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The Characteristics of DC-shift in Hybrid Rocket

하이브리드 로켓에서의 DC-shift 발생 특성

  • 강동훈 (건국대학교 항공우주정보시스템 공학과 대학원) ;
  • 이창진 (건국대학교 항공우주정보시스템 공학과)
  • Received : 2009.12.01
  • Accepted : 2010.04.26
  • Published : 2010.05.01

Abstract

Typical combustion instability such as DC-Shift found in the hybrid rocket motor is characterized by non-linearity. DC-Shift can occur in two different realizations. One is so-called a positive shift of measured DC voltage where the pressure increase suddenly. The other is a negative shift where the pressure drops abruptly. In the present work, specifically the negative DC-Shift was investigated to analyze the effect of oxidizer flow condition and the resonance between fundamental frequency and other ones, such as Helmholtz frequency, and acoustic frequency. Results show a peak frequency of several hundreds HZ shifts as combustion proceeds. A negative DC-shift was found as the result of phase cancellation between two dominant frequency, combustion frequency and flow related frequency. Still is it required to study further to identify the change of dominance of frequency during the combustion.

전형적인 하이브리드 모터의 연소 불안정 현상인 DC-Shift는 비선형적 특성을 갖는다. DC-Shift는 두 가지 형태로 나타나게 되는데, 압력이 급격하게 상승하는 양의 DC-shift와 연소 도중에 압력이 갑자기 감소하는 음의 DC-shift로 구분된다. 이 논문에서는 산화제 공급 유동 조건을 다양하게 변화시켜 음의 DC-shift 현상을 유도하고 산화제 공급 유동조건과 하이브리드 로켓이 갖고 있는 기본적인 주파수와 Helmholtz 주파수, 음향모드와의 공진을 유도하여 음의 DC-shift 현상의 발생 조건과 특징에 대하여 알아보았다. 실험 결과 연소 중 수백 Hz 대역의 압력 주파수 이동을 확인하였으며, 음의 DC-Shift가 연소로 발생하는 주파수와 유동의 흐름으로 인한 주파수간 위상이 상호 감쇠되어 발생한 것으로 나타났다. 향후 연소 중 나타나는 주파수의 변화에 따른 DC-Shift 현상에 대해서는 계속 연구되어야 한다.

Keywords

References

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