DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of the Astronomical Learning Program Using IIM on Science Process Skills and Scientific Attitudes in the Elementary Scientific Gifted

IIM을 적용한 천문학습 프로그램 개발.적용이 초등과학영재 학생의 과학탐구능력과 과학적 태도에 미치는 효과

  • Received : 2011.04.30
  • Accepted : 2011.06.14
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The purpose of this study was to find out the effect of the Astronomical Learning Program Using IIM on Science Process Skills and Scientific Attitudes in the elementary scientific gifted students. For this purpose, this research developed the Astronomical Learning Program Using IIM. This program was totally consisted 7 lessen. There was 7 part in this program. It contained Select the subject (step 1), The aim settings (step 2), Collect the data (step 3), Doing inquiry (step 4), An aim evaluation (step 5), Making a report (step 6), Announcing (step 7). To find the effect of the Astronomical Learning Program Using IIM on Science Process Skills and Scientific Attitudes in the elementary scientific gifted students. 20 participants was selected. These students were attended at a scientific gifted class(3rd grade) of an elementary school located in Ulsan. First, Science Process Skills test and Scientific Attitudes test was used to find the effect of the Astronomical Learning Program Using IIM. And the results were analyzed by SPSS WIN 18.0. The results of this study were as follows. First, the Astronomical Learning Program Using IIM was a positive effects on Science Process Skills of elementary scientific gifted students (F=4.920, p=.021). Second, the Astronomical Learning Program Using IIM was a positive effects on Scientific Attitudes of the elementary scientific gifted students (F=11.244, p=.001). According to this research, the Astronomical Learning program Using IIM was verified to improve Science Process Skills and Scientific Attitudes on the elementary scientific gifted students. It will be contribute on the curriculum construction of the gifted school or gifted class.

본 연구는 IIM을 적용한 천문학습 프로그램 개발 적용이 초등과학영재학생의 과학탐구능력 및 과학적 태도에 미치는 효과를 알아보기 위해 수행되었다. IIM이란 독자적 탐구방법으로 학생들 스스로 탐구하고 연구하는 수업형태로 7단계의 학습단계를 가지고 있다. 본 연구의 실행을 위해서 초등학교 과학교과 5학년 천문영역의 내용을 바탕으로 IIM의 탐구단계를 적용하여 총 7차시(6주간)로 천문학습 프로그램을 구성하였으며, 주제 선정하기(1차시), 목표 설정하기(2차시), 자료 조사하기(3차시), 탐구 활동하기(4차시), 목표 평가하기(5차시), 보고서 작성하기(6차시), 발표하기(7차시) 등으로 구성하여 적용하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위해 연구반은 울산광역시 소재 G 초등학교 과학영재반(초등 3학년) 20명을 선정하였다. 검사도구는 과학탐구능력 검사와 과학적 태도 검사지를 사용하였고, 통계해석 프로그램은 SPSS WIN 18.0을 사용하여 결과를 분석하였다. 연구의 결과는 IIM을 적용한 천문학습 프로그램은 초등과학영재학생의 과학탐구능력(F=4.920, p=.021)에 긍정적인 효과가 있었고, 초등과학영재학생의 과학적 태도(F=11.224, p=.001)에도 긍정적인 효과가 있었다. 본 연구를 통해 IIM을 적용한 천문학습 프로그램은 초등과학영재학생들의 과학탐구능력 신장과 과학적 태도 함양에 도움이 된다는 것을 알 수 있으며 나아가 과학영재원이나 과학영재학급 교육과정에 기여할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 권재술, 김범기 (1994). 초․중학생들의 과학탐구능력 측정도구의 개발. 과학교육, 14(3), 251-264.
  2. 김수연 (2006). 초등학교 과학과 탐구능력을 향상시키기 위한 방안연구: IIM 프로그램을 중심으로. 석사학위논문. 춘천교육대학교.
  3. 김순식 (2010). 문제발견 중심의 과학 탐구수업이 영재학생들에게 미치는 효과. 영재와 영재교육, 9(2), 37-63.
  4. 김은진 (2007). 과학영재와 창의적 문제해결력의 평가. 경기도: 한국학술정보(주).
  5. 박윤희, 이하룡, 문성배 (2010). IIM을 적용한 소집단 탐구학습이 초등학생들의 과학 탐구 능력 및 과학적 태도에 미치는 효과. 대한지구과학교육학회지, 3(2), 148-157.
  6. 신지은, 한기순, 정현철, 박병건, 최승언 (2002). 과학 영재 학생과 일반 학생은 창의성에서 어떻게 다른가. 한국과학교육학회지, 22(1), 158-175.
  7. 심규철, 김현섭, 김여상, 최선영 (2004). 생물 분야 과학영재들의 학습 양식에 대한 조사연구. 한국생물교육학회, 32(4), 267-275.
  8. 유민아 (2004). 조사 학습 능력 향상을 위한 IIM 프로그램의 효과. 석사학위논문. 춘천교육 대학교.
  9. 이용섭, 최성봉 (2009). IIM을 활용한 환경교육프로그램이 환경에 대한 감수성 및 환경친화적 행동에 미치는 효과. 한국환경과학회지, 18(6), 699-707.
  10. 이용섭, 홍순원 (2009). 독자적 탐구방법(IIM)을 활용한 자유탐구가 과학탐구능력 및 학업 성취도에 미치는 효과. 대한지구과학교육학회지, 2(1), 33-40.
  11. 정완호, 허명, 윤병호 (1994). 국민학생의 과학적 태도 측정을 위한 도구 개발. 과학교육, 14(30), 265-271.
  12. 하주민 (2008). IIM을 활용한 과학수업이 학업성취도 및 과학에 대한 태도에 미치는 효과. 석사학위논문. 부산교육대학교.
  13. Bailey, B., & Unwin, L. (2008). Fostering "Habits of reflection, independent study and free inquiry": An analysis of the short-lived phenomenon of general/liberal studies in english vocational education and training. Journal of Vocational Education and Training, 60(1), 61-74. https://doi.org/10.1080/13636820701828861
  14. Cindy, N., & Virginia, M. (2003). IIM(Independent investigation method). Active Learning Systems, 1(1), 39-72.
  15. Dollman, L., Morgan, C., Pergler, J., Russell, W., & Watts, J. (2007). Improving social skills through the use of cooperative learning. Online Submission, 1(1), 92.
  16. Koray, O., Presley, A., Koksal, M. S., & Ozdemir, M. (2008). Enhancing problem-solving skills of pre-service elementary school teachers through problem-based learning. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 9(2), 18.
  17. Loyens, S. M. M., Magda, J., & Rikers, R. M. J. P. (2008). Self-directed learning in problem-based learning and its relationships with self-regulated learning. Educational Psychology Review, 20(4), 411-427. https://doi.org/10.1007/s10648-008-9082-7
  18. Renzulli, J. S. (2002). Expanding the conception of gifted to include co-cognitive traits and promote social capital. Phi Delta Kappen, 84(1), 33-58. https://doi.org/10.1177/003172170208400109

Cited by

  1. The Effects of 'Science History Based Chemist Inquiry Program' on the Understanding toward Nature of Science, Scientific Attitudes, and Science Career Orientation of Scientifically Gifted High School Students vol.57, pp.6, 2013, https://doi.org/10.5012/jkcs.2013.57.6.821