Exploring the Possibility in Application of Community-Related Experiential Learning to Home Economics Education

가정과 교육에서 지역사회 연계 체험학습의 적용 가능성 탐색

  • Published : 2009.09.30

Abstract

The purposes of this study were to provide fundamental ideas regarding community- related experiential learning and improve cognitive attentions in Home Economics Education based on the previous research. Even though Home Economists recognize community needs related to individuals and families, there has been little attention to teaching and research of community-related experiential learning in Home Economics Education. This study explored 1) educational meaning in community-related experiential learning, 2) conceptualization of community-related experiential learning in Home Economics Education, and 3) application of community-related experiential learning. In addition, the strategies for community-related experiential learning in Home Economics Education and the implications for future research and Home Economics practice were provided in this study.

이 연구는 이전 연구들을 중심으로 하여 가정교육에 있어서 지역사회 연계 체험학습과 관련된 기초적인 정보를 제공하고, 또한 인지적 관심을 향상시키는 것에 목적을 둔다. 가정교육 전문가들은 개인과 가족들과 관련된 지역사회의 요구를 인지하고 있음에도 불구하고, 가정과 교육과 관련된 지역사회 연계 체험학습에 관한 연구나 교수학습 방법에 대해서는 거의 언급하지 않았다. 이 연구는 다음과 같은 세 가지의 연구문제를 가지고 이전연구들을 분석하여 그 답을 얻고자 노력하였다. 첫째, 지역사회 연계 체험학습의 교육적 의미는 무엇인가? 둘째, 가정과 교육에서 지역사회 연계된 체험학습을 어떻게 개념화할 것인가? 세 번째, 지역사회 연계 체험학습을 가정과 교육에 어떻게 적용시킬 수 있을 것인가? 더불어 이 연구는 지역사회 연계 체험학습을 가정과 교육에 적용하기 위한 구체적인 전략들과 향후 가정교육 연구와 실천을 위한 제언들을 함께 제시하고 있다.

Keywords