DOI QR코드

DOI QR Code

Reduction Effect of CO2 Emission on BIS Using Tier 3 Methodology - A Case Study on Daejun-Chungjoo Project -

Tier 3 방법론을 활용한 BIS 사업의 CO2 저감효과 분석 - 대전-청주 간 광역BIS 사업을 중심으로 -

  • Received : 2011.03.03
  • Accepted : 2011.04.13
  • Published : 2011.06.30

Abstract

This study presents an analysis of $CO_2$ emission reduction effect on bus information system (BIS) which is operated to improve various services of bus transit such as rapid and on-time service. Although the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) released three methodological types of models for analyzing the amount of greenhouse gas reduction, this study used the Tier 3 method that is the most concrete one. A case study was performed to a 8.3 km section of Daejun-Chungjoo BIS system, and dataset required to the Tier 3 method was obtained from ITS-based surveillance systems. The study result showed that the reduction effect of $CO_2$ on BIS operation was yearly $39.45tCO_2/km$. Therefore, such effect can be potentially useful to a measurement of effectiveness (MOE) of BIS projects hereafter.

본 연구는 ITS(Intelligent Transport Systems) 기술 중 버스대중교통의 신속성 및 정시성 등 서비스 향상을 위해 구축된 버스정보시스템(BIS: Bus Information System) 운영에 대한 $CO_2$ 저감효과를 분석하였다. IPCC에서는 $CO_2$ 저감효과 분석을 위해 3가지 방법을 제시하고 있으며, 이 중 가장 구체적인 Tier 3 방법을 활용하고자 하였다. 분석은 대전-청주 간 BIS 구축 노선 중 8.3km 구간에 대하여 진행되었으며, Tier 3 방법에 필요한 교통 관련 자료는 ITS 기반으로 수집된 자료를 활용하였다. 분석결과, BIS사업 시행에 따른 $CO_2$ 저감효과는 연간 $39.45tCO_2/km$가 있는 것으로 나타났다. 이러한 $CO_2$ 저감효과는 향후 BIS 사업의 효과척도로 사용 가능할 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 광주광역시(2002) 시내버스도착안내시스템 시범노선 운영평가 보고서, 광주광역시.
  2. 국토해양부(2009) 교통시설 투자평가지침 개정안, 국토해양부.
  3. 김기동, 이태정, 김동술, 조진식, 구윤서(2009) 배출방법에 따른 경기지역 도로수송부문 온실가스 배출량 산정 비교, 한국대기환경학회 2009년 추계학술대회, 한국대기환경학회.
  4. 유영숙, 석광설, 임재현, 이수빈, 이성호, 이지애, 이설아, 홍유덕(2009) Tier 3 방법론에 의한 도로이동원 온실가스 배출량 산정 연구, 한국대기환경학회 추계학술대회, 한국대기환경학회.
  5. 최상진, 김호정, 홍영실, 장영기(2003) Tier 2-3 수준의 수송부문 온실가스 배출량 추정(2000), 한국대기환경학회 2003년도 추계학술대회, 한국대기환경학회.
  6. Castro, C. F. C. d., Strambi, O. (2010) Assessing the net effect on emissions of the implementation of a BRT system in Sao Paulo, Brazil: a case study and some hypothetical scenarios, Transportation Research Board 89th Annual Meeting Transportation Research Board, Washington, DC.
  7. Farzaneh, M., Schneider, W., Zietsman, J. (2010) Field Evaluation of Carbon Dioxide Emissions at High Speeds', Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2191, pp. 152-157. https://doi.org/10.3141/2191-19
  8. Grutter (2006) 'BRT Bogota, Colombia: TransMilenio Phase II-IV', Project Design Document Form(CDM PDD), grutter consulting.
  9. IPCC (2006) '2006 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories', Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC).