DOI QR코드

DOI QR Code

A Survey on the Management Status and Science Teachers' Perception of Science in High School Based on 2009 Curriculum Revision

2009 개정 고등학교 '과학'의 운영 실태와 교사들의 인식 조사

  • Received : 2012.10.31
  • Accepted : 2012.12.14
  • Published : 2012.12.31

Abstract

The purpose of this study was to examine the management status of science in senior high schools based on the 2009 Curriculum Revision and the science teachers' perception of the content and a class of science. The way of managing a class was surveyed and discovered that the percentage of more than two teachers giving lessons depending on their major was higher than that of a teacher giving all the lessons. Analysis of teachers' perceptions of the content of science showed that science textbooks reflected the revised science curriculum well. However, teachers thought that the terms and concepts introduced to describe the knowledge of frontier science were so difficult that they feel it's very hard teaching them to the students. Even though science teachers thought that science was mainly focused on cultivating scientific literacy of the students, they assess mostly understanding of science concepts on the students. It means that science teachers stay in line with old position in assessment.

이 연구의 목적은 2009 개정 교육과정에 따라 고등학교에 도입된 소위 융합형 과학의 운영 실태와 1년간 융합형 과학을 수업한 교사들의 과학 내용 및 수업에 대한 인식을 알아보는 것이었다. 수업을 운영하는 방식은 1명의 교사가 모든 단원을 수업하는 것 보다 2명 이상의 교사가 전공별로 나누어 수업하는 비율이 높은 것으로 조사되었다. 융합형 과학의 내용에 대한 교사들의 인식을 분석한 결과, 융합형 과학 교과서가 교육과정 내용을 잘 반영하였다는 인식이 높게 나타났으나, 첨단과학 내용을 설명하기 위해 도입된 용어나 개념의 수준이 높아 자신의 전공과 다른 영역의 내용을 가르치는 것이 어렵다고 응답하였다. 교사들은 융합형 과학을 지도할 때 과학적 소양 함양을 가장 중요하게 생각하고 있었으나 평가는 개념위주로 이루어지고 있어, 종전의 평가관을 그대로 유지하고 있는 것을 알 수 있었다.

Keywords

Cited by

  1. A Study on the Perception of High School Students about High SchoolScience according to the 2009 Revised Science Curriculum vol.42, pp.4, 2014, https://doi.org/10.15717/bioedu.2014.42.4.467
  2. 2009 개정 과학과 교육과정의 과학 선택 과목에 대한 고등학생의 인식 조사 vol.39, pp.2, 2015, https://doi.org/10.21796/jse.2015.39.2.133
  3. 통합 개념을 중심으로 한 고등학교 1학년 과학교육과정의 내용 구성 vol.39, pp.2, 2012, https://doi.org/10.21796/jse.2015.39.2.209
  4. Big Idea about High School Science Curriculum by Focused Group Interview vol.23, pp.1, 2012, https://doi.org/10.24159/joec.2017.23.1.281
  5. 과학교사들의 교사 연수 프로그램에 대한 인식과 요구 vol.45, pp.2, 2012, https://doi.org/10.15717/bioedu.2017.45.2.213
  6. 2015 개정 과학과 교육과정의 통합과학과 과학탐구실험이 학생들의 과학에 대한 흥미, 과학적 태도, STS와 과학의 본성에 대한 견해에 미치는 영향 vol.39, pp.6, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2019.39.6.791
  7. 과학교육과 지속가능발전교육 접목 프로그램이 고등학생의 세계관에 미치는 영향 vol.13, pp.3, 2020, https://doi.org/10.15523/jksese.2020.13.3.253
  8. 2015 개정 교육과정 통합과학 교과서의 과학의 본성(NOS) 분석 vol.44, pp.3, 2020, https://doi.org/10.21796/jse.2020.44.3.273