Development of the Teaching Materials Based on the ARCS Motivation Model in Chemistry Experiments Subject

화학실험 교과목에서 ARCS 동기모형을 적용한 교수자료 개발

  • 박선희 (단국대학교 공학교육혁신센터) ;
  • 김형수 (단국대학교 화학공학과) ;
  • 윤기종 (단국대학교 파이버시스템공학)
  • Received : 2010.02.01
  • Accepted : 2010.06.22
  • Published : 2010.06.30

Abstract

The purpose of this study is to develop and make applications of the teaching materials that are based on the ARCS motivation model for experiments in chemistry. In order to achieve this goal, we researched on the needs of professors, learners, and teacher-assistants and analyzed the contents of the subject. Then we designed and developed teaching materials utilizing the ARCS theory, and made the applications and analyzed their effects. As a result, we found out that the applications of the newly developed teaching materials positively affected the understanding, interest, and concentration of the experiments, and helped the students comprehend various theories better through experiments. The new teaching materials shortened the duration of experiments and reduced the margin of error. They were also helpful preventing accidents and gave students clear ideas about experiments.

본 연구의 목적은 화학실험 교과목에서 ARCS 동기모형을 적용한 교수자료를 개발하고 이를 적용하는 것이다. 이를 위해 요구분석(교수, 학생, 실험조교), 교과내용분석, ARCS 이론을 적용한 교수자료 설계, 개발, 적용, 효과분석을 하였다. 본 연구에서 개발된 교수자료를 적용한 결과, 실험에 대한 이해, 흥미, 동기부여, 집중정도, 실험과 이론을 연결하여 이해하는 능력이 증가하였고 실험시간은 단축되었으며 실험의 오차 범위가 줄어들었다. 그리고 안전사고 예방, 학생들이 실험에 대한 막연함 등을 해결하는데 효과가 있는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 강뮬레, 손미(2006). ARCS 동기전략의 효과에 관한 메타 분석, 교육공학연구, 22(4): 83-104.
  2. 강성군, 노태천, 함승연, 김정식(2006). 한국공학교육의 현황과 과제, 공학교육연구, 9(2): 21-33.
  3. 김정임(2006). ARCS 동기유발 이론을 적용한 수업이 학습동기 및 학업성취도에 미치는 효과, 경인교육대학교 논문
  4. 김지혜(2006). ARCS 동기모형을 적용한 교수학습자료 설계 및 구현, 인제대교육대학원 논문
  5. 김홍찬, 김지훈, 김관주, 김정수(2007). 기계공학과에서 제시하는 Hands-on Experience 중심의 "엔지니어링 디자인" 교과목의 강의사례. 공학교육연구, 10(2): 44-61.
  6. 단국대학교(2008). 2008년 공과대학 발전기획보고서.
  7. 문일, 김혜림(2008). 창의력 증진을 위한 공학교육, 2007 공학교육학술대회 및 한국공학과대학장협의회 토론회 발표자료집. 267-270.
  8. 박선희, 김태정, 이준엽(2007). 공학교육에서 ARCS 모형을 적용한 교수설계. 단국교수학습 개발연구, 3(2): 87-96.
  9. 박선희, 이승기, 최미나(2008). 구조화된 인지적 성찰일지가 메타인지와 학업성취에 미치는 영향에 관한 연구, 공학교육연구, 11(1): 5-14.
  10. 박희문(2003). 켈러의 동기설계이론(ARCS)을 적용한 코스웨어의 설계와 구현, 인제대교육대학원 논문
  11. 변영계(2006). 교수학습 이론의 이해. 서울: 학지사.
  12. 오정옥(2005). ARCS 수업 전략이 사화과 학습동기 및 학습태도에 미치는 영향 분석, 부산교육대학교 논문.
  13. 조성구, 이의수, 이용한, 이명천, 염세경(2008). 해외사례 분석을 통한 복합학제 설계교육의 활성화 방안, 공학교육연구, 11(1): 117-125.
  14. 켈러, 송상호(1999). 매력적인 수업설계. 서울: 교육과학사.
  15. 허원(2006). 오픈소스를 활용한 효과적 공학교육의 블렌디드 러닝 구현 방법, 2006년도 공학교육 학술대회 논문집. 199-206.
  16. Briggs, L. J.(1977). Instructional design: principles and applications. Englewood Cliffs. NJ: Educational Technology Publications.
  17. Keller, J. M.(1981). Motivation and instructional design: A theoretical perspectives, Journal of Instructional Development, 2(4): 26-34.
  18. Means, T. B., Jonassen, D. H., & Dwyer, F. M. (1997). Enhancing relevance: Embedded ARCS strategies vs. purpose. Education Technology Research and Development, 45(1): 5-18.
  19. Pintrich, P.R.(2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. J. of educational psychology. 95(4): 667-686. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.4.667