Developing Standards for Measuring Consumption Style and Analysis of Characteristics

소비스타일 척도개발 및 특성분석

  • Chang, Hyun-Sun (Dept. of Family Culture and Consumer Science, Sungshin Women's Univ.) ;
  • Kim, Kee-Ok (Dept. of Consumer & Family Sciences, Sung Kyun Kwan Univ.)
  • 장현선 (성신여자대학교 가족문화 소비자학과) ;
  • 김기옥 (성균관대학교 소비자 가족학과)
  • Published : 2009.04.30

Abstract

This study is intended to make a tool which can identify how consumers consume by presenting a concept of "consumption style" and by developing the scale to measure it. In order to study the scope and meaning of consumption for modern consumers, "the meaning of consumption" was theoretically considered. Based on it, the concept and perspective of 'consumption style'was formed and then the scale for measuring it was developed. To develop the scale, the scale was formed by extracting questions through a literature survey, and verifying validity through experts' opinion. Then, the final scale was developed by conducting a questionnaire survey for consumers. A preliminary 150- item scale was developed through a literature review. 1000 consumers responded to an online survey using the preliminary scale. This research was made with the intention of not only supplying the academic data on the consumer's "consumption style" but also understanding the consumer's basic behavior patterns. Then A series of tests, such as test-retest, item-to-total correlation, Cronbach's reliability coefficient and factor analysis, were conducted using the survey data. The final scale with 68-items was constructed in the end. The "consumption style" Scale for Consumers consisted of 4 factors.

Keywords

References

  1. 강이주(1989). 생활양식과 소비패턴에 관한 연구, 동국대학교 대학원 박사학위 논문
  2. 강명구(1995). 소비대중문화와 포스트모더니즘, 민음사
  3. 고경순(1992). 도시 중산층 주부의 소비행태에 관한 연구, 소비생활연구 9(1), 20-30
  4. 김경자(2005). 소비패턴의 측정: 기존의 측정기준과 새로운 대안기준 검토, 소비 문화학회 2005년 춘계학술대회지. 5-9
  5. 김난도.오정우(2000). 성역할 태도와 소비행동의 유형화, 한국소비자학회 2000년 춘계학술 대회지. 11-14
  6. 김민정.박진선(1997). 생활양식과 구매유형에 관한 연구, 소비자학 연구 18(1), 34-41
  7. 김숙영(2003). 소비사회에서의 스포츠, 소비문화 연구 16, 25-31
  8. 김시월(2004). 부모와 자녀가 함께하는 소비자교육, 시그마프레스
  9. 김행완(1997). 상품의 진화에 관한 연구, 북악경영연구 8(1), 233-252
  10. 박민석.김동준(1995). 문화와 권력: 사회학의 이해, 나남
  11. 박상준.김현철(2002). 집단소비재로서의 문화상품에 대한 연구, 한국 소비자학회 2002년 춘계학술대회지, 32-39
  12. 박운아(1997). 환경 의식적 소비자 행동에 관한 연구, 대한가정학회지, 33(4), 199-212
  13. 박정희(1993). 도시가계의 소비지출 행태에 관한 연구, 소비생활연구 9, 31-39
  14. 삼성소비자 문화원(1999). 한국의 소비자 행태조사 자료
  15. 서용원(2004). 과소비의 사회학적 고찰, 한국 사회학 21(여름), 241-261
  16. 서정희(2003). 사회 인구학적 변수와 물질주의가 쾌락적.효용적 쇼핑 가치에 미치는 영향, 대한가정학회지, 41(6), 131-142
  17. 손상희(1993). 가계소비패턴의 구조, 소비자학 연구, 4(2), 56-78
  18. 손상희(1997). 소비사회와 청소년 소비문화, 한국가정관리학회지, 15(4), 341-353
  19. 여운승(1988). 사회적 요인에 의한 소비패턴의 형성에 관한 연구, 경영연구, 한양대학교 경영연구소 3호, 125-184
  20. 윤복자(1994). 서울 거주자의 계층별 생활양식 유형, 대한가정학회지 14(1), 23-35
  21. 이기춘(1999). 소비자교육의 이론과 실제, 교문사
  22. 이명식(1992). 한.미간의 문화적 차이와 소비자 행동연구의 문화적 한계, 소비생활연구 9 호, 72-77
  23. 이상률(1991). 소비의 사회, 문예출판사
  24. 이승신(2003). 가계경제 분석, 신정
  25. 이은희(1986). 청소년의 소비자의 과시소비성향과 관련요인:인천광역시를 중심으로, 한국 가정관리학회지, 17(1), 15-32
  26. 조은정(1996). 클릭 미래 속으로, 21세기 북스
  27. 조형오(1996). 한국인의 라이프스타일 유형분류 및 소비행동에 대한 연구, 소비자학 연구 7(2), 223-241
  28. 채서일(1996). 사회과학조사방법론, 학현사
  29. Baudrillard(1970). La societe de consommation ses mythes ses structures. Paris: ditions Dencel
  30. Blackwell & Miniard(1990). Conspicuous Consumption: A Literature Review. European Journal of Marketing, 8. 54-64
  31. Cocharane & Bell(1956). The Economics of Consumption. Mcgraw-Hill Book Company
  32. Davis(1945). Standards & Content of Living, The American Economic Review, vol.45
  33. Danziger(2004). Why people Buy Things They Don't need? Dearborn Trade Publishing
  34. Douglas(1980). Changing patterns of Consumption expenditures. American Council on Consumer Interests
  35. Engel J.F. & Blackwell, R.D.(1978). Consumer Behavior. 4th ed. N.Y.: The Dryden Press. 188
  36. Hawtrey(1925). The Economic Problem. N.Y.: Longmans, Green.
  37. Holt(1997). How consumers consume, Journal of Consumer Research, vol 22
  38. Hoyt(1938). Consumption in our society, N.Y.: Mcgrow-Hill
  39. Hoyt(1956). A new approach to standards of living. Journal of Home Economics, vol.51
  40. Katona(1975). Psychological Economics. N.Y.: Elsevier Scientific Publishing Company
  41. Kyrk(1933). A theory of Consumption. Reprinted in New York Times Company, Arno Press
  42. Levy(1963). Interpreting consumer mythology, Journal of Marketing, vol 45
  43. Lury(1996). Consumer Culture, Polity Press
  44. Magrabi(1991). Methods of studying Household Consumption, In The Economics of Household Consumption, New York: Praeger
  45. McCracken(1988). Culture and Consumption. Bloomington, IL: Indiana University Press. 65-69
  46. Roberts & Dant(1988). Societal antecedents of contemporary American resource allocation, San Diego, CA
  47. Scritovsky(1976). The World of Consumption, N.Y.: Praeger
  48. Shields(1992). Lifestyle Shopping: The Subject of Consumption, Routledge
  49. Sproles(1979). When Trying to Win: Competition and Intrinsic Motivation. Personality and Social Psychology Bulletin, 7(3), 79-83
  50. Stampfl(1982). Consumer Behavior. 4th ed. N.Y.: The Dryden Press
  51. Willamson(1976). Decoding Advertisements, N.Y.: Marion Boyars
  52. Woods(1960). Decoding Advertisements, N.Y.: Marion Boyars