DOI QR코드

DOI QR Code

Validity of the Multiple Intelligence Scales for Young Korean Children

부모-교사용 유아 간편 다중지능척도 타당화 연구

  • Received : 2011.05.08
  • Accepted : 2011.06.16
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the validity of Multiple Intelligence Scales for Young Korean Children (MIS-YKC). Participants of this study were 357 children's parents and teachers from Seoul, Gyeongdo, Jeonlado & Choongchungdo. Data were analyzed by confirmatory factor analysis, Pearson's r and Cronbach's ${\alpha}$. Results are as follows. (1) Confirmatory factor analysis of MIS-YKC for parents MIS-YKC revealed that fit indices such as $X^2$=365.712 (df=168, p=.000), RMSEA=.057, SRMR=.047, NNFI=.935, CFI=.948. and MIS-KYC by teacher's evaluation $X^2$=436.765 (df=168, p=.000), RMSEA=.066, SRMR=.051, NNFI=.917, CFI=.934. (2) Correlations between multiple intelligence scales and IQ were significant. (3) Cronbach's ${\alpha}$ ranged from .80 and .86 for seven intelligence scales and .95 for the total scale by parents' evaluation. Cronbach's ${\alpha}$ is ranged from .76 and .91 for seven intelligence scales and .95 for the total scale by teacher's evaluation. All these results show that the multiple intelligence scales for young Korean children parents and teachers are quite reliable and valid.

본 연구는 부모-교사용 유아 간편 다중지능 척도의 타당도를 살펴보는데 목적이 있다. 연구대상은 서울특별시, 경상도, 전라도, 충청도에 소재한 유아교육기관 15곳에서 재원 중인 만 5세 유아 357명의 부모와 담임교사들이 참여하였으며 수집된 자료는 척도의 타당도 및 신뢰도를 확인하기 위해 확인적 요인분석과, Cronbach's ${\alpha}$ 계수 및 상관계수를 구하였다. 첫째, 부모-교사용 유아 간편 다중지능 척도의 타당도를 확인하기 위해 확인적 요인분석 결과 모델의 적합도 지수들은 $X^2$=365.712 (df=168, p=.000), RMSEA=.057, SRMR=.047, NNFI=.935, CFI=.948로 모두 권장 적합도 수준을 충족시키는 것으로 나타나 부모용 유아 간편 다중지능 척도가 적합하다는 것이 확인되었다. 교사용의 유아 간편 다중지능 척도의 모델 적합도 지수들은 $X^2$=436.765 (df=168, p=.000), RMSEA=.066, SRMR=.051, NNFI=.917, CFI=.934로 나타나 모든 적합도 지수의 값들이 만족스럽게 나타났다. 둘째, 부모-교사용 유아 간편 다중지능과 유아지능 간에 정적상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 부모용 유아 간편 다중지능 척도의 신뢰도는 .80~.86으로 나타났으며 전체 신뢰도는 .95로 나타났다. 교사용 유아 간편 다중지능 척도의 신뢰도는 .76~.91로 나타났으며 전체 신뢰도는 .95로 나타났다. 이러한 결과는 본 척도가 유아 다중지능을 측정하는데 신뢰롭고 타당한 것으로 보인다.

Keywords

References

  1. 김명희, 김양분 (1996). 중등학생의 다중지능 분석. 교육논총, 12(2), 151-186.
  2. 김현진 (1999). 다중지능 측정도구의 타당화 연구. 석사학위논문. 서울대학교.
  3. 문수백 (1997). K-ABC 해석요강. 서울: 학지사.
  4. 문수백 (2000). 한국판 K-ABC의 이론적 배경 및 심리측정적 특성분석. 미래유아교육학회지, 7(1), 47-84.
  5. 문수백 (2009). 구조방정식 모델링의 이해와 적용. 서울: 학지사.
  6. 박성인, 조석희, 김홍원, 이지현, 윤여홍, 진석언, 한기순 (2003). 영재교육학원론. 서울: 교육과학사.
  7. 양옥승, 신화식, 이경옥, 황혜경, 김승옥 (2004). 교사가 평가한 유아 다중지능 평가도구 (MIDAS-MYC)의 구조에 관한 연구. 아동학회지, 25(4), 115-128.
  8. 영재교육진흥법 (2000). 제정 2000. 1. 28. 법률 제6215호.
  9. 이채호 (2010). 유아영재관련 연구동향 분석. 아동교육, 19(3), 175-184.
  10. 정대현, 지성애 (2004). 유아용 다중지능 발달 평가척도의 타당화 연구. 유아교육학논집, 8(2), 257-277.
  11. 정태희 (1998). 다중지능 이론에 기초한 교수-학습 활동 개발 및 효과분석: 개인적 지능을 중심으로. 박사학위논문. 서울여자대학교.
  12. 최기란, 최인수 (2003). 유아 다중지능에 대한 부모 평가 척도의 타당화 연구. 미래유아교육학회지, 10(1), 119-145.
  13. 홍세희 (2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19, 161-177.
  14. 황혜경, 신화식, 류숙희 (2007). 부모평정용 유아다중지능 평가도구(MIDAS-MYC)의 양호도 검증 연구. 유아교육연구, 27(3), 47-60.
  15. Campbell, B. (1994). The multiple intelligences handbook. WA: Campbell & Associates.
  16. Chen, J. Q. (2004). Project spectrum approach to early education. In J. I. Roopnarine, & J. E. Johnson (Eds.), Approaches to early childhood education (4th Ed.) (pp. 251-279). Upper Saddle River, NJ: Merrill.
  17. Chen, J. Q., Krechevsky, M., & Viens, J. (1998). Building on children's strengths: The experience of project spectrum. New York: Teachers College Press.
  18. Davis, G. A., & Rimm, S. B. (2004). Education of the gifted and talented (5nd Ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  19. Feldhusen, J. F. (1986). A conception of giftedness. In R. J. Sternberg, & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of Giftedness (pp. 112-127). New York: Cambridge University Press.
  20. Gardner, H. (1983). The frames of minds: The theory of multiple intelligence. New York: Basic Books.
  21. Gardner, H. (1999). Intelligence reframed: Multiple intelligences for 21st century. New York: Basic Books.
  22. Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books.
  23. Harrison, C. (2004). Giftedness in early childhood education: The search for complexity and connection. Roeper Review, 26(2), 78-84. https://doi.org/10.1080/02783190409554246
  24. Krechevsky, M. (1994). Project spectrum preschool assessment handbook. Cambridge, MA: Harvard Project Zero, Graduate School of Education.
  25. Krechevsky, M., & Gardner, H. (1994). Multiple intelligences in multiple contexts. In D. K. Detterman (Ed.), Theories of intelligence (Current topics in human intelligences, Vol. 4). Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation.
  26. Osborne, F., Newton. B., & Fasko, D. (1992). Evaluation of an instrument for measuring multiple intelligences. Paper presented at the Annual Meeting of the Kentucky Academy of Sciences. (Eric Document Reproduction Services No. ED 382634)
  27. Osborne, F., & Osborne, J. (1992). The self evaluation of seven useful abilities. Morehead, KY: Morehead State University.
  28. Renzulli, J. S. (1986). The three-ring conception of giftedness: A developmental model for creative productivity. In R. J. Sternberg, & J. E. Davidson (Eds.), Conceptualization of giftedness (pp. 53-92). NY: Cambridge University Press.
  29. Shearer, C. B. (1996). The MIDAS handbook of multiple intelligences in the classroom. Columbus, OH: Greyden Press.
  30. Shearer, C. B. (1996). The MIDAS a professional manual. Columbus, OH: Greyden Press.
  31. Shearer, C. B. (2002). The MIDAS "My Young Child" handbook. Columbus, OH: Greyden Press.
  32. Shearer, C. B., & Jones, J. A. (1994). The validation of the hillside assessment of perceived intelligence(HAPI): A measure of Howard Gardner's theory of multiple intelligence. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association. (Eric Document Reproduction Services No. ED 372077)
  33. Sternberg, R. J. (1985). Beyond IQ: A triarchic theory of human intelligence. New York: Cambridge University Press.
  34. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (2005). Conceptions of giftedness (2nd Ed.). Boston, MA: Cambridge University Press.
  35. Terman, L. M. (1925). Genetic studies of genius(vol. 1): Mental and physical traits of a thousand gifted children. Stanford, CA: Stanford University Press.