DOI QR코드

DOI QR Code

The Study on the Development principles for the Mathematics Textbook based on Storytelling and the Possibility of Implementation

스토리텔링 수학 모델 교과서의 개발 원리와 현장적용 가능성에 대한 연구

  • Received : 2013.04.09
  • Accepted : 2013.08.29
  • Published : 2013.09.30

Abstract

The purpose of this research is to investigate the principles for the development of mathematics textbook based on storytelling through literature review, textbook development, and classroom implementation. Mathematics textbook based on storytelling has been developed to help students learn mathematics interesting and meaningful. The principle for the development principles include as the principle of context, process-oriented, communication, and diversity. The developed mathematics textbooks was implemented in high school mathematics classes in order to investigate the effectiveness of the textbooks. We analyzed the data collected by the survey and the interview to find that the mathematics textbook based on storytelling had positive effect on teaching and learning of mathematics. We discussed the implication for the future development and implementation of mathematics textbook based on storytelling.

본 연구의 목적은 수학교육에서 스토티텔링의 의미와 스토리텔링 수학 모델 교과서의 개발 원리를 문헌을 통해 도출하고, 개발된 교과서의 현장적용 결과를 보고함으로써 스토리텔링 수학 모델 교과서의 적용가능성을 탐색하려는 것이다. 스토리텔링 수학 모델 교과서는 학생들이 수학을 흥미 있고 의미 있게 학습할 수 있도록 개발한 교과서이다. 교과서의 학습 효과를 극대화할 수 있도록 개발 원리로 맥락성의 원리, 과정지향성의 원리, 소통의 원리, 다양성의 원리를 제안하였다. 또한 수학 모델 교과서의 적용 가능성을 판단하기 위해 현장적용을 실시하였다. 설문지 분석과 면담분석을 통해 스토리텔링 수학 모델 교과서가 교수 학습 방법에서 의미 있는 시도이며 수학을 흥미 있게 학습할 수 있는 대안이 될 수 있음을 알 수 있었다. 마지막으로 스토리텔링 수학 모델 교과서를 개발할 때 고려해야 할 부분에 대한 함의점을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부.
  2. 교육과학기술부 (2012). 수학교육 선진화방안. 교육과학기술부.
  3. 권성룡 (2002). 수학교육에서 동화의 활용방안에 대한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 6(1), 29-40.
  4. 강현석.이순옥 (2007). 내러티브를 활용한 교과서 진술 방식의 탐구, 초등교육연구, 20(3), 177-207.
  5. 권오남.박규홍, 김지선, 박지현, 김아미, 주미경, ${\cdots}$, 전철 (2012a). 고등학교 스토리텔링 모델 교과서 개발 (연구계획서 No. 060000). 한국과학창의재단.
  6. 권오남, 주미경, 박규홍, 오혜미, 박지현, 조형미, 이지은, 박정숙 (2012b). 고등학교 수학 교사의 스토리텔링 수학 모델 교과서에 대한 이해, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 51(3), 215-237.
  7. 김경희, 김수진, 김남희, 박선용, 김지영, 박효희 (2008). 국제 학업성취도 평가(TIMSS/PISA)에서 나타난 우리나라 중.고등학생의 성취 변화의 특성, 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2007-2.
  8. 류수열, 주미경, 조성준, 김은애 (2011). 스토리텔링과 교과서 편찬 연구. (주)금성출판사.
  9. 류재명 (2010). 지리과 수업자료에 대한 창의적 관점과 스토리텔링. 한국지리환경교육학회 춘계학술대회 발표자료집.
  10. 박소화 (2012). 스토리텔링 기반 교수설계 원리 및 모형 탐색, 서울대학교 박사학위논문.
  11. 백조현, 박수홍, 강문숙 (2010). 스토리텔링 기반 수학과 수업 설계 전략 모형 개발 -확률통계를 중심으로. 교육혁신 연구, 20(1), 113-141.
  12. 이미경, 조지민, 박선화, 김경희, 시기자, 최성연 (2005). PISA 2003 결과 심층 분석 연구 : 문제해결 문제해결 소양과 수학 성취도에 미치는 학교 효과를 중심으로, 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2005-2-2.
  13. 최혜실 (2006). 문화콘텐츠 스토리텔링을 말하다. 서울: 삼성경제연구소
  14. 한승희 (1997). 내러티브 사고 양식의 교육적 의미, 교육과정연구, 15(1), 400-423.
  15. Balakrishnan, C. (2000). Teaching secondary school mathematics through stroytelling, Unpublished doctoral dissertation. Simon Fraser University.
  16. Bruner, J. (1986) Ethnography as narrative. In V. W. Turnaer & E. M. Bruner (Eds.), The anthropologyof experience (pp. 139-155). Urbana: University of Illinois Press.
  17. Bruner, J. (1991). The narrative construction of reality. Critical Inquiry , 18, 1-21. https://doi.org/10.1086/448619
  18. Bruner, J. S. (1996). The culture of education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  19. Burton, L. (2004). Mathematicians as enquirers: Learning about learning mathematics. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  20. Crossley, M. (2000). Introducing narrative psychology. Buckingham;OU Press.
  21. Egan, K. (1986). Teaching as story telling: An alternative approach to teaching and curriculum in the elementary school. Chicago, IL: University of Chicago Press.
  22. Egan, K. (2005). An imaginative approach to teaching. San Francisco: John Wiley & Sons, Inc.
  23. Egan, K. (2008). Cognitive tools and imagination. Available: http://www.psychologicalscience.org/observer/getArticle.cfmid=1562
  24. Fivush, R. (1994). Constructing narrative, emotion, and self inparent-child conversation about the past. In U. Neisser & R. Fivush (Eds.), the Remembering Self : Construction and Accuracy in the Self-Narrative. Cambridge: Cambridge University Press.
  25. Hauscarriague, A.(2008). Teaching mathematics through stories in high school and community college, Unpublished doctoral dissertation. Claremont Graduate University, California.
  26. Hausendorf, H. & Quasthoff, U.M. (2005). 박용익 (2006). 이야기란 무엇인가? 텍스트 언어학, 143-163.
  27. Haven, K. (2000). Super simple storytelling: A can-do guide for every classroom. Englewood, CO: teacher Idea Press.
  28. Gravemeijer, K. (1994). Educational development and developmental research in mathematics education. Journal for Research in Mathematics Education, 25(5), 443-471. https://doi.org/10.2307/749485
  29. Mandler, G. (1997). Human nature explored. New York: Oxford University Press.
  30. Mor, Y. and Noss, R. (2004). Towards a narrative-oriented framework for designing mathematical learning. In proceedings of the 1st CSCL SIG Symposium Lausanne, Switzerland.
  31. National Council of teachers of Mathematics [NCTM] (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, Va.: NCTM.
  32. Roberts, N., & Stylianides, A. J. (2012). Telling and illustrating stories of parity: a classroom-based design experiment on young children's use of narrative in mathematics. ZDM the International Journal on Mathematics Education. Published online, 21 December 2012.
  33. Schiro, M. S., & Lawson, D. (2004). Oral storytelling and teaching mathematics: Pedagogical and multicultural perspectives. thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  34. Zazkis, R., & Liljedahl, P. (2008). Teaching mathematics through storytelling. Sense Publishers.

Cited by

  1. 수학교사들의 동기유발에 대한 필요성과 활용에 대한 인식 vol.53, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7468/mathedu.2014.53.4.449
  2. 중학교 2학년 수학 교과서의 수학 과제 분석 - 스토리텔링 유형을 고려하여 - vol.29, pp.3, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmee.2015.29.3.281
  3. 수학으로 이야기 만들기와 사례 vol.29, pp.3, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmee.2015.29.3.301
  4. An Analysis of Storytelling in Elementary Mathematics Textbooks -Focused on the 1st semester of elementary grade 4- vol.55, pp.3, 2013, https://doi.org/10.15812/ter.55.3.201609.293
  5. 스토리텔링 기반 수학 교과서에 대한 초등학교 4학년 학생들의 인지부하 분석 - '수와 연산' 영역의 한 주제를 중심으로 - vol.56, pp.1, 2017, https://doi.org/10.7468/mathedu.2017.56.1.1
  6. 스토리텔링 수업이 수학학습부진학생의 수학적 태도에 미치는 영향 분석 vol.22, pp.1, 2013, https://doi.org/10.30807/ksms.2019.22.1.002
  7. 수학화 과정에서 교사와 학생 간의 상호작용 양상과 교사의 담론 구조 vol.59, pp.1, 2013, https://doi.org/10.7468/mathedu.2020.59.1.17