A Study on the Structural Conception Formation of the Center of Mass Concept

질량중심 개념의 구조적 개념 형성에 관한 연구

  • Received : 2015.12.30
  • Accepted : 2016.02.01
  • Published : 2016.02.28

Abstract

We are able to analyze a social or a natural phenomenon by using the conception. if we understand a concept of an object. However it is not easy to understand a concept of an object. The process of comprehending the concept is a long rigorous mental journey. Hence, understanding concepts has been emphasized in studies in education. Previous studies demonstrate that conception has a dual nature, which has both an operational and a structural nature. We are able to acknowledge that structural conception develops from an operating conception. Nevertheless, discovering a dual nature of conception and knowing whether students acquired the dual nature, especially the structural nature are difficult to achieve. In this research, I examine the operational and the structural nature of a center of mass conception and analyze whether students acquire structural nature of the center of mass conception, and find implications which we would do to build the structural conception on a concept.

우리가 어떤 한 개념을 형성하면 우리는 그 개념을 이용하여 어떤 사회 현상 또는 자연현상을 분석할 수 있는 힘을 갖게 된다. 그러나 어떤 대상에 대한 한 개념을 형성하는 것은 쉬운 일이 아니다. 한 개인이 어떤 개념이든 그 개념을 이해하는 과정은 실로 험난한 정신적 여정이다. 이런 이유로 개념의 이해에 관한 문제는 교육에서 늘 연구의 대상이 되어왔다. 우리는 개념에 대한 선행연구를 통해 개념이 이중적 본성 즉, 조작적 특성과 구조적 특성을 갖고 있음을 알게 되었다. 또한 한 개념은 조작적 개념에서 구조적 개념으로 발전한다는 것을 이전 연구에서 발견할 수 있다. 그러나 어떤 한 개념의 이중적 본성을 안다는 것은 매우 어려운 일이며 특히 학생들이 한 개념의 구조적 개념을 이해하였는지 알기는 더더욱 쉽지 않다. 이에 본 연구에서는 질량중심의 개념에 대한 조작적 특성과 구조적 특성을 알아보고, 학생들이 질량중심 개념에 대하여 그 개념을 조작적 접근을 통하여 구조적 개념으로 어느 정도 형성하게 되는지 검사와 면담을 통하여 분석하고자 한다. 또한 이러한 분석을 통하여 한 개념에 대한 구조적 개념을 형성하도록 하기 위해서 무엇을 해야 하는지 그 함의하는 바를 찾고자한다.

Keywords

References

  1. 박규홍 외.(2010). 수학 2. 동화사.
  2. 우정호(2000). 수학학습-지도원리와 방법. 서울대학교출판부.
  3. 정상권 외.(2004). 함수와 추론. 서울대학교 과학교육연구소.
  4. 최병철(2006). 음수 개념의 이해에 관한 교수학적 분석. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  5. 홍갑주(2005). 도형의 무게중심과 관련된 오개념 및 논리적 문제. 학교수학 7(4). pp. 391-402.
  6. Case, R, & Sandieson. R.(1988). A developmental Approach to the Identification and Teaching of Central Conceptual Structures in Mathematics and Science in the Middle Grades. In J. Hiebert. & M. Behr.(Eds.) Research Agenda for Mathematics Education: Number Concepts and Operations in the middle Grades.(pp. 236-259). Lawrence Erlbaum Associates.
  7. Cobb, P.(1988): "The tension between theories of learning and instruction in mathematics education", Educational Psychologist 23, 87-104. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2302_2
  8. Davis, R. B. & Maher, C. A.(1997). How students think: The role of representation. In English, L. D.(Eds.), Mathematical reasoning: Analogies, metaphors, and images. pp. 93-115.
  9. Gallardo, A.(2001). "Historical-Epistemological Analysis in Mathematics education : Two Works in Didactics of Algebra" In Sutherland et al.(eds), Perspectives on School Algebra. Kluwer Academic Publishers: Dordrecht. pp. 121-139.
  10. Linchevski, L. & Williams, J.(1999). "Using Intuition From Everyday Life In 'Filling' The Gap In Children's Extension Of Their Number Concept To Include The Negative Number". Educational Studies in Mathematics, 39. pp. 131-47. https://doi.org/10.1023/A:1003726317920
  11. Sfard, A. & Linchevski, L.(1994). "The Gains And The Pitfalls Of Reification- The case Of Algebra". Educational Studies in Mathematics 26. pp. 191-228. https://doi.org/10.1007/BF01273663
  12. Sfard, A.(1991). On the dual nature of mathematical conceptions: reflections on processes and objects as different sides of the same coin. Educational Studies in Mathematics 22. pp. 1-36.
  13. Skemp, R.(1987). The Psychology of Learning Mathematics. Routledge; Expanded American Edition.
  14. Thomas, G. B.,Weir, M.D. & Hass, J. R(2010). Thomas' Calculus: Early Transcendentals. Twelfth Edition. PEARSON: International Edition.