 한국제품 구매의도에 미치는 영향 연구. 호텔경영학연구, 17(3), pp. 117-135
  17. 오미영, 박종민, 장지호 (2003). 상품평가 및 구매의도에 대한 원산지효과 연구: 한국의 국가이미지를 중심으로. 정책분석평가학회보, 13(2), pp. 23-49
  18. 박은주, 소귀숙 (2000). 의류제품 구매시 감정적 요인이 구매행동에 미치는 영향. 한국의류학회지, 24(3), pp. 361-372
  19. 최선형, 이은영 (1990). 의복 구매태도 형성과정시 감정의 역할 연구. 한국의류학회지, 14(3), pp. 222-228
  20. Nagashima, A. (1970). A Comparison of Japanese and U.S. Attitude Toward Foreign Product. Journal of Marketing, 34(1), p. 68 https://doi.org/10.2307/1250298
  21. Martin, I. M., & Eroglu, S. (1993). Measuring a Multi-Dimensional Construct: Country Image. Journal of Business Research, 28(3), pp. 191-210 https://doi.org/10.1016/0148-2963(93)90047-S
  22. 안종석 (2005). 다차원적 속성의 국가이미지가 제품평가 및 브랜드 태도에 미치는 영향. 국제경영연구, 16(2), pp. 63-90
  23. Bilkey, W. J., & Nes, E. (1982). Country of Origin Effects on Product Evaluations. Journal of International Business Studies, 13(1), pp. 89-99 https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490539
  24. Bannister, J. P., & Saunders, J. A. (1978). UK Consumers' Attitudes towards Imports: The Measurement of National Stereotype Image. European Journal of Marketing, 12(8), pp. 562-570 https://doi.org/10.1108/EUM0000000004982
  25. Martin, I. M., & Eroglu, S. (1993). Measuring a Multi-Dimensional Construct: Country Image. Journal of Business Research, 28(3), pp. 191-210 https://doi.org/10.1016/0148-2963(93)90047-S
  26. Bannister, J. P., & Saunders, J. A. (1978). UK Consumers' Attitudes towards Imports: The Measurement of National Stereotype Image. European Journal of Marketing, 12(8), pp. 562-570 https://doi.org/10.1108/EUM0000000004982
  27. Parameswaran, R., & Yaprak, A. (1987). A crossnational comparison of consumer research measures. Journal of International Business Studies, 18(1), pp. 35-49 https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490398
  28. Martin, I. M., & Eroglu, S. (1993). Measuring a Multi-Dimensional Construct: Country Image. Journal of Business Research, 28(3), pp. 191-210 https://doi.org/10.1016/0148-2963(93)90047-S
  29. 김용상 (1999). 국가이미지 국제비교에 관한 연구. 관광정책연구, 5(2), pp. 87-113
  30. 한충민 (1993). 한국의 대외이미지와 경제적 파급효과. 경제연구, 15(1), pp. 241-264
  31. 오미영, 박종민, 장지호 (2003). 상품평가 및 구매의도에 대한 원산지효과 연구: 한국의 국가이미지를 중심으로. 정책분석평가학회보, 13(2), pp. 23-49
  32. 안종석 (2005). 다차원적 속성의 국가이미지가 제품평가 및 브랜드 태도에 미치는 영향. 국제경영연구, 16(2), pp. 63-90
  33. 신경수, 김진학 (2007). 한국의 국가이미지가 제품평가에 미치는 영향에 관한 연구. 국제지역연구, 11(2), pp. 259-285
  34. 윤성환 (2007). 한중소비자들의 외국 자동차 선택에 관한 비교 연구. 아태연구, 14(2), pp. 127-144
  35. 강형구, 문효진, 윤정원 (2007). 한국의 국가이미지 및 문화상품 이미지에 대한 상호인식에 관한 연구. 광고연구, 76(가을), pp. 9-28
  36. Dickerson, K. G. (1987). Relative importance of country of origin as an attribute in apparel choices. Journal of Consumer Studies and Home Economics, 11(4), pp. 333-343 https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.1987.tb00144.x
  37. 장세정, 이유리. (2008). 방한 외국인의 한국에 대한 국가이미지가 패션 문화상품 선호도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 32(4), pp. 669-680 https://doi.org/10.5850/JKSCT.2008.32.4.669
  38. 강형구, 문효진, 윤정원 (2007). 한국의 국가이미지 및 문화상품 이미지에 대한 상호인식에 관한 연구. 광고연구, 76(가을), pp. 9-28
  39. 이학식, 안광호, 하영원 (2006). 소비자행동-마켕팅전략적 접근 (제4판). 서울: 법문사, p. 320
  40. 오미영, 박종민, 장지호 (2003). 상품평가 및 구매의도에 대한 원산지효과 연구: 한국의 국가이미지를 중심으로. 정책분석평가학회보, 13(2), pp. 23-49
  41. 이연정, 이수범 (2008). 한식의 세계화전략이 국가이미지, 한국태도, 한국제품 구매의도에 미치는 영향 연구. 호텔경영학연구, 17(3), pp. 117-135
  42. Mehrabian, A., & Russell, J. (1974). An Approach to Environment Psychology. Cambridge, MA: MIT Press
  43. Havlena, W. J., & Holbrook, M. B. (1986). The Varieties of Consumption Experience: Comparing Two Typologies of Emotion in Consumer Behavior. Journal of Consumer Research, 13, pp. 394-404 https://doi.org/10.1086/209078
  44. 최선형, 이은영 (1990). 의복 구매태도 형성과정시 감정의 역할 연구. 한국의류학회지, 14(3), pp. 222-228
  45. 박은주, 소귀숙 (2000). 의류제품 구매시 감정적 요인이 구매행동에 미치는 영향. 한국의류학회지, 24(3), pp. 361-372
  46. Gardner, M. P. (1985). Mood States and Consumer Behavior: A Critical Review. Journal of Consumer Reserach, 12(3), pp. 281-300 https://doi.org/10.1086/208516
  47. 유창조 (1996). 쇼핑행위의 경험적 측면: 쇼핑시 느끼는 기분이나 감정이 매장태도와 구매 의사에 미치는 영향에 관한 연구. 소비자학연구, 7(1), pp. 51-73
  48. 서문식, 김상희 (2002). 성별에 따른 인터넷 쇼핑상황에서의 감정적 반응이 쇼핑행동에 미치는 영향. 마케팅과학연구, 9, pp. 101-128 https://doi.org/10.1080/12297119.2002.9707311
  49. Assael, H. (2004). Consumer Behavior: Strategic Approach. Boston: Houghton Mifflin Company, pp. 43-46
  50. 임종원, 이재일, 홍성태, 이유재 (2006). 소비자행동 론: 이해와 마케팅에의 전략적 활용(제3판). 서울:경문사, pp. 116-118
  51. 장세정, 이유리. (2008). 방한 외국인의 한국에 대한 국가이미지가 패션 문화상품 선호도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 32(4), pp. 669-680 https://doi.org/10.5850/JKSCT.2008.32.4.669
  52. 오미영, 박종민, 장지호 (2003). 상품평가 및 구매의도에 대한 원산지효과 연구: 한국의 국가이미지를 중심으로. 정책분석평가학회보, 13(2), pp. 23-49
  53. 최선형, 이은영 (1990). 의복 구매태도 형성과정시 감정의 역할 연구. 한국의류학회지, 14(3), pp. 222-228
  54. Nunnally, J. C. (1976). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill
  55. Kline, R. B. (1998). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. NY: The Guilford Press
  56. 장세정, 이유리. (2008). 방한 외국인의 한국에 대한 국가이미지가 패션 문화상품 선호도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 32(4), pp. 669-680 https://doi.org/10.5850/JKSCT.2008.32.4.669
  57. 오미영, 박종민, 장지호 (2003). 상품평가 및 구매의도에 대한 원산지효과 연구: 한국의 국가이미지를 중심으로. 정책분석평가학회보, 13(2), pp. 23-49
  58. 신경수, 김진학 (2007). 한국의 국가이미지가 제품평가에 미치는 영향에 관한 연구. 국제지역연구, 11(2), pp. 259-285