A Study on Industrial Site Annexed Parking Unit Calculation Method by Considering Facility Use and Scale Characteristics

용도 및 규모특성을 고려한 산업단지 공장시설의 부설주차장 설치기준 개선방안 연구

  • 안우영 (공주대학교 건설환경공학부) ;
  • 이선하 (공주대학교 건설환경공학부)
  • Received : 2010.05.11
  • Accepted : 2010.05.13
  • Published : 2010.06.15

Abstract

The present annexed parking lot standards for buildings in Parking Act are categorized in 9 groups in terms of recreation, culture and assembly, housing, factory, and so on, in which same grouped facilities have uniform parking standards. The local governments have authority to itemize groups and adjust parking standards within ${\pm}50%$ ranges. These days diversity in building types and functions need more fractionated parking standards; however, most local governments focusing merely on applying strengthened parking standards in general without systematic rules of consistency. The current problem of parking standards being used is lack of regarding facility characteristics; expecially, a large sized high-tech manufacturing facility located in industrial site is still applied by same parking standards as normal manufacturing facility, even though most part of manufacturing process is automated and hence less manpower is employed. This paper presents a systematic method of analyzing parking generation unit for factory facilities in industrial site in terms of facility use and scale characteristics.

현행 주차장법상의 부설주차장 설치기준은 위락시설, 문화 및 집회시설, 단독주택, 공장 등 설치 대상 시설물을 9개 그룹으로 분류하고, 그룹 내 시설물에 대해서는 동일한 설치기준이 제시되어 있다. 지자체는 필요에 따라서 지자체 조례로 시설물의 종류를 세분하거나 설치기준의 2분의 1의 범위(${\pm}$50%) 안에서 이를 강화 또는 완화할 수 있도록 되어 있다. 최근 건축물의 종류가 다양해지고 기능이 혼재되어 같은 그룹에 속하더라도 시설물에 따라 주차장설치기준을 세분화할 필요가 있으나, 대부분 지자체의 경우 체계적이고 일관된 기준 없이 주차장법에서 제시된 시설분류기준에 강화된 획일적인 설치기준을 조례에 적용하고 있다. 특히, 산업단지 내 위치한 대규모 첨단제조시설의 경우 공정이 자동화되어 건물규모대비 근무인력이 소수임에도 불구하고 이에 대한 별도의 세부적인 구분없이 기타시설 또는 공장시설로 분류되어 일반 제조공장과 동일한 일괄적 기준을 적용하고 있다. 따라서 본 연구에서는 현장조사를 통해 산업단지 내 공장시설에 대한 기존 주차원단위 산정에 대한 문제점을 분석하고, 이를 해결하기 위해 방안으로 용도 및 규모특성을 고려한 부설주차장 설치기준 개선방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김황배, 안우영(2007), "통계분석기법을 적용한 대형할인점 주차발생원단위 산정기법 연구", 대한토목학회논문집, 제27권 제4D호, pp. 397-404.
  2. 박상우, 오재학, 권영인(2007), "입지 및 토지용도를 고려한 부설주차장 설치기준 개선방안", 교통정책연구, 제14권 제1호, 한국교통연구원, pp.77-91.
  3. 안우영(2010), "산업단지 공장시설의 주차수요예측모형 구축에 관한 연구", 대한토목학회논문집, 제30권 제1D호, pp.37-44.
  4. 안정근(1999), "공동주택 주차공급 및 관리방안 연구", 대한교통학회지, 제7권 제2호, 대한교통학회, pp. 41-53.
  5. 오윤표, 장무렬(2001), "대량 교통유발시설의 적정주차 추정모형구축에 관한연구", 대한교통학회지, 제19권 제3호, 대한교통학회, pp. 61-73.
  6. 이영우(2008), "주차원단위 분석을 통한 주택의 주차수요산정기법 연구", 대한교통학회지, 제26권 제4호, 대한교통학회, pp. 149-157.
  7. 이영우(2008), "용도지역별 주차특성분석", 한국산업응용학회논문집, 제11권 제3호.
  8. 통계청(2008), "한국표준산업분류표".
  9. 한국교통연구원(2006), "주차원단위 수요분석 등 연구".
  10. Institute of Transportation Engineers(2004), "Parking Generation 3rd Edition".