DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Taking Elective Science Courses in High School on Studying Science at the University Level

고등학교 과학 선택과목 이수가 대학에서의 과학 학습에 미치는 영향

  • Received : 2011.01.27
  • Accepted : 2011.08.26
  • Published : 2011.10.31

Abstract

This study investigated the effects of taking elective science courses in high school on studying science at the university level. The research methods undertaken for this study included surveys of college students in science areas. For physics and biology major students, no significant differences in achievement in the basic courses at the university level were found between the groups that took only Science I courses and the group took Science I and II courses. For chemistry major students, achievement for the group that took Chemistry I and II courses was significantly higher in the basic courses, while no significant differences between the two groups was found in the advanced courses. The perceptions of college students regarding the effects of their science learning experience in high school on learning science at the university level were investigated. All the college students perceived that whether or not they took Science II courses in high school, it did not affect their learning in basic science courses in college. They also perceived that students were able to overcome difficulties by making extra effort even if they did not take Science II courses in high school.

이 연구에서는 자연계열 대학생을 대상으로 설문을 통하여 전공 관련 고등학교 과학 선택과목 이수가 대학에서의 과학 학습에 미치는 영향에 대하여 어떻게 인식하고 있는지, 그리고 고등학교에서 이수한 전공 관련 과학 선택과목 이수 여부가 대학에서의 강의 이해 정도, 자신감과 흥미 등 학생의 체감 성취도에 어떤 영향을 주는지를 살펴보았다. 대학 수준이나 전공에 상관없이 자연계열 대학생들은 모두 고등학교에서 전공 관련 선택과목Ⅱ를 배우지 않고 대학에 들어오면 1학년 전공 기초 과정에서 어려움을 겪지만 학생 스스로의 노력으로 그 영향을 극복할 수 있다고 인식하는 경향이 있음을 알 수 있었다. 전공 관련 과학 선택과목 이수 여부가 대학에서의 과학 체감성취도에 미치는 영향을 살펴보면 화학과의 경우에는 화학 I, 화학 II를 모두 이수한 학생들이 화학 I만 이수한 학생들보다 기초전공 과정에서 체감 성취도가 유의미하게 높게 나타났다. 생물학과의 경우 상위권 대학에서는 선택과목 I이수 집단과 생물 I, II 이수 집단 간에 강의 이해도나 흥미, 자신감 등에서 비슷하였으나 중 상위권과 중하위권 대학에서는 생물 I, 생물 II를 모두 이수한 집단이 생물 I만 이수한 집단보다 체감 성취도가 다소 높은 경향이 있었다.

Keywords

References

  1. 교육부 (1997). 과학과 교육과정. 서울: 대한교과서주식회사.
  2. 교육과학기술부 (2009). 과학중점고등학교 운영방안. (2009.09.08일자 보도자료).
  3. 김성열, 이양락, 조용기, 이창훈, 박순경, 정영근, 이명애, 시기자, 심재호, 김동영, 신항수, 박영수, 강현석, 김재춘, 박종배, 백순근, 홍후조, 이영호, 신호근 (2008). 2012학년도 수능 탐구 및 제2외국어/한문 영역 응시과목 축소 방안 공청회. 연구자료 ORM 2008-22. 서울: 한국교육과정평가원.
  4. 김주훈, 홍미영, 이미경, 정은영, 곽영순, 심재호, 이창훈, 최원호, 박순경 (2006). 고등학교 과학과 선택 중심 교육과정 개선 방안 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2006-7.
  5. 서혜애, 장수명, Pereira-Mendoza, L. (2004). 초.중등 우수학생 이공계 진출을 위한 과학 교육 정책방안 수립 연구. 한국교육개발원 연구보고 RR 2004-4.
  6. 서혜애, 손정우, 정현철, 송진웅, 이봉우, 정진수, 송성수 (2007). 창의적 과학기술인재 양성을 위한 과학 교육 개선 방안 연구. 국가과학기술자문회의.
  7. 오희균과 박종원 (2009). 사범대학생의 역학과 전자기 개념 이해 분석 - 다양한 분석과 해석 방법을 중심으로 -. 새물리, 59(1), 27-38.
  8. 이규석, 조희형, 김주훈, 정병훈, 이면우, 곽영순 (2002). 학교 과학 교육 활성화를 위한 대학입시제도개선. 서울: 한국과학교육학회.
  9. 이보경, 장수철 (2008). 고등학교 과학 심화 선택 과목 이수 여부와 대학 과학 교과목의 학업성취도. 교육과정연구, 26(2), 191-210.
  10. 이은주, 조영자, 김은숙, 유란영, 김동진, 박국태 (2007). 화학I 교과에 대한 화학교사들의 인식과 학습지도 방식에 대한 조사. 대한화학회지, 51(1), 73-81.
  11. 이종성, 강계남, 김양분, 강상신(2007). 사회과학 연구를 위한 통계방법. 서울: 박영사.
  12. 조향숙, 조광희, 이용래, 최지선 (2008). 수학.과학 교육 내실화 방안 연구. 서울: 한국과학창의재단.
  13. 홍미영 (2006). 제7차 고등학교 화학 선택 교육과정에 대한 교사들의 인식 및 요구 분석. 대한화학회지, 50(5), 394-403.
  14. 홍후조 (2005). 대학 전공 학습을 위한 고교의 선수학습과목에 관한 대학생의 인식 조사 연구. 교육과정연구, 23(3), 257-288.
  15. Barbour, R. (2007). Doing focus group. Thousand Oaks, CA: Sage.
  16. Conley, D. T. (2003). Understanding university success. Eugene, Oregon:Center for Educational Policy Research, University of Oregon.
  17. OECD (2008). Education at a glance 2008. Paris: Author.
  18. Razali, S. N, & Yager, R. E. (1994). What college chemistry instructors and high school chemistry teachers perceive as important for incoming college students. Journal of Research in Science teaching, 31(7), 735-747. https://doi.org/10.1002/tea.3660310706
  19. Sadler, P. M., & Tai, R. H. (2001). Sucess in introductory college physics: The role of high school preparation. Science Education, 85(2), 111-136. https://doi.org/10.1002/1098-237X(200103)85:2<111::AID-SCE20>3.0.CO;2-O
  20. Sadler, P. M., & Tai, R. H. (2007). The two high-pillars supporting college science. Science, 317(5837), 457-458. https://doi.org/10.1126/science.1144214
  21. Schwartz, M., Hazari, Z.,, & Sadler, P. M.(2008). Divergent views: teacher and professor perceptions about pre-college factors that influence college science success. Science Educator, 17(1), 18-35
  22. Schwartz, M., Sadler, P. M., Sonnert, G., & Tai, R. H. (2009). Depth versus breadth: how content coverage in high school science relates to later success in college science coursework. Science Education, 93(4), 798-826. https://doi.org/10.1002/sce.20328
  23. Tai, R. H., Sadler, P. M., & Mintzes, J. J. (2006). Factors influencing college science success. Journal of College Science Teaching, 36(1), 52-56.
  24. Trusty, J. (2002). Effect of high school courses-taking and other variables on choice of science and mathematics college major. Journal of Counseling and Development, 80(4), 464-474. https://doi.org/10.1002/j.1556-6678.2002.tb00213.x
  25. Vaughn, S., Schumm, J. S., & Sinagub, J. (1996). Focus group interviews in education and psychology. Thousand Oaks, CA: Sage.

Cited by

  1. Necessity of Learning on Inquiry Subject in High School Curriculum vol.21, pp.3, 2011, https://doi.org/10.17279/jkagee.2013.21.3.103
  2. The Perception of Students and Teachers on the Management of High School Science Elective Curriculum vol.55, pp.4, 2011, https://doi.org/10.15812/ter.55.4.201612.537
  3. 고등학교 화학II 선택과목 이수가 대학 일반화학의 전기화학 관련 개념의 이해에 미치는 영향: 화학전지를 중심으로 vol.61, pp.1, 2017, https://doi.org/10.5012/jkcs.2017.61.1.34