DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of the Program of Ecological Experience on the Emotional Intelligence of Young Children

생태체험 프로그램 활동이 유아의 정서지능 향상에 미치는 영향

  • Received : 2010.09.20
  • Accepted : 2010.10.15
  • Published : 2010.10.31

Abstract

The purpose of this study is to inquire into the changes to the emotional intelligence of young children by giving them pleasure and memory through the program of ecological experience. A survey was made on 40 young children in two classes out of 5-year-old children's classes in nurseries located at Chungcheong-do. They were divided into the experiment group and control group to consist of 20 persons, respectively. For young children of the experiment group, the experiment was conducted while observing and experiencing through the division of the group into 5 persons on fixed days according to the program of ecological experience. Analysis showed that the program of ecological experience in the experiment group relatively higher effect of increase for the emotional intelligence of young children, and the use of self emotion, the cognition and consideration of other's emotion, the cognition and expression of self emotion, the regulation and impulse control of emotion, the relationship with teacher and the relationship with peer by sub-factors than that in the control group. In other words, close relationships with nature and inquiry instruction of ecological experience have provided the attitude-based formation living together with the understanding of natural world and eco-friendly attitude, the cognition of ecological crisis and social cooperation that couldn't feel in indoor education. Consequently, the program of ecological experience should prove useful for the emotional intelligence of young children.

본 연구는 생태체험 프로그램 활동을 실시함으로써 유아들에게 기쁨과 추억을 만들어 주고 스스로 정서지능에 대한 변화를 알아보는데 목적이 있다. 연구대상은 충청도에 소재하는 어린이집 만 5세반 중 두 학급의 어린이 40 명을 대상으로 실험집단과 통제집단으로 나누어 남, 녀 각각 20명씩으로 구성하였으며, 연구대상인 실험집단 유아들은 생태체험활동의 프로그램을 따라 정한 요일에 5명씩 그룹을 나눠서 관찰하고, 체험하며 실험을 진행하였다. 분석결과 생태체험 프로그램 활동은 전반적인 유아정서지능과 하위요인별 자기정서의 이용, 타인정서의 인식 및 배려, 자기정서의 인식 및 표현, 감정의 조절 및 충동억제, 교사와의 관계, 또래와의 관계에 있어 통제집단에 비해 실험집단의 경우 상대적으로 높은 증가효과를 나타내었다. 이는 자연과의 유기적인 관계형성과 생태 중심의 체험 탐구수업이 실내교육에서 느낄 수 없는 자연 세계의 이해와 자연친화적 태도, 생태위기 인식, 사회적 협력과 더불어 함께 생활하는 태도 기반 형성을 제공한다는 점에서 유아들의 정서지능 향상에서 유용한 프로그램임을 입증시켜 준 것이라 할 수 있다.

Keywords

References

  1. Miller, K.. Ages and stages: Developmental descriptions and activities, birth through eight years. Marshfield, MD: Telshare Publshing. 2008.
  2. 홍은주. 유아교육에서의 자연(自然)과 자연친화교육." 한국유아교육연구, 3(1), 86- 102. 2005.
  3. 전용재. "초등학생들의 생태체험활동이 환경태도에 미치는 영향." 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문. 2002.
  4. 곽은복. "생태지향적 관점에 근거한 유아 환경교육의 전망." 한국아동교육학회, 14(1), 83-96. 2005.
  5. Bower, L., Why teach environmental education in early childhood Every Child, 4, 16-17. 1998.
  6. Kemple, K. M.. From the inside out: Nurturing aesthetic response to nature in the primary grades. Childhood Education, 78(4), 210-218. 202. https://doi.org/10.1080/00094056.2002.10522183
  7. Tilbury, D.. The critical learning years for environmental education. In R.A. Wilson (Ed.). Environmental Education at the Early Childhood Level. Washington, DC: North American Association for Environmental Education. 1994.
  8. Elkind, D. Child development and education: A Piagetian perspective. New York: Oxford University Press. 1989.
  9. Forman, G. & Kuschner, D.. The child's construction of knowledge: Piaget for teaching children. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children. 1983.
  10. 곽은복. "생태지향적 관점에 근거한 유아 환경교육의 전망." 한국아동교육학회, 14(1), 83-96. 2005.
  11. 임재택.한미라. "자연친화적 교육활동에 대한 예비유아교사 인식 형성의 패러다임적 의미 탐색." 생태유아교육연구, 7(1), 171-203. 2008.
  12. 송미화. "자연친화적인 실외놀이 현상에 대한 해석학적 이해." 배재대학교 대학원 석사학위논문. 2001.
  13. 허연숙. "자연친화 교육활동에서 나타난 유아와 교사의 경험탐색." 중앙대학교 대학원 석사학위논문. 2005.
  14. 김수경. "유아교육기관 실외놀이 실태에 관한 양적, 질적 분석." 부산대학교 대학원 석사학위논문. 2000.
  15. 김경희. "유아 정서발달 이론과 모성적 돌봄 : D. W. Winnicott의 이론을 중심으로." 연세대학교 연합신학대학원 석사학위논문. 1998.
  16. 홍은주. "유아교육에서의 자연(自然)과 자연친화교육." 한국유아교육연구, 3(1), 86-102. 2005.
  17. 양옥승. "자연을 통한 유아교육. 어린이와 자연." 창립 20주년 유아교육 학술대회: 사단법인 한국어린이육영회. 2001.
  18. 하정연. "생태유아교육 프로그램에 관한 문화 기술적 연구." 부산대학교 대학원 박사학위논문. 2004.