DOI QR코드

DOI QR Code

Gifted Students' Differentiated Experiences in Science Classes

영재학생들의 과학 수업에서의 세분화 경험

  • Received : 2011.04.30
  • Accepted : 2011.06.21
  • Published : 2011.06.30

Abstract

In order to investigate the differentiation for gifted students, we studied the present condition of differentiation applied in science classes at regular schools, private educational institutes, and gifted education centers. A questionnaire regarding differential instruction was administered to 90 eighth graders enrolled in university- based gifted centers in Seoul. The results of chi-square testing based on the questions and educational institutions showed that students used only a textbook at regular schools and several workbooks at private educational institutes, while students could use various specialty publications at gifted education centers. Students frequently took post-test at regular schools and private education institutes. Further, at regular schools and private education institutes, students who completed curricular activities early spent their time performing unrelated tasks or reviewing the lessons or solving problems. Gifted students tend to develop their interests by themselves through science classes at regular schools. However, efforts to group students according to their interests were predominant at the gifted education centers. The response rate for students' choice of curricular activities and teachers' preparation for advanced learners were the lowest in all questions.

영재학생에게 적합한 세분화 교육의 방안을 모색하기 위하여 학교, 학원, 영재원에서 이루어지는 과학 수업에서의 세분화 현황을 파악하였다. 서울 지역의 특정 대학부설 영재교육원에서 교육을 받는 중학교 2학년 학생 90명이 세분화 경험을 묻는 설문지에 응답하였으며 문항별, 장소별로 교차 분석한 결과는 다음과 같이 나타났다. 영재원에서는 다양한 자료를 활용하여 수업 받은 경험 있는 반면 학교에서는 주로 교과서를, 학원에서는 자습서를 활용하여 수업을 받고 있었다. 또한 학교나 학원에서 형성평가를 자주 치르는 것으로 나타났으며, 학습 속도가 빠른 학생들이 학습과 관련 없는 활동이나 복습 및 문제풀이에 시간을 보내고 있었다. 영재학생들은 주로 학교 과학 수업을 통해 스스로 흥미를 탐색하는 경향이 나타났지만 흥미를 바탕으로 집단을 구성하는 노력은 영재원에서 우세하게 나타났다. 학습 활동에 대한 학생의 선택과 수업 내용을 미리 익힌 학생을 위한 교사의 준비에 대한 응답률은 가장 낮게 나타났다.

Keywords

References

  1. 강경희 (2010). 과학영재교육 관련 국내 연구 동향. 한국과학교육학회지, 30(1), 54-67.
  2. 김선척, 박상태, 이희복, 정기주 (2007). 지식상태분석법을 이용한 학습 진단평가도구로서의 활용성 분석. 한국과학교육학회지, 27(4), 346-353.
  3. 김윤화, 김현주 (2010). 지역 교육청 영재교육원 중학생들의 과학 영재 프로그램에 대한 인식 조사. 한국과학교육학회지, 30(2), 192-205.
  4. 박민정, 김윤복, 전동렬 (2007). 성취도가 높은 학생들의 과학 학습 동기 유발에 영향을 주는 평가 요소. 한국과학교육학회지, 27(7), 623-630.
  5. 성경득 (2004). 차별화된 학습계획안의 수업적용이 사회과 학업성취 및 자기주도학습력에 미치는 효과. 석사학위논문. 부산교육대학교.
  6. 성태제 (2005). 타당도와 신뢰도. 서울: 학지사.
  7. 오승택 (1998). 사회과 차별화 수업의 매력성 조사 연구: 협동적 선택학습을 중심으로. 석사학위논문. 서울대학교.
  8. 이계영, 소금현, 여성희 (2008). 중학교 유전과 진화 단원의 만화를 활용한 형성평가에 대한 연구. 한국과학교육학회지, 28(2), 120-129.
  9. 장수빈, 김경자 (2010). 초등사회과에서 이해 중심 차별화 수업이 학습자의 이해와 자기조절학습능력에 미치는 영향. 한국초등연구, 21(2), 127-147.
  10. 최호성 (2002). 수준별 수업에서 상위 성취 학습자를 위한 교육과정 압축전략. 교육과정연구, 20(4), 67-85.
  11. 황정훈, 김영민 (2009). 정규 과학영재학교, 교육청 영재교육원, 일반 중.고등학교 과학교사의 과학영재교육에 대한 인식 비교 연구. 영재교육연구, 19(3), 697-727.
  12. Archmbault, F. X., Westberg, K. L., Brown, S., Hallmark, B. W., Zhang, W., & Emmons, C. (1993). Regular classroom practices with gifted students: Finding from the classroom practices survey. Journal for the Education of the Gifted, 16, 103-119.
  13. Cuban, L. (1982). How teachers taught; Constancy and change in American classrooms, 1890-1980. New York: Longman.
  14. Goodlad, J. (1983). A study of schooling: Some findings and hypotheses. Phi Delta Kappan, 64, 465-470.
  15. Goodlad, J. (1984). A place called school: Prospects for the future. New York: McGraw Hill.
  16. Hertzog, N. B. (1998). Open-ended activities: Differentiation through learner responses. Gifted Child Quarterly, 42(2), 212-227. https://doi.org/10.1177/001698629804200405
  17. Johnsen, S. K., Haensly, P. A., Ryser, G. R., & Ford, R. F. (2002). Changing general education classroom practices to adapt for gifted students. Gifted child Quarterly, 46(1), 45-63. https://doi.org/10.1177/001698620204600105
  18. Johnsen, S. K., & J. Kendrick. (2005). Teaching strategies in gifted education. TX: Prufrock Press.
  19. Passow, A. H. (1982). Differentiated curricula for the gifted/talented: A point of view. In S. Kaplan, A. H. Passow, P. H. Phenix, S. Reis, J. S. Renzulli, I. Sato, L. Smith, E. P. Torrance, & V. S. Ward, Curricula for the gifted. (pp. 4-20). Ventura, CA: National/State Leadership Training Institute on the Gifted/Talented.
  20. Purcell, J. H., & Leppien, J. H. (1998). Building bridges between general practitioners and educators of the gifted: A study of collaboration. Gifted Child Quarterly, 42(3), 172-181. https://doi.org/10.1177/001698629804200305
  21. Reis, S. M., & Westberg, K. L. (1994). The impact of staff development on teachers' ability to modify curriculum for gifted and talented students. Gifted Child Quarterly, 38(3), 127-135. https://doi.org/10.1177/001698629403800306
  22. Reis, S. M., Westberg, K. L., Kulikowich, J. M., & Purcell, J. H. (1998). Curriculum compacting and achievement test scores: What does the research say? Gifted Child Quarterly, 42(2), 123-129. https://doi.org/10.1177/001698629804200206
  23. Taylor, B. M., & Frye, B. J. (1988). Pretesting: Minimizing time spent on skill work of intermediated readers. The Reading Teacher, 47(2), 100-103.
  24. Tomlinson, C. A. (1995). Deciding to differentiate instruction in middle school: One school's journey. Gifted Child Quarterly, 39(2), 77-87. https://doi.org/10.1177/001698629503900204
  25. Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  26. Tomlinson, C. A., & Callahan, C. M. (1992). Contributions of gifted education to general education in a time of change. Gifted Child Quarterly, 36, 183-189. https://doi.org/10.1177/001698629203600403
  27. Tomlinson, C. A., Tomchin, E. M., Callahan, C. M., Adams, C. M., Pizzant-Tinnin, P., Cunningham, C. M., Moore, B., Lutz, L., Roberson, C., Eiss, N., Landrum, M., Hunsaker, S., & Imbeau, M. (1994). Practices of preservice teachers related to gifted and other academically diverse learners. Gifted Child Quarterly, 38(3), 106-114. https://doi.org/10.1177/001698629403800303
  28. Vantassel-Baska, J. (1989). Appropriate curriculum for the gifted. In J. Feldhusen, J. VanTassel-Baska, & K. Seeley, Excellence in educating the gifted (pp. 175-192). Denver, CO: Love.
  29. VanTassel-Baska, J., Xuemei Feng, A., Brown, E., Bruce, B., Stambaugh, T., French, H., McGowan, S., Worley, B., Quek, C., & Bai, W. (2008). A study of differentiated instructional change over 3 years. Gifted Child Quarterly, 52(4), 297-312. https://doi.org/10.1177/0016986208321809
  30. Wang, M. C., & Walberg, H. J. (1985). Adaptive education in retrospect and prospect. In M. C. Wang, & H. J. Walberg (Eds.), Adapting instruction to individual differences (pp. 325-329). Berkeley, CA: McCutchan Publishing Corp.
  31. Westberg, K. L., & Archambault, F. X. (1997). A multi-site case study of successful classroom practices for high ability students. Gifted Child Quarterly, 41(1), 42-51. https://doi.org/10.1177/001698629704100106
  32. Winebrenner, S. (2001). Teaching gifted kids in the regular classroom: Strategies and techniques every teacher can use to meet the academic needs of the gifted and talented. MN: Free Spirit Pub.