DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on the Development Tendency of Teaching and Learning Materials for the Gifted Students in the Middle School

중등 수학영재 교수.학습자료 개발 동향 분석

  • Jun, Sun-Mi (Gumi Girl's Middle School) ;
  • Yoo, Won-Sok (Dept. of Applied Mathematics, Kumoh National Institute of Technology)
  • Received : 2010.12.01
  • Accepted : 2011.01.27
  • Published : 2011.02.15

Abstract

As the necessity of the special education for the gifted to develop their talents and national power is gradually recognized, many kinds of teaching-learning materials have been developed. However, the development tendency of the materials is not systematically studied because their database is not sufficiently constructed nor most of them are made public. In this research, we would like to provide the reference data to improve the quality of developed materials and reduce the deviation among the classified fields when we will develop the teaching-learning materials by collecting the already developed materials and analyse their development tendency by classifying them according to the contents.

본 연구에서는 그 동안 개발된 중등 수학영재를 위한 교수 학습자료를 최대한 수집하고, 수집한 자료들을 교수 학습 대상, 수학과 교육과정과의 관련성, 렌쥴리의 3부 심화학습 단계, 자료의 성격, 교육과정 역역 등의 5가지 유목에 대해 각 유목별로 세부영역을 두어 분류한 다음 개발 동향과 특정을 분석함으로써 앞으로 중등 수학영재를 위한 교수 학습자료를 개발할 때 발생할 수 있는 세부영역별 개발 빈도수의 편차를 줄이고 개발 자료의 질적 향상을 위한 참고자료를 제공하고자 한다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 금오공과대학교

References

  1. 김주석 (2003). 초등학교 수학영재 교육을 위한 교수-학습 프로그램 개발, 대구교대 석사학위 논문.
  2. 박명전 (2000). 수학 영재의 창의적 문제해결력 신장을 위한 학습 자료 개발, 한국교원대학교 석사학위논문.
  3. 송상헌 (1998). 수학 영재성 측정과 판별에 관한 연구, 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  4. 송상헌 (2003). 수학 영재 교육 학습 자료의 유형, 제4기 영재교육 담당교원 연수교재.
  5. 신현용.이종옥.한인기 (2000). 창의성 신장을 위한 초등학교 수학 학습 자료 개발, 한국수학교육학회지 시리즈 F <수학교육학술지>, 4, 33-52.
  6. 이의원.남형채.최창우.남승인.김상룡.신준식.김상곤(2000). 초등학교 수학영재 지도를 위한 교수학습 자료의 개발.
  7. 장현선 (2005). 수학영재 교육프로그램에 관한 연구, 서강대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 조석희, 오영주 (1998). 지역공동영재반 운영방안, 한국교육개발원.
  9. 한국교육개발원(1999). 영재 교수-학습 자료 개발 연구(수탁연구).
  10. 홍은자 (2004). 초등 수학 영재 교수-학습 프로그램 분석, 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 황선욱 (2000), 교구 활용을 통한 수학영재의 창의성 신장, 제5회 국제영재교육세미나 특집 발표.
  12. Ervynck, G. (1991). Mathematical Creativity, Kluwer Academic Publishers, Netherlands.
  13. George, D. (1995). Gifted Education - Identification and Provision, Resource Material for Teachers, London : David Fulton Publishers.
  14. George, L. (2010). Creative problem solving in school mathematics, Moems.

Cited by

  1. 미국 테네시 주 벤더빌트대학교 영재교육센터 프로그램이 우리나라 영재교육에 주는 시사점 탐색 vol.24, pp.2, 2011, https://doi.org/10.9722/jgte.2014.24.2.243
  2. 과학영재학교 수학 수업모형 개발 vol.24, pp.4, 2011, https://doi.org/10.9722/jgte.2014.24.4.657
  3. '페르마 점'을 활용한 중학교 수학 영재 교수·학습 자료 개발 및 적용 vol.30, pp.3, 2011, https://doi.org/10.7468/jksmee.2016.30.3.335
  4. 택시기하에서 이차곡선의 정의 방법에 따른 그래프의 개형 탐구 vol.31, pp.2, 2011, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.2.103