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A study on the effect of Octane-Number on combustion characteristics and vehicle performance

옥탄가 차이가 연소특성 및 차량 성능에 미치는 영향 연구

  • Noh, Kyeong-ha (Research Institute of Petroleum Technology, Korea Petroleum Quality & Distribution Authority) ;
  • Kim, Jung-hwan (Research Institute of Petroleum Technology, Korea Petroleum Quality & Distribution Authority) ;
  • Lee, Min-ho (Research Institute of Petroleum Technology, Korea Petroleum Quality & Distribution Authority) ;
  • Kim, Ki-ho (Research Institute of Petroleum Technology, Korea Petroleum Quality & Distribution Authority)
  • 노경하 (한국석유관리원 석유기술연구소) ;
  • 김정환 (한국석유관리원 석유기술연구소) ;
  • 이민호 (한국석유관리원 석유기술연구소) ;
  • 김기호 (한국석유관리원 석유기술연구소)
  • Received : 2016.08.08
  • Accepted : 2016.09.19
  • Published : 2016.09.30

Abstract

This study examined the combustion characteristics and emissions, fuel economy, acceleration by selecting the two fuel with octane number difference to investigate the effect on the combustion characteristics and performance of the vehicle according to the octane number. First, a single-cylinder engine was used for the combustion characteristic experiment, Of the fuel, which is distributed on the market by the selection of two different octane fuel it is performed experiments. Single cylinder experiment examined the combustion characteristics that appear when you gradually advancing the ignition timing by the ignition timing and air-fuel ratio control for each fuel and through an output, emissions, pressure, hence examined the correlation between by octane number. In addition through the actual vehicle compared the changes in the fuel octane number difference, through acceleration tests examined the impact of the octane number requirements for high-performance segment. As a result, fuel of high octane number in accordance with the ignition timing the advancing showed a slightly stable combustion characteristics, a slight increase occurred in the acceleration test and power. However, both fuel does not significantly differ from the current mode, simulating the urban and highway fuel efficiency. Therefore, the operating conditions of the vehicle currently being sold on the Effects of high-octane fuel. fuel efficiency was found insufficient.

본 연구에서는 옥탄가에 따른 연소특성 및 차량 성능에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 옥탄가 차이가 있는 두 연료를 선정하여 연소특성 및 배출가스, 연비, 가속성 실험을 수행하였다. 우선, 연소특성 실험을 위해 단기통 엔진을 사용하였으며, 시중에 유통되는 연료 중 옥탄가가 다른 두 연료를 선정하여 수행하였다. 단기통 실험은 각 연료에 맞는 점화시기 및 공연비제어를 통해 점화시기를 점차 진각 시켰을 때 나타나는 연소 특성을 살펴보았으며, 그에 따른 출력 및 배출가스, 연소압력 등을 통해 옥탄가에 의한 연소 상관성을 살펴보았다. 또한, 실제 차량을 통해 옥탄가 차이에 대한 연비 변화를 비교해 보았으며, 가속성 시험을 통해 고성능 요구 구간에 대한 옥탄가의 영향성을 살펴보았다. 그 결과 점화시기를 진각시킴에 따라 높은 옥탄가의 연료가 다소 안정된 연소특성을 보여주었으며, 가속성, 출력시험에서는 약간의 증가를 보였다. 그러나 두 연료 모두 도심 및 고속도로를 모사한 현행 연비모드에서 큰 차이를 보이지 않음에 따라 현재 판매되고 있는 차량의 운행 조건에서는 고옥탄가 연료가 연비에 미치는 영향은 미미한 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. Jeon heung-sin, 2011, Internal combustion engine, Suchenmyoungmedia, 159-162
  2. Kim jung-hwan, 2013, The study on the impact of the Use of a two different Octane Gasoline for the Light-Duty Vehicle, 5-6
  3. Kalghatgi G.T, Fuel anti-knock quality-Part II: Vehicle studies-How relevant is motor octane number(MON) in modern engine, SAE 2001-01-3585
  4. Akihama et al., Toyota-Exxon, Fuel Octane and Composition Effects on Efficiency and Emissions in a High Compression Ratio SIDI Engine, SAE 2004-01-1950