Development of Chinese Character Writing Recognition For Chinese Character Edutainment Contents

한자 에듀테인먼트 콘텐츠를 위한 한자쓰기인식기능개발

  • 박화진 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과) ;
  • 민소영 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과) ;
  • 이하나 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과) ;
  • 박영호 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과)
  • Received : 2009.12.10
  • Accepted : 2009.12.22
  • Published : 2009.12.31

Abstract

Interest in Chinese edutainment contents product has been increasing with the importance of Chinese Education Recently, empirical education with some fun activities is in the limelight breaking the traditional passive learning. Due to a such social necessity, we develop web-based Chinese Edutainment Contents for children, utilizing multimedia functions. Especially since writing Education is very important in learning chinese characters, we also developed a writing recognition function which checks the order of making strokes in writing Chinese character. Different from the existing outline area-based writing system, it determines if the character is well-written comparing to the prestored reference points in each Chinese characters, after recognizing the order of strokes and extracting peculiar points.

한자교육의 중요성이 증폭되어가고 있는 가운데 한자 에듀테인먼트콘텐츠제작의 관심도가 높아가고 있다. 최근엔 전통적으로 내려오는 수동적 교육에서 탈피하여 게임과 더불어 체험을 하며 배우는 교육이 각광을 받고 있다. 이런 사회적 필요성에 의해 멀티미디어기능을 충분히 활용하여 웹기반의 어린이를 위한 한자에듀테인먼트 콘텐츠를 제작한다. 특히 한자를 익히는데 있어서 쓰기교육이 중요하므로 획순에 따른 한자쓰기인식기능을 개발하고자 한다. 기존의 외곽선영역기반의 쓰기 시스템과 달리 획 자체의 쓰기를 인식해서 특징점을 추출한 후 미리 저장된 기준점과 비교하여 잘 썼는지의 여부를 판단한다.

Keywords

References

  1. 권훈, 곽호영, "웹 기반의 한자 쓰기 시스템", 한국콘텐츠학회논문지, '08 Vol. 8 No. 1', 2007
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  6. 어린이한자공부(꿈 희망 사랑) http://www.childhanja.com
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  8. 이야기 한자여행 http://www.hanja.pe.kr
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